Farlig skolevei på Rødtvet

Farlig skolevei på Rødtvet

REAGERER PÅ SKOLEVEIEN: FAU-leder Roger Nyborg på Rødtvet skole, Lene Karin Wiberg i Kolås boligsameie og leder av Stedda fritidsklubb, Claus Jørgen Kvasnes er oppgitt over trafikksituasjonen i Rødtvetveien.


Rødtvetveien blir stadig overfylt av biler som parkerer på langs og gir dårlig sikt. Nå reagerer foreldre og voksne i nærmiljøet. De frykter at liv må gå tapt før forholdene forbedres.

Skrevet av:

Langs hele Rødtvetveien ned mot Trondheimsveien og Kolås boligsameie står det biler i alle størrelser parkert. Veien er en skolevei for barn på Rødtvet skole, og det er en gangvei fra t-banestasjonen og til nærbutikker. FAU-leder Roger Nyborg på Rødtvet skole, Lene Karin Wiberg i Kolås boligsameie og leder av Stedda fritidsklubb, Claus Jørgen Kvasnes, er oppgitte over den trafikkfarlige situasjonen.

– Det er veldig uoversiktlig her. Vi tenker på at barn går her til og fra skolen hver dag med livet som innsats. Det har ikke blitt gjort annet enn å tette igjen hull i veien, sier Kvasnes.

Personbiler og lastebiler står parkert om hverandre. Det står også en tilhenger på siden.

Den har stått der i mange uker nå. Folk som skal gå over veien, må langt ut for å se om det kommer biler. Det er farlig både for fotgjengere og bilister, sier Nyborg.

Bedre føre var

De gruer seg til vinteren.

– Da blir det verre her. Ikke bare blir det glatt, men man får dårlig sikt og må gå langt ut for å få med seg hva som skjer. Må det skje en ulykke før noe gjøres her?, spør Wiberg.

Nyborg, Wiberg og Kvasnes foreslår et parkering forbudt-skilt på den ene siden, i tillegg til at det burde bli forbudt for trailere å stå parkert langs veien.

– De står her lenge, og det er trafikkfarlig. Man får ikke oversikt, og de tar ikke hensyn. Vi har opplevd at yrkessjåfører er de mest hensynsløse, og det er mye trafikk her på en dag, forteller Kvasnes.

Det må gjøres noe nå. Vi må tenke på «føre var»-prinsippet slik at vi slipper dødsfall. Det har vært nære på noen ganger. Det er for sent å snyte seg når nesen er borte, sier Nyborg.

Blir en gjennomgang

De mener det ikke er mye som skal til for at forholdene forbedres.

– For det første må man få en bedre oversikt ved å fjerne bilene, hvertfall på den ene siden. Dessuten må det gjøres noe med tungtrafikken i området, sier Kvasnes.

Pressekontakt Odd Olav Bratteberg forteller at det i dag er nedsatt fartsgrense og humper i Rødtvetveien og Sandåsveien.

– Bymiljøetaten har startet opp arbeidet med en ny gjennomgang av bydelene i Oslo for å utarbeide en plan for nye humper, fartsgrenser, opphøyde gangfelt og andre trafikksikkerhetstiltak. Etaten tar sikte på å gjennomgå alle veien i Bydel Grorud i 2015, forteller han.

– Forslag om parkering forbudt-skilt må sendes til politiet, legger han til.

Siste nytt i Nyheter

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!