ANNONSE

Farlig skolevei på Rødtvet

Farlig skolevei på Rødtvet

REAGERER PÅ SKOLEVEIEN: FAU-leder Roger Nyborg på Rødtvet skole, Lene Karin Wiberg i Kolås boligsameie og leder av Stedda fritidsklubb, Claus Jørgen Kvasnes er oppgitt over trafikksituasjonen i Rødtvetveien.


Rødtvetveien blir stadig overfylt av biler som parkerer på langs og gir dårlig sikt. Nå reagerer foreldre og voksne i nærmiljøet. De frykter at liv må gå tapt før forholdene forbedres.

Se bildet større

REAGERER PÅ SKOLEVEIEN: FAU-leder Roger Nyborg på Rødtvet skole, Lene Karin Wiberg i Kolås boligsameie og leder av Stedda fritidsklubb, Claus Jørgen Kvasnes viser hvor langt ut barna må gå for å se om det kommer biler.


Langs hele Rødtvetveien ned mot Trondheimsveien og Kolås boligsameie står det biler i alle størrelser parkert. Veien er en skolevei for barn på Rødtvet skole, og det er en gangvei fra t-banestasjonen og til nærbutikker. FAU-leder Roger Nyborg på Rødtvet skole, Lene Karin Wiberg i Kolås boligsameie og leder av Stedda fritidsklubb, Claus Jørgen Kvasnes, er oppgitte over den trafikkfarlige situasjonen.

– Det er veldig uoversiktlig her. Vi tenker på at barn går her til og fra skolen hver dag med livet som innsats. Det har ikke blitt gjort annet enn å tette igjen hull i veien, sier Kvasnes.

Personbiler og lastebiler står parkert om hverandre. Det står også en tilhenger på siden.

Den har stått der i mange uker nå. Folk som skal gå over veien, må langt ut for å se om det kommer biler. Det er farlig både for fotgjengere og bilister, sier Nyborg.

Bedre føre var

De gruer seg til vinteren.

– Da blir det verre her. Ikke bare blir det glatt, men man får dårlig sikt og må gå langt ut for å få med seg hva som skjer. Må det skje en ulykke før noe gjøres her?, spør Wiberg.

Nyborg, Wiberg og Kvasnes foreslår et parkering forbudt-skilt på den ene siden, i tillegg til at det burde bli forbudt for trailere å stå parkert langs veien.

– De står her lenge, og det er trafikkfarlig. Man får ikke oversikt, og de tar ikke hensyn. Vi har opplevd at yrkessjåfører er de mest hensynsløse, og det er mye trafikk her på en dag, forteller Kvasnes.

Det må gjøres noe nå. Vi må tenke på «føre var»-prinsippet slik at vi slipper dødsfall. Det har vært nære på noen ganger. Det er for sent å snyte seg når nesen er borte, sier Nyborg.

Blir en gjennomgang

De mener det ikke er mye som skal til for at forholdene forbedres.

– For det første må man få en bedre oversikt ved å fjerne bilene, hvertfall på den ene siden. Dessuten må det gjøres noe med tungtrafikken i området, sier Kvasnes.

Pressekontakt Odd Olav Bratteberg forteller at det i dag er nedsatt fartsgrense og humper i Rødtvetveien og Sandåsveien.

– Bymiljøetaten har startet opp arbeidet med en ny gjennomgang av bydelene i Oslo for å utarbeide en plan for nye humper, fartsgrenser, opphøyde gangfelt og andre trafikksikkerhetstiltak. Etaten tar sikte på å gjennomgå alle veien i Bydel Grorud i 2015, forteller han.

– Forslag om parkering forbudt-skilt må sendes til politiet, legger han til.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE