ANNONSE

Færre ulykker i byene

Det er heldigvis sjelden vi opplever dramatiske ulykker tilsvarende den på Østre Aker vei i helgen. En mann mistet livet. Han ble påkjørt av en bil ...

Tekst:

Publisert:

Det er heldigvis sjelden vi opplever dramatiske ulykker tilsvarende den på Østre Aker vei i helgen. En mann mistet livet. Han ble påkjørt av en bil mens han gikk på fortauet. De fire i bilen måtte skjæres ut, men slapp unna med lettere skader.

Det skjer mange ulykker i Groruddalen (og Oslo som sådan) gjennom et år, men som regel uten at menneskeliv går tapt. De største og mest dramatiske ulykkene skjer utenbys - på veier med høy fartsgrense og møtende trafikk. Den verste ulykken i så måte har vi friskt i minne, fra Troms nå nylig.

I etterkant av denne ulykken har debatten om veistandarden i Norge blusset opp igjen. Etter vår oppfatning burde det være en regel som tilsa at ved fart på 80 km/t eller mer må veibanene være fysisk adskilt.

Dette behøver man ikke å reise opp til Troms for å erkjenne. Det holder med å ta seg en tur til Lillehammer... På flere strekninger er veiene gode og farten tilsvarende høy, men det skal ikke mer til enn en is-svull i veien for katastrofen er et faktum.

Ofte kan også «hytteeiere» med Quattro og Esp bli litt vel selvsikre og presse «køen» til å kjøre litt fortere enn «gamle-far» behersker. Legg også til momentene «dårlig føre» og «svarta natta» - så skjønner man at det noen ganger går bedre enn forstanden skulle tilsi...

I Groruddalen er det annerledes. Her skjer det sjelden slike ulykker. Rett og slett fordi at ved motgående trafikk er fartsgrenene lave, i motsatt fall er det midtdelere (Trondheimsveien, Østre Aker og E6). Sånn burde det vært på veiene til Lillehammer og Tromsø også.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE