Færre ulykker i byene

Det er heldigvis sjelden vi opplever dramatiske ulykker tilsvarende den på Østre Aker vei i helgen. En mann mistet livet. Han ble påkjørt av en bil ...

Skrevet av:

Det er heldigvis sjelden vi opplever dramatiske ulykker tilsvarende den på Østre Aker vei i helgen. En mann mistet livet. Han ble påkjørt av en bil mens han gikk på fortauet. De fire i bilen måtte skjæres ut, men slapp unna med lettere skader.

Det skjer mange ulykker i Groruddalen (og Oslo som sådan) gjennom et år, men som regel uten at menneskeliv går tapt. De største og mest dramatiske ulykkene skjer utenbys - på veier med høy fartsgrense og møtende trafikk. Den verste ulykken i så måte har vi friskt i minne, fra Troms nå nylig.

I etterkant av denne ulykken har debatten om veistandarden i Norge blusset opp igjen. Etter vår oppfatning burde det være en regel som tilsa at ved fart på 80 km/t eller mer må veibanene være fysisk adskilt.

Dette behøver man ikke å reise opp til Troms for å erkjenne. Det holder med å ta seg en tur til Lillehammer... På flere strekninger er veiene gode og farten tilsvarende høy, men det skal ikke mer til enn en is-svull i veien for katastrofen er et faktum.

Ofte kan også «hytteeiere» med Quattro og Esp bli litt vel selvsikre og presse «køen» til å kjøre litt fortere enn «gamle-far» behersker. Legg også til momentene «dårlig føre» og «svarta natta» - så skjønner man at det noen ganger går bedre enn forstanden skulle tilsi...

I Groruddalen er det annerledes. Her skjer det sjelden slike ulykker. Rett og slett fordi at ved motgående trafikk er fartsgrenene lave, i motsatt fall er det midtdelere (Trondheimsveien, Østre Aker og E6). Sånn burde det vært på veiene til Lillehammer og Tromsø også.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!