ANNONSE

Feilslått helsepolitikk

Fremskrittspartiet ser med bekymring på utviklingen til regjeringens helsepolitikk. Nå har de rødgrønne sittet med makten i åtte år og er til dags dat...

Fremskrittspartiet ser med bekymring på utviklingen til regjeringens helsepolitikk. Nå har de rødgrønne sittet med makten i åtte år og er til dags dato ikke i nærheten av å oppfylle det de lovet under valgkampen i 2005.

    Dårlige meningsmålinger før valget i 2005 resulterte i at Arbeiderpartiet, for første gang, så seg tvunget til å ta del i regjeringssamarbeid med andre partier for å komme i regjeringsposisjon. Anført av Arbeiderpartiet kom de tre partiene med en rekke forledende løfter. Dersom de fikk folkets tillit skulle de i stedet for skattelette bruke pengene på blant annet eldreomsorg, skoler, helse og andre tiltak. Sykehusøkonomien bedres, og behandlingskøene desimeres. Ingen lokalsykehus legges ned ettersom de var en viktig del av norsk helsetjeneste, og representerte en trygghet i lokalsamfunnet. Løftene skapte forventninger og førte til at den nye alliansen trakk det lengste strået. Dette til tross for at de borgerlige hadde en overvekt på 22 000 stemmer. Utfallet viste hva det norske folk ønsket, men ikke fikk gjennomslag for på grunn av en særegen valgordning, og som resulterte i dannelsen av det rødgrønne regjeringssamarbeidet.     Aldri har det vært så mye oppstyr rundt helsevesenet som etter 2005. En effektiv helsepolitikk avhenger av vilje til å ta i bruk alle forsvarlige utveier for å løse problemene, noe denne regjeringen ikke har vært villig til. En skulle forvente at en flertallsregjering enkelt kunne gjennomføre den politikken den gikk til valg på. Følgene ser vi nå utfallet av. 260 000 personer i helsekø, milliardsprekk i sykehusøkonomien, utrangert medisinskteknisk utstyr osv.     For døve ører foreslo FrP i Stortinget at det skulle utarbeides en mer langsiktig plan for hvordan underskuddene i sykehusene skulle dekkes uten at det rammet pasient og kvaliteten på behandlingen. Det har ikke skortet på penger, for ingen regjering har noen sinne disponert mer enn denne. Det de har manglet er viten til å gjennomføre en forsvarlig helsepolitikk.     I 2008 kom Helsetilsynet med en knusende rapport som avdekket mangelfull styring og uforsvarlig pasientbehandling. Daværende helseminister Sylvia Brustad lovet å se på forholdene, men ble samme år skiftet ut med Bjarne Håkon Hanssen. Etter tre år med stadig voksende helsekøer og underskudd i helseforetakene ble den nye helseministeren satt til å rydde opp, men den nye statsråden hadde ingen ambisjoner om å bedre forholdene. Strategien besto i fine ord og formuleringer, men inneholdt få løfter og konkrete tiltak. Kort tid etter valget i 2009 kunngjorde han at han ønsket å trekke seg.     Forsvarsminister Strøm Erichsen seilte opp som Stoltenbergs førstevalg og i oktober samme år tiltrådte hun som ny helse og omsorgsminister. Det sto i hennes tid strid om flere saker hun var ansvarlig for, blant annet nedleggelse av lokalsykehus, ventelistejuks og kreftgaranti. Høsten 2012 ble det framsatt krav om at hun måtte gå av i forbindelse med at Fylkesmannen i Oslo og Akershus konkluderte med at Akershus universitetssykehus hadde vært drevet uforsvarlig, og at enkelte dødsfall og skader hos pasienter kunne settes i sammenheng med dette. 22. september i fjor gikk Strøm-Erichsen av for å gå tilbake til sin gamle stilling, som ledd i en større regjeringsrokkering. Rokeringen førte til at statsministeren valgte Jonas Gahr Støre til ny helseminister og plasserte han på regjeringens uriaspost. Støre innledet virket i den nye stillingen med en panisk valgkamp, på samme måte som i 2005. Han skrur opp forventningene i forkant og håper velgerne glemmer løftene hans når valget er over.     Vi går nå inn i innspurten av valgkampen med helsepolitikk som en sentral post og håper velgerne har registrert at rødgrønn helsepolitikk ikke har vært noen suksess. Fremskrittspartiets fokus ligger hos pasientene. Vi vil ha et offentlig finansiert helsevesen, og mener staten bør benytte seg av den ledige kapasiteten i det private for å få bukt med de lange helsekøene. Ved å investere i folks helse, vil man over tid få betydelige innsparinger i sykelønn og andre sosiale ytelser. Det å opprettholde de lange helsekøene er derimot en eksepsjonell dårlig samfunnsøkonomi.     FrP vil satse på helse og omsorg, og er prioritet nummer en hvis vi kommer i regjering

Den 8. og 9. september får vi håpe velgerne viser at de ikke aksepterer slike løftebrudd og uærligheter som denne regjeringen har stått for og heller stemmer Fremskrittspartiet.

GODT VALG!

John Sørå Alna FrP

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE