Fem drept i Oslo-trafikken

Fem drept i Oslo-trafikken

ULYKKER: Fem personer har i 2015 mistet livet i forbindelse med trafikkulykker.

I hovedstaden døde det i fjor fem personer i trafikkulykker. Alle var over 75 år og fire var fotgjengere.

Statens vegvesen region øst har kartlagt fjorårets statistikk helt fram til siste dag før nytt år. Den viser at dødsstatistikken har økt med en mer person sammenliknet med 2014. De fem som har mistet livet er alle over 75 år. Videre er fire fotgjengere mens den siste syklet.

Vi vet at typiske alvorlige eldreulykker ofte skjer i og i nærheten av fotgjengerfelt og på parkeringsplasser, opplyser seksjonsleder Kaisa Froyn i Statens vegvesen på Risløkka.

– De tror de blir sett, ser bilen for sent og bruker ofte ikke refleks, fortsetter seksjonslederen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.