ANNONSE

Fem drept uten bilbelte

Fem drept uten bilbelte

REDDER LIV: 40 prosent av personene som omkommer i Oslo-trafikken kunne vært reddet dersom de brukte bilbelte.

Fem av 13 bilister som ble drept i Oslo-trafikken mellom 2005 og 2012 brukte ikke bilbelte. Unge menn er «verstinger» når det gjelder å sluntre unna. Nå varsler Statens Vegvesen en storoffensiv for å få flere til å bruke belte.

Tekst:

Publisert:

– Jeg forstår ikke folk som dropper bilbelte. Ingen hopper ned i et tomt svømmebasseng fra 10 meter. Det er det samme som å kollidere uten belte i 50 kilometer i timen, sier Erik André Foss i Statens Vegvesen.

En gjennomgang av dødsulykkene i Oslo mellom 2005 og 2015 viser at fem av 13 drepte ikke brukte bilbelte.

– 40 prosent av de drepte brukte ikke bilbelte. Det sier veldig om hvor mye større muligheten er for å overleve en kollisjon dersom man sikrer seg. Det kunne vært åtte omkomne - ikke 13, sier han.

35.000 kontroller

Nå varsler Statens Vegvesen en storoffensiv og mange kontroller for å sørge for at andelen som bruker bilbelte øker. I 2014 har de som mål å gjennomføre 35.000 kontroller.

– Mange av kontrollene vil skje i Groruddalen som tross alt har flere av de største veiene i Oslo. Det blir viktig å jobbe målrettet mot yngre sjåfører, sier Foss.

– Er det riktig å bruke så mye ressursser på personer som bevisst setter eget liv i fare?

– Jeg synes det. Samfunnskostnadene ved en alvorlig trafikkulykke er vesentlig høyere enn individets egen skade. Dessuten har alle familie, venner, foreldre og kanskje barn. Omfanget av trafikkulykker er enormt, mener Foss.

Unge er verst

Statistikken viser at unge menn i alderen 18-30 er dårligst til å bruke belte. De fleste ulykkene skjer om natta, og rus og høye hastigheter går igjen.

Tallene viser også at personer over 30 år oftere dropper belte når de kjører alene. Ungdom dropper gjerne belte når de kjører sammen med jevnaldrende.

– Det handler nok litt om at de skal tøffe seg. Vi ser ofte at unge mennesker kjører eldre biler uten bilbelte-varsler. Enkelte av dem som har nyere biler, har skaffet seg en beltelås de setter inn slik at pipingen stopper. Det er altså en bevisst handling, forklarer Foss.

En svensk undersøkelse viser at 99 prosent av sjåfører som eier biler med belte-varsler bruker bilbelte.

Bedre enn før

Til tross for den dystre statistikken, kan Statens Vegvesen konstatere at vi er bedre til å bruke belte enn noen gang. 93,6 prosent av Oslos borgere brukte bilbelte i 2013 - på landsbasis er tallet 96,4.

– Etter at gebyret ble økt fra 500 til 1500 så vi en økning i beltebruken, men det er fortsatt en jobb å gjøre, understreker Foss.

Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, sier at ulykkestallene fra Oslo er representative på landsbasis.

– Cirka 40 prosent av de som omkommer i trafikken bruker ikke bilblete. Det er et betydelig problem som forteller oss at mange kunne overlevd, sier han.

Trygg Trafikk har nettopp lansert en tiltaksplan bestående av 122 tiltak.

– Det er viktig å jobbe med opplysningsarbeid og sørge for at politiet i enda større grad er til stede på veiene. Når man ikke bruker belte, skal det være en reell fare for å bli oppdaget, sier Johansen.

Enorme kostnader

Han mener det er viktig å jobbe fram mot en felles nullvisjon.

– Det er en stor samfunnsoppgave, men den enkelte har et betydelig ansvar hvis vi skal nå målet, understreker direktøren.

Prisen det koster å drive med kampanjer og kontroller er liten sammenlignet med hva man kan spare på å redusere antallet drepte og hardt skadde i trafikken, mener Trygg Trafikk-direktøren.

En trafikkulykke der liv går tapt koster samfunnet omlag 30 millioner kroner.

– Ved alvorlige skader er summen trolig mye høyere, men den høyeste prisen betales av offeret og de pårørende, avslutter Johansen.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE