Fem drept uten bilbelte

Fem drept uten bilbelte

REDDER LIV: 40 prosent av personene som omkommer i Oslo-trafikken kunne vært reddet dersom de brukte bilbelte.

Fem av 13 bilister som ble drept i Oslo-trafikken mellom 2005 og 2012 brukte ikke bilbelte. Unge menn er «verstinger» når det gjelder å sluntre unna. Nå varsler Statens Vegvesen en storoffensiv for å få flere til å bruke belte.

Skrevet av:

– Jeg forstår ikke folk som dropper bilbelte. Ingen hopper ned i et tomt svømmebasseng fra 10 meter. Det er det samme som å kollidere uten belte i 50 kilometer i timen, sier Erik André Foss i Statens Vegvesen.

En gjennomgang av dødsulykkene i Oslo mellom 2005 og 2015 viser at fem av 13 drepte ikke brukte bilbelte.

– 40 prosent av de drepte brukte ikke bilbelte. Det sier veldig om hvor mye større muligheten er for å overleve en kollisjon dersom man sikrer seg. Det kunne vært åtte omkomne - ikke 13, sier han.

35.000 kontroller

Nå varsler Statens Vegvesen en storoffensiv og mange kontroller for å sørge for at andelen som bruker bilbelte øker. I 2014 har de som mål å gjennomføre 35.000 kontroller.

– Mange av kontrollene vil skje i Groruddalen som tross alt har flere av de største veiene i Oslo. Det blir viktig å jobbe målrettet mot yngre sjåfører, sier Foss.

– Er det riktig å bruke så mye ressursser på personer som bevisst setter eget liv i fare?

– Jeg synes det. Samfunnskostnadene ved en alvorlig trafikkulykke er vesentlig høyere enn individets egen skade. Dessuten har alle familie, venner, foreldre og kanskje barn. Omfanget av trafikkulykker er enormt, mener Foss.

Unge er verst

Statistikken viser at unge menn i alderen 18-30 er dårligst til å bruke belte. De fleste ulykkene skjer om natta, og rus og høye hastigheter går igjen.

Tallene viser også at personer over 30 år oftere dropper belte når de kjører alene. Ungdom dropper gjerne belte når de kjører sammen med jevnaldrende.

– Det handler nok litt om at de skal tøffe seg. Vi ser ofte at unge mennesker kjører eldre biler uten bilbelte-varsler. Enkelte av dem som har nyere biler, har skaffet seg en beltelås de setter inn slik at pipingen stopper. Det er altså en bevisst handling, forklarer Foss.

En svensk undersøkelse viser at 99 prosent av sjåfører som eier biler med belte-varsler bruker bilbelte.

Bedre enn før

Til tross for den dystre statistikken, kan Statens Vegvesen konstatere at vi er bedre til å bruke belte enn noen gang. 93,6 prosent av Oslos borgere brukte bilbelte i 2013 - på landsbasis er tallet 96,4.

– Etter at gebyret ble økt fra 500 til 1500 så vi en økning i beltebruken, men det er fortsatt en jobb å gjøre, understreker Foss.

Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, sier at ulykkestallene fra Oslo er representative på landsbasis.

– Cirka 40 prosent av de som omkommer i trafikken bruker ikke bilblete. Det er et betydelig problem som forteller oss at mange kunne overlevd, sier han.

Trygg Trafikk har nettopp lansert en tiltaksplan bestående av 122 tiltak.

– Det er viktig å jobbe med opplysningsarbeid og sørge for at politiet i enda større grad er til stede på veiene. Når man ikke bruker belte, skal det være en reell fare for å bli oppdaget, sier Johansen.

Enorme kostnader

Han mener det er viktig å jobbe fram mot en felles nullvisjon.

– Det er en stor samfunnsoppgave, men den enkelte har et betydelig ansvar hvis vi skal nå målet, understreker direktøren.

Prisen det koster å drive med kampanjer og kontroller er liten sammenlignet med hva man kan spare på å redusere antallet drepte og hardt skadde i trafikken, mener Trygg Trafikk-direktøren.

En trafikkulykke der liv går tapt koster samfunnet omlag 30 millioner kroner.

– Ved alvorlige skader er summen trolig mye høyere, men den høyeste prisen betales av offeret og de pårørende, avslutter Johansen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!