Fem drept uten bilbelte

Fem drept uten bilbelte

REDDER LIV: 40 prosent av personene som omkommer i Oslo-trafikken kunne vært reddet dersom de brukte bilbelte.

Fem av 13 bilister som ble drept i Oslo-trafikken mellom 2005 og 2012 brukte ikke bilbelte. Unge menn er «verstinger» når det gjelder å sluntre unna. Nå varsler Statens Vegvesen en storoffensiv for å få flere til å bruke belte.

Skrevet av:

– Jeg forstår ikke folk som dropper bilbelte. Ingen hopper ned i et tomt svømmebasseng fra 10 meter. Det er det samme som å kollidere uten belte i 50 kilometer i timen, sier Erik André Foss i Statens Vegvesen.

En gjennomgang av dødsulykkene i Oslo mellom 2005 og 2015 viser at fem av 13 drepte ikke brukte bilbelte.

– 40 prosent av de drepte brukte ikke bilbelte. Det sier veldig om hvor mye større muligheten er for å overleve en kollisjon dersom man sikrer seg. Det kunne vært åtte omkomne - ikke 13, sier han.

35.000 kontroller

Nå varsler Statens Vegvesen en storoffensiv og mange kontroller for å sørge for at andelen som bruker bilbelte øker. I 2014 har de som mål å gjennomføre 35.000 kontroller.

– Mange av kontrollene vil skje i Groruddalen som tross alt har flere av de største veiene i Oslo. Det blir viktig å jobbe målrettet mot yngre sjåfører, sier Foss.

– Er det riktig å bruke så mye ressursser på personer som bevisst setter eget liv i fare?

– Jeg synes det. Samfunnskostnadene ved en alvorlig trafikkulykke er vesentlig høyere enn individets egen skade. Dessuten har alle familie, venner, foreldre og kanskje barn. Omfanget av trafikkulykker er enormt, mener Foss.

Unge er verst

Statistikken viser at unge menn i alderen 18-30 er dårligst til å bruke belte. De fleste ulykkene skjer om natta, og rus og høye hastigheter går igjen.

Tallene viser også at personer over 30 år oftere dropper belte når de kjører alene. Ungdom dropper gjerne belte når de kjører sammen med jevnaldrende.

– Det handler nok litt om at de skal tøffe seg. Vi ser ofte at unge mennesker kjører eldre biler uten bilbelte-varsler. Enkelte av dem som har nyere biler, har skaffet seg en beltelås de setter inn slik at pipingen stopper. Det er altså en bevisst handling, forklarer Foss.

En svensk undersøkelse viser at 99 prosent av sjåfører som eier biler med belte-varsler bruker bilbelte.

Bedre enn før

Til tross for den dystre statistikken, kan Statens Vegvesen konstatere at vi er bedre til å bruke belte enn noen gang. 93,6 prosent av Oslos borgere brukte bilbelte i 2013 - på landsbasis er tallet 96,4.

– Etter at gebyret ble økt fra 500 til 1500 så vi en økning i beltebruken, men det er fortsatt en jobb å gjøre, understreker Foss.

Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, sier at ulykkestallene fra Oslo er representative på landsbasis.

– Cirka 40 prosent av de som omkommer i trafikken bruker ikke bilblete. Det er et betydelig problem som forteller oss at mange kunne overlevd, sier han.

Trygg Trafikk har nettopp lansert en tiltaksplan bestående av 122 tiltak.

– Det er viktig å jobbe med opplysningsarbeid og sørge for at politiet i enda større grad er til stede på veiene. Når man ikke bruker belte, skal det være en reell fare for å bli oppdaget, sier Johansen.

Enorme kostnader

Han mener det er viktig å jobbe fram mot en felles nullvisjon.

– Det er en stor samfunnsoppgave, men den enkelte har et betydelig ansvar hvis vi skal nå målet, understreker direktøren.

Prisen det koster å drive med kampanjer og kontroller er liten sammenlignet med hva man kan spare på å redusere antallet drepte og hardt skadde i trafikken, mener Trygg Trafikk-direktøren.

En trafikkulykke der liv går tapt koster samfunnet omlag 30 millioner kroner.

– Ved alvorlige skader er summen trolig mye høyere, men den høyeste prisen betales av offeret og de pårørende, avslutter Johansen.

Siste nytt i Nyheter

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!