Fem drept uten bilbelte

Fem drept uten bilbelte

REDDER LIV: 40 prosent av personene som omkommer i Oslo-trafikken kunne vært reddet dersom de brukte bilbelte.

Fem av 13 bilister som ble drept i Oslo-trafikken mellom 2005 og 2012 brukte ikke bilbelte. Unge menn er «verstinger» når det gjelder å sluntre unna. Nå varsler Statens Vegvesen en storoffensiv for å få flere til å bruke belte.

Skrevet av:

– Jeg forstår ikke folk som dropper bilbelte. Ingen hopper ned i et tomt svømmebasseng fra 10 meter. Det er det samme som å kollidere uten belte i 50 kilometer i timen, sier Erik André Foss i Statens Vegvesen.

En gjennomgang av dødsulykkene i Oslo mellom 2005 og 2015 viser at fem av 13 drepte ikke brukte bilbelte.

– 40 prosent av de drepte brukte ikke bilbelte. Det sier veldig om hvor mye større muligheten er for å overleve en kollisjon dersom man sikrer seg. Det kunne vært åtte omkomne - ikke 13, sier han.

35.000 kontroller

Nå varsler Statens Vegvesen en storoffensiv og mange kontroller for å sørge for at andelen som bruker bilbelte øker. I 2014 har de som mål å gjennomføre 35.000 kontroller.

– Mange av kontrollene vil skje i Groruddalen som tross alt har flere av de største veiene i Oslo. Det blir viktig å jobbe målrettet mot yngre sjåfører, sier Foss.

– Er det riktig å bruke så mye ressursser på personer som bevisst setter eget liv i fare?

– Jeg synes det. Samfunnskostnadene ved en alvorlig trafikkulykke er vesentlig høyere enn individets egen skade. Dessuten har alle familie, venner, foreldre og kanskje barn. Omfanget av trafikkulykker er enormt, mener Foss.

Unge er verst

Statistikken viser at unge menn i alderen 18-30 er dårligst til å bruke belte. De fleste ulykkene skjer om natta, og rus og høye hastigheter går igjen.

Tallene viser også at personer over 30 år oftere dropper belte når de kjører alene. Ungdom dropper gjerne belte når de kjører sammen med jevnaldrende.

– Det handler nok litt om at de skal tøffe seg. Vi ser ofte at unge mennesker kjører eldre biler uten bilbelte-varsler. Enkelte av dem som har nyere biler, har skaffet seg en beltelås de setter inn slik at pipingen stopper. Det er altså en bevisst handling, forklarer Foss.

En svensk undersøkelse viser at 99 prosent av sjåfører som eier biler med belte-varsler bruker bilbelte.

Bedre enn før

Til tross for den dystre statistikken, kan Statens Vegvesen konstatere at vi er bedre til å bruke belte enn noen gang. 93,6 prosent av Oslos borgere brukte bilbelte i 2013 - på landsbasis er tallet 96,4.

– Etter at gebyret ble økt fra 500 til 1500 så vi en økning i beltebruken, men det er fortsatt en jobb å gjøre, understreker Foss.

Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, sier at ulykkestallene fra Oslo er representative på landsbasis.

– Cirka 40 prosent av de som omkommer i trafikken bruker ikke bilblete. Det er et betydelig problem som forteller oss at mange kunne overlevd, sier han.

Trygg Trafikk har nettopp lansert en tiltaksplan bestående av 122 tiltak.

– Det er viktig å jobbe med opplysningsarbeid og sørge for at politiet i enda større grad er til stede på veiene. Når man ikke bruker belte, skal det være en reell fare for å bli oppdaget, sier Johansen.

Enorme kostnader

Han mener det er viktig å jobbe fram mot en felles nullvisjon.

– Det er en stor samfunnsoppgave, men den enkelte har et betydelig ansvar hvis vi skal nå målet, understreker direktøren.

Prisen det koster å drive med kampanjer og kontroller er liten sammenlignet med hva man kan spare på å redusere antallet drepte og hardt skadde i trafikken, mener Trygg Trafikk-direktøren.

En trafikkulykke der liv går tapt koster samfunnet omlag 30 millioner kroner.

– Ved alvorlige skader er summen trolig mye høyere, men den høyeste prisen betales av offeret og de pårørende, avslutter Johansen.

Siste nytt i Nyheter

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

 
Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

 
- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!