Fikk 10.000 klager etter bruktbilkjøp

Fikk 10.000 klager etter bruktbilkjøp

 

I fjor fikk Forbrukerrådet 10.000 klager fra folk som hadde kjøpt bruktbil. Tom Hagen har drevet bruktbilforhandler i Groruddalen i over 12 år. Her er hans beste tips til deg som skal kjøpe bruktbil.

Skrevet av:

-  Av de 10.000 henvendelsene vi har fått, handler 99 prosent av dem om negative opplevelser vedrørende kjøp av bruktbil, forteller regiondirektør i Forbrukerrådet, Helga Skofteland.

Hun er overrasket over antallet negative hendelser. Skofteland mener folk må bli flinkere til å kvalitetssikre produktet når de skal kjøpe bruktbil.

-  Jeg skulle gjerne sett at flere forbrukere ringte oss i forkant av et kjøp. Da kunne mange tilfeller vært unngått, mener hun.

Gjengangeren er at bruktbilkjøpere ikke er flinke nok til å skrive kontrakt.

-  Det er én ting, en annen ting er at biler bør takseres på forhånd slik at feil og mangler avdekkes der og da. Ofte koster det mellom 40.000 og 80.000 å kjøpe bruktbil. Det er mye penger, og derfor bør man være nøye, oppfordrer Skofteland.

Store forventninger

Tom Hagen driver Bilhagen AS på Rødtvet. Det har han gjort i seks år. Fra 99 holdt han til på Brobekk med samme navn. Han har solgt hundrevis av bruktbiler, og har kun hatt én sak hos Forbrukerrådet. Hagen mener bilkjøperne må justere forventningene sine.

-  Folk er veldig glad i å sortere etter pris, og de går som regel etter det billigste alternativet. Da kan man spørre seg, er det en grunn til at nettopp denne bilen er så billig?

-  Om du kjøper en 10 år gammel bil som har gått langt, må du forvente feil og mangler på sikt.

Hagen har ved flere anledninger droppet å selge biler til kunder fordi han mener de har forventet for mye.  

-  Det hender at jeg sier «nei, denne vil jeg ikke selge til deg» fordi forvetningsnivået til kunden har vært for høyt i forhold til bilens kvaliteter.

Vær bevisst

Hagen mener det er flere faktorer som bør vurderes når du går til anskaffelse av en bruktbil.

-  Å finne ut av servicehistorikken til bilen er viktig. Det forteller noe om bilen har vært velholdt eller ikke. I tillegg bør man sjekke at viktige elementer som at registerreim er byttet ut i tide.

-  Jeg vet at mange henger seg opp i overfladiske småriper på plaststøtfangere. Det er greit nok, men det viktigste er hvilken tilstand bilen er i.

-  Hvordan det lukter inne i bilen har også mye å si. Om den er nedrøyket eller full av dyrehår kan det være en ulempe.

-  Det er ikke alltid de bilene som har gått færrest kilometer som er i best stand. Hvordan bilen har blitt tatt vare og bilmerkets kvalitet har ofte mer å si enn kilometerstanden.

Katta i sekken

Hagen vet at bilkjøpere er prisbevisste, men han mener det kan slå tilbake på deg.

-  Om du kjøper en Golf for 50.000 istedet for en Golf til 60.000, kan det godt hende at du må ha åtte nye dekk og en tur på service. Da har du fort spart inn pengene. Det er viktig å orientere seg om det totale bildet før man kjøper.  

Helga Skofteland i Forbrukerrådet ber folk sjekke markedet før de selv kjøper bil.

-  Det er greit å finne ut hva tilsvarende biler blir solgt for. Da får man gjerne en pekepinn, sier hun.

Tom Hagen ser både fordeler og ulemper ved å kjøpe og selge bil privat.

-  De fleste forhandlere går over bilene og gjør små reperasjoner før de selges igjen. For mange kan det være en trygghet.

Mange rettigheter

Om uhellet likevel skulle være ute når bilen er kjøpt, har du fremdeles rettigheter.  

-  Det er ikke slik at den nye eieren får det totale ansvaret ved en kontraktsinngåelse. Dersom motoren streiker etter fem kilometer, kan det reklameres. Årsaken er at det var en skjult feil som trolig også var der under kjøpet, forteller Skofteland.

Reklameringsfristen etter bilkjøp er på fem år.

-  Men det er klart: Folk må justere forventningene sine etter hva de kjøper. En gammel bil som har gått 250.000 kilometer må ha lavere forventninger enn en nyere bil.  

- Dessuten er det viktig at folk prøvekjører bilene før de kjøper, avslutter Skofteland.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!