Fikk smake på frustrasjonen

Fikk smake på frustrasjonen

I LØVENS HULE: Her blir byråd Guri Melby lekset opp av nabo Anne Fjetland. Hun er en av mange som luftet sin frustrasjon over måten kommunen har håndtert villparkeringen av trailere på Ellingsrud.

Selv om det er blitt forbudt å parkere trailere på innfartsparkeringen til Mariholtet, er det fortsatt en rekke uløste problemer forbundet med tungtrafikk på Ellingsrud. Tirsdag møtte samferdselsbyråd Guri Melby frustrerte naboer som er lei av å løse tunge samfunnsoppgaver.

Skrevet av:

– Jeg forstår beboerne på Ellingsrud veldig godt. Når foreldre føler det er utrygt å sende barna sine på fotballtrening på grunn av all tungtrafikken, så er det med på å ødelegge et nærmiljø. Når det i tillegg har tatt så lang tid å komme opp med løsninger, er det ikke rart at frustrasjonen er stor, sier byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby (V).

Tirsdag ble hun invitert til det åpne møtet på grendehuset i Munkebekken på Ellingsrud. Omlag 30 naboer tok turen innom for å rette kritiske spørsmål til byråden.

For to uker siden ble det forbudt å parkere tyngre kjøretøy på innfartsparkeringen til Mariholtet, men likevel har trailersjåfrøene fortsatt å parkere der. Mange mener skiltingen er for utydelig.

Beboerne Bente Dørum og Anne Fjetland var blant flere som tok opp problemet med at det ikke er forbudt å parkere i Karolinerveien, som leder inn mot innfartsparkeringen.

Frykter ulykke

Veien er okkupert av trailere og hengere, noe som gjør den smal og uoversiktelig.
– Det er kun et spørsmål om tid før det skjer en ulykke på veien, sa Fjetland.

En annen ting er at mange er bekymret for Norgesbuss planer om å bygge et bussdepot like ved innfartsparkeringen til Mariholtet. I byggesøknaden legges det opp til at bussene skal kjøre inn via nevnte Karolinerveien.

– Jeg synes naboene gir meg som byråd et godt bilde av utfordringene. De vet utmerket godt hvor skoen trykker og de klarer også å være konstruktive. Jeg har fått mange tilbakemeldinger som skal brukes i det videre arbeidet, sier Melby.

Hun mener det er ekstra vanskelig å løse transport-problemene i Oslo ettersom det er politiet og ikke kommune som har skiltmyndighet i hovedstaden.

Vil fordele byrden

Selv om flertallet i bystyret har vedtatt at både Karolinerveien og innfartsparkeringa til Mariholtet skal stenges for tyngre kjøretøy, er kommunen avhengig av politiet.

– Det er ikke bra at en så stor kommune som Oslo ikke har skiltmyndighet. Om vi hadde hatt det, så ville problemet vært enklere å løse, mener Melby.
Som en del av tungtransportplanen har store aktører som Statens Vegvesen, NHO, kommunen og politiet satt ned en arbeidsgruppe.

– Målet er at veien mellom etatene skal bli kortere slik at vi enklere kan finne gode løsninger, sier Melby.

– Synes du det er riktig at et nærmiljø skal løse så tunge samfunnsoppgaver, som for eksempel trailerparkering?

– Nei. Både bussdepoter og trailerparkering er noe samfunnet trenger, men som ingen vil ha. Vi må finne måter som fordeler belastningen, sier byråden.

Vil bruke Ikea

Høyres gruppeleder i Alna bydelsutvalg, Børge Ingvaldsen, reiste seg under møtet og sa at en slik villparkering aldri ville blitt godtatt på Sognsvann eller Tryvann.

– Opplever du at det er en øst-vest-problematikk her, Melby?

– Det er jeg litt usikker på. Ulike deler av byen har sine belastninger - for eksempel sliter vi med ulovlig camping på Songsvann. Ingen er forskånet, men Groruddalen har fått i overkant mye, vedgår hun.

Det var Alna Høyre og Alna Venstre som tok initiativ til møtet på Munkebekken. Konrad Værnes, leder i Alna Høyre, er fornøyd med det lokale engasjementet.

– Naboene kommer med konstruktive tilbakemeldinger og det er veldig bra. Jeg synes tror det vil være en god løsning å bruke tomme parkeringsplasser til trailerparkering, for eksempel Ikea på nattestid. Det er uansett viktig at kommunen sørger for god dialog mellom de ulike etatene og næringslivet, avslutter Værnes.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!