Kjører fire tog i timen

Flere avganger på Hovedbanen

Flere avganger på Hovedbanen

KJØRER OFTERE: Fra og med denne uka blir det flere avganger på Hovedbanen.

Fra og med denne uka kjører NSB flere avganger på hele Østlandet, og det drypper på Groruddalen også. Bor du på Høybråten, Haugenstua eller Grorud, kan du glede deg over dobbelt så mange avganger utenom rushtiden.

På strekningen Lillestrøm – Asker – Spikkestad blir det med ruteendringen fire tog i timen mandag til fredag mellom Asker og Lillestrøm. Togene stopper på alle stasjoner. Det betyr dobbelt så mange avganger i forhold til før ruteendringen.

Toget kjører på Hovedbanen og stopper blant annet på Lørenskog, Høybråten, Haugenstua, Grorud, Nyland, Alna og Bryn.

– Vi fåt stadig flere reisende og det er viktig at vi har et godt togtilbud som står i stil til befolkningsveksten vi opplever, sier Gina Scholz, kommunikasjonsrådgiver i NSB.

Denne uka ble det gjort store endringer i togtilbudet i Oslo-området. På flere strekninger blir det hyppigere avganger.

– Det er ofte fullt på togene på de travleste tidene på døgnet, men ved å ha flere avganger kan vi fordele trafikken på flere tog og dermed få bedre kapasitet. Én ekstra avgang i timen betyr 300 ekstra seter, sier Scholz.

Venter med opprusting

NSB har bestilt 70 nye tog, som innføres i perioden 2012 - 2015. Tog nummer 50 ble satt i trafikk i mars i år. Togene kjøres lokalt på Østlandet og regionalt på strekningen Oslo - Skien. Scholz tror nye tog og økt kapasitet vil gi en bedre reiseopplevelse.

– Det kan føre til at flere parkerer bilen og tar toget. På veiene inn til Oslo er det veldig mye trafikk og ofte går det faktisk raskere å reise kollektivt. I tillegg er det miljøvennlig å ta toget fremfor bilen, sier Scholz.

Ruteendringene på Østlandet skjer i tett samarbeid med Jernbaneverket, som eier stasjonene, sporene og signalanleggene, for å nevne noe.

For å oppnå økt kapasitet har Jernbaneverket bygget 50.000 meter nye skinner, 100 nye sporveksler, 34.000 meter ledning er på plass og det er lagt ned 1,2 millioner arbeidstimer.

Men svært lite av dette arbeidet har skjedd på Hovedbanen. Likevel mener Jernbaneverket at strekningen er klar for å ta imot dobbelt så mange tog.

–  Vi er rustet til å kjøre flere tog. Om vi ikke var det, hadde vi heller ikke tillatt en trafikkøkning, sier Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.

Taket snart nådd

Han sier at det tidligere ble kjørt langt flere tog på Hovedbanen enn det har blitt gjort de senere årene etter at Romeriksporten ble ferdig. Bakken opplyser imidlertid at det er planlagt store arbeider på Hovedbanen.

Til sommeren skal strekningen mellom Bryn og Oslo S rustes opp. Tre bruer og pukkmasser i sporet skal skiftes ut. Dette er beregnet til å koste 90 millioner kroner og vil medføre en stengeperiode i fellesferien.

I 2018 er det planlagt en enda mer omfattende opprusting. Da skal spor graderes, mens kontaktledninger og signalanlegg skiftes ut.

–  Men selv om en strekning er i god teknisk stand, så kan en feil på for eksempel Oslo S forplante seg og skape problemer på hele tognettet, forklarer Bakken.

Han forteller at de jobber med å utnytte kapasiteten til det fulle.

–  Ombyggingen gir økt kapasitet, men det er ikke lenge før taket et nådd, avslutter Bakken.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!