ANNONSE

Kjører fire tog i timen

Flere avganger på Hovedbanen

Flere avganger på Hovedbanen

KJØRER OFTERE: Fra og med denne uka blir det flere avganger på Hovedbanen.

Fra og med denne uka kjører NSB flere avganger på hele Østlandet, og det drypper på Groruddalen også. Bor du på Høybråten, Haugenstua eller Grorud, kan du glede deg over dobbelt så mange avganger utenom rushtiden.

Tekst:

Publisert:

På strekningen Lillestrøm – Asker – Spikkestad blir det med ruteendringen fire tog i timen mandag til fredag mellom Asker og Lillestrøm. Togene stopper på alle stasjoner. Det betyr dobbelt så mange avganger i forhold til før ruteendringen.

Toget kjører på Hovedbanen og stopper blant annet på Lørenskog, Høybråten, Haugenstua, Grorud, Nyland, Alna og Bryn.

– Vi fåt stadig flere reisende og det er viktig at vi har et godt togtilbud som står i stil til befolkningsveksten vi opplever, sier Gina Scholz, kommunikasjonsrådgiver i NSB.

Denne uka ble det gjort store endringer i togtilbudet i Oslo-området. På flere strekninger blir det hyppigere avganger.

– Det er ofte fullt på togene på de travleste tidene på døgnet, men ved å ha flere avganger kan vi fordele trafikken på flere tog og dermed få bedre kapasitet. Én ekstra avgang i timen betyr 300 ekstra seter, sier Scholz.

Venter med opprusting

NSB har bestilt 70 nye tog, som innføres i perioden 2012 - 2015. Tog nummer 50 ble satt i trafikk i mars i år. Togene kjøres lokalt på Østlandet og regionalt på strekningen Oslo - Skien. Scholz tror nye tog og økt kapasitet vil gi en bedre reiseopplevelse.

– Det kan føre til at flere parkerer bilen og tar toget. På veiene inn til Oslo er det veldig mye trafikk og ofte går det faktisk raskere å reise kollektivt. I tillegg er det miljøvennlig å ta toget fremfor bilen, sier Scholz.

Ruteendringene på Østlandet skjer i tett samarbeid med Jernbaneverket, som eier stasjonene, sporene og signalanleggene, for å nevne noe.

For å oppnå økt kapasitet har Jernbaneverket bygget 50.000 meter nye skinner, 100 nye sporveksler, 34.000 meter ledning er på plass og det er lagt ned 1,2 millioner arbeidstimer.

Men svært lite av dette arbeidet har skjedd på Hovedbanen. Likevel mener Jernbaneverket at strekningen er klar for å ta imot dobbelt så mange tog.

–  Vi er rustet til å kjøre flere tog. Om vi ikke var det, hadde vi heller ikke tillatt en trafikkøkning, sier Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.

Taket snart nådd

Han sier at det tidligere ble kjørt langt flere tog på Hovedbanen enn det har blitt gjort de senere årene etter at Romeriksporten ble ferdig. Bakken opplyser imidlertid at det er planlagt store arbeider på Hovedbanen.

Til sommeren skal strekningen mellom Bryn og Oslo S rustes opp. Tre bruer og pukkmasser i sporet skal skiftes ut. Dette er beregnet til å koste 90 millioner kroner og vil medføre en stengeperiode i fellesferien.

I 2018 er det planlagt en enda mer omfattende opprusting. Da skal spor graderes, mens kontaktledninger og signalanlegg skiftes ut.

–  Men selv om en strekning er i god teknisk stand, så kan en feil på for eksempel Oslo S forplante seg og skape problemer på hele tognettet, forklarer Bakken.

Han forteller at de jobber med å utnytte kapasiteten til det fulle.

–  Ombyggingen gir økt kapasitet, men det er ikke lenge før taket et nådd, avslutter Bakken.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE