ANNONSE

- Flere fornøyde brukere

- Flere fornøyde brukere

 

Oslo kommunes brukerundersøkelse for hjemmetjenesten i 2007 viste at bare 63 prosent av brukerne på Trosterud og Haugerud var fornøyde. Nå har fornøydhetsgraden økt.

Brukerundersøkelsen er en anledning for brukerne å gi bydelens hjemmetjenester tilbakemelding på hvordan tjenestene fungerer. Undersøkelsen for 2011 viser at 93 prosent av brukerne på Haugerud er fornøyde, mot 88 prosent på Trosterud.

- Det er en positiv fremgang. Vi ser forskjeller mellom enhetene, og det er Haugerud og Trosterud som scorer mest, sier enhetsleder Monika Vartdal for Alnas hjemmetjeneste.

- Personalet møter brukerne, og vi har mange dyktige folk som yter det lille ekstra, fortsetter enhetsleder Kristin Kvalheim Olsen for hjemmetjenesten på Haugerud og Trosterud.

- Det er også dyktige ledere, sier Vartdal.

Scorer bra

I brukerundersøkelsen stilles det spørsmål om personalet behandler brukerne med høflighet og respekt. Her scorer Haugerud og Trosterud 100 prosent. Når det gjelder personalets evne til å være omsorgsfulle, scorer gruppene 97 og 96 prosent tilfredshet. På spørsmål om brukerne får være med på å bestemme når hjelpen utføres, scorer Trosterud 90 prosent, mot 70 prosent på Haugerud. På Trosterud mener 92 prosent av brukerne at personalet kommer til avtalt tid. På Haugerud svarer 93 prosent det samme.

- Vi må fortsatt jobbe mer med at personalet må bli flinkere til å gi brukerne beskjed dersom de blir forsinket. Her er vi ikke gode nok, mener Kristin Kvalheim Olsen.

Tjenesten scorer også 90 prosent på at personalet har tid til oppgavene som skal utføres.

Flere tiltak

Hjemmetjenestene bruker de årlige undersøkelsene i sitt arbeid for å bedre tjenestene. Kristin Kvalheim Olsen forteller at enheten har jobbet mye med tiltak basert på brukernes tilbakemeldinger.

Gerhardt Hoel bor på Trosterud og har fått hjemmehjelp siden 1976. Han synes tjenesten bare blir bedre og bedre med årene.

- Jeg får besøk av to eller tre faste personer, og det setter jeg stor pris på. Jeg er veldig fornøyd, og gleder meg alltid til de kommer, smiler han.

Randi Braathen bor på Haugerud, og har også bare positivt å si om tjenesten.

Reduseres

Bydel Alna har i dag tre enheter for hjemmetjeneste og praktisk bistand. Fra og med 1. april vil enhetene reduseres til to. Disse vil gå under navnene nord og sør. Monika Vartdal opplyser at omorganiseringen er en stor prosess som det nå jobbes mye med.

- Vi kommer til å dele hjemmetjeneste og praktisk bistand, men alle vil samles under samme tak. Hvor det blir er ennå ikke bestemt, men det kommer til å bli enklere å jobbe på tvers.

Monika Vartdal kommer til å bli felles enhetsleder for enhetene nord og sør. Kristin Kvalheim Olsen blir seksjonsleder på nord.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE