ANNONSE

- Flere tog i rute

- Flere tog i rute

 

En ekstrabevilgning på 100 millioner kroner til vedlikehold og utbedringer av Oslotunnelen skal føre til færre forsinkede tog. Arbeidene starter allerede til sommeren.

Tekst:

Publisert:

Problemer i Oslotunnelen har i lang tid skapt store forsinkelser på togtrafikken gjennom Groruddalen. Nå skal tunnelen rustes opp. Håpet er færre forsinkede tog.

- Dette er en nødvendig opprustning. Det har ikke blitt tatt så mange ordentlige grep tidligere, sier Andreas Behring (SV).

Han legger vekt på at problemene med Oslotunnelen i lang tid har skapt kjempeproblemer.

- Dette er et skritt på veien for at folk skal kunne stole på at toget kommer, sier han.

Mange problemer

I forslaget, som ble lagt fram i statsråd sist fredag, blir det vist til at det har vært mange problemer med togdriften i Oslo-området. I hovedsak er dette på grunn av tekniske feil i Oslotunnelen og signalanlegget.

- Arbeidet med utbedring og vedlikehold av Oslotunnelen blir nå framskyndet i forhold til tidligere planer. Med forslaget fra regjerningen om en tilleggsbevilgning på 100 millioner kroner over statsbudsjettet for 2008 er det lagt til rette for raskere fremdrift og mer omfattende tiltak for å fornye og utbedre denne viktige jernbanestrekningen, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Sårbar strekning

Behring er veldig fornøyd med denne store bevilgningen det reviderte nasjonalbudsjettet.

- Disse pengene kommer ved første mulighet. Episodene med blant annet en brann forrige høst har satt dette på dagsorden, mener han.

Han mener episodene også viser hvor sårbar denne strekningen er.

- Det rammer veldig mange når Oslotunnelen blir satt ut av spill, sier han og legger til:

- Det irriterer folk veldig når toget ikke kommer.

Dyrere i bomringen

Fra 1. juli blir det dyrere å kjøre gjennom bomringen. Staten skal bruke merinntektene på kollektivtransporten.

1. juli innføres det et nytt takstsystem på bomringen i Oslo.  Det betyr blant annet at måneds-, halvårs og årsabonnementet for bomringen blir fjernet. Det er beregnet en merinntekt på 310 millioner kroner i 2008. Disse skal blant annet brukes for å øke tilbudet på t-banen.

I orienteringen ble det blant annet vist til at Oslo kommune ønsker å bruke deler av bompengeinntektene fra Oslopakke 3 til å øke tilbudet på Grorudbanen og Furusetbanen.

- Samferdselsdepartementet er positiv til at disse kostnadene kan finansieres med bompenger fra Oslopakke 3, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

 

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE