ANNONSE

Flest ladestasjoner i vest

Flest ladestasjoner i vest

JEVNERE FORDELING: SVs Marianne Borgen vil ha en mer rettferdig spredning av elbil-ladestasjoner i Oslo by. I dag har vestkanten helt klart flere ladestasjoner enn østkanten.

I fjor ble det satt ut 517 ladestasjoner for elbil i Oslo. Frogner bydel fikk 186, Groruddalen måtte nøye seg med to. Marianne Borgen (SV) mener spredningen er helt bak mål.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.11.2014 kl 14:03

Se bildet større

ER ENIG: Elbil- og elsykkel-bruker Anders Røberg-Larsen (Ap) i Oslo bystyre mener også at Groruddalen bør få flere ladestasjoner.

Se bildet større

IKKE ENIG: Byråd Guri Melby (V) er uenig at vestkanten er blitt prioritert når det gjelder utplassering av ladestasjoner rundt om i byen (Foto: Sveinung Bråthen).

Gallup

Er rekkeviddeangsten størst i Groruddalen?

Ja, østkanten er helt klart blitt nedprioritert.
Nei, Oslo sentrum er et naturlig sted å starte når man skal bygge ut ladestasjoner i byen.
Jeg har ikke satt meg inn i ladeproblematikken!

Vis resultat

SVs gruppeleder tok saken opp i bystyret etter å ha merket seg at østkanten nesten ikke har noen ladestasjoner for elbil. Den ihuga elbil-entusiasten vet selv hvor avhengig man er av å ha ladestasjoner i umiddelbar nærhet.

– I løpet av det halvåret jeg har hatt elbil, har jeg lært meg uttrykket «rekkeviddeangst».

– Hva er det?

– Når måleren i bilen indikerer at du har veldig lite strøm igjen, så begynner man å stresse litt for å finne nærmeste ladestasjon, svarer Borgen og poengterer:

– Og dersom det virkelig er ønskelig å få flere til å bruke miljøvennlige biler, da må man ha en infrastruktur som gjør at du lett kan finne deg ladestasjon når du har behov for det.

Best i vest

Frogner er på ladetoppen. I tillegg til å ha 186 ladestasjoner fra 2013, vil bydelen i løpet av dette året få 64 til. Til sammenlikning vil Grorud bydels to ladestasjoner bli forsterket med 22 nye, mens Stovner, Alna og Bjerke bydeler vil få sine første – henholdsvis 8, 40 og 26.

– På vestkanten er det bygget opp godt med ladestasjoner. Det har nok noe med at etterspørselsen er kommet fra de ressurssterke folkene på vestkanten som kjøpte sine Teslaer tidlig, anslår Borgen.

– Men det er jo ganske urettferdig, for vi ønsker jo at det skal være jevnt fordelt i byen. Jeg tror det er like stor interesse på øst- og sørøst-siden av byen å kjøre uten utslipp, sier hun.

Elbil-goder

Romsås-beboer, elbil- og elsykkel-entusiast og bystyrepolitiker Anders Røberg-Larsen (Ap) er enig med Borgen i at det er en uheldig spredning av ladestasjoner i Oslo by.

– Flere ladestasjoner i Groruddalen kunne fått flere til å velge elbil.

– Nå er det også slik at det finnes støtteordninger hvor borettslag kan søke kommunen om å etablere egne ladestasjoner som deres beboere og gjester kan bruke. Det vil jeg oppfordre flere borettslag og sameier i dalen til å gjøre, legger han til.

– VESTKANTEN ER IKKE BLITT PRIORITERT

Byråd Guri Melby (V) viser til at det i perioden 2008 til 2011 ble etablert ladestasjoner i sentrumsområder og bydelene Gamle Oslo, Sagene, St. Hanshaugen, Frogner og Grünerløkka.

– Etter det har vi etablert flere ladestasjoner mellom Ring 2 og Ring 3, og i 2014 etablerer vi ladestasjoner i hele byen, blant annet 40 stykker i Alna, 18 på Østensjø og 14 i Søndre Nordstrand, sier Guri Melby.

– Det betyr at fordelingen mellom sentrum og de andre bydelene jevner seg ut. Vi etablerer også mange ladestasjoner i tråd med publikums ønsker, og i 2014 og 2015 vil vi sette opp mange nye ladeplasser basert på slike innspill. Oslos private hurtigladestasjoner er forøvrig plassert på Økern, Alnabru, Furuset og Skøyen, legger byråden til.

– Skal byrådet jobbe videre for at Oslo kommune får en bedre spredning av ladestasjoner i hele byen i den videre satsingen på ladestasjoner?

– Ja, vi skal etablere 200 nye ladeplasser hvert år, over hele byen. Fram til nå har vi prioritert å få opp stasjoner så raskt som mulig, og helst nær sentrum, svarer Melby.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE