Flest ladestasjoner i vest

Flest ladestasjoner i vest

JEVNERE FORDELING: SVs Marianne Borgen vil ha en mer rettferdig spredning av elbil-ladestasjoner i Oslo by. I dag har vestkanten helt klart flere ladestasjoner enn østkanten.

I fjor ble det satt ut 517 ladestasjoner for elbil i Oslo. Frogner bydel fikk 186, Groruddalen måtte nøye seg med to. Marianne Borgen (SV) mener spredningen er helt bak mål.

Skrevet av:

Oppdatert:
03.11.2014 kl 14:03

SVs gruppeleder tok saken opp i bystyret etter å ha merket seg at østkanten nesten ikke har noen ladestasjoner for elbil. Den ihuga elbil-entusiasten vet selv hvor avhengig man er av å ha ladestasjoner i umiddelbar nærhet.

– I løpet av det halvåret jeg har hatt elbil, har jeg lært meg uttrykket «rekkeviddeangst».

– Hva er det?

– Når måleren i bilen indikerer at du har veldig lite strøm igjen, så begynner man å stresse litt for å finne nærmeste ladestasjon, svarer Borgen og poengterer:

– Og dersom det virkelig er ønskelig å få flere til å bruke miljøvennlige biler, da må man ha en infrastruktur som gjør at du lett kan finne deg ladestasjon når du har behov for det.

Best i vest

Frogner er på ladetoppen. I tillegg til å ha 186 ladestasjoner fra 2013, vil bydelen i løpet av dette året få 64 til. Til sammenlikning vil Grorud bydels to ladestasjoner bli forsterket med 22 nye, mens Stovner, Alna og Bjerke bydeler vil få sine første – henholdsvis 8, 40 og 26.

– På vestkanten er det bygget opp godt med ladestasjoner. Det har nok noe med at etterspørselsen er kommet fra de ressurssterke folkene på vestkanten som kjøpte sine Teslaer tidlig, anslår Borgen.

– Men det er jo ganske urettferdig, for vi ønsker jo at det skal være jevnt fordelt i byen. Jeg tror det er like stor interesse på øst- og sørøst-siden av byen å kjøre uten utslipp, sier hun.

Elbil-goder

Romsås-beboer, elbil- og elsykkel-entusiast og bystyrepolitiker Anders Røberg-Larsen (Ap) er enig med Borgen i at det er en uheldig spredning av ladestasjoner i Oslo by.

– Flere ladestasjoner i Groruddalen kunne fått flere til å velge elbil.

– Nå er det også slik at det finnes støtteordninger hvor borettslag kan søke kommunen om å etablere egne ladestasjoner som deres beboere og gjester kan bruke. Det vil jeg oppfordre flere borettslag og sameier i dalen til å gjøre, legger han til.

– VESTKANTEN ER IKKE BLITT PRIORITERT

Byråd Guri Melby (V) viser til at det i perioden 2008 til 2011 ble etablert ladestasjoner i sentrumsområder og bydelene Gamle Oslo, Sagene, St. Hanshaugen, Frogner og Grünerløkka.

– Etter det har vi etablert flere ladestasjoner mellom Ring 2 og Ring 3, og i 2014 etablerer vi ladestasjoner i hele byen, blant annet 40 stykker i Alna, 18 på Østensjø og 14 i Søndre Nordstrand, sier Guri Melby.

– Det betyr at fordelingen mellom sentrum og de andre bydelene jevner seg ut. Vi etablerer også mange ladestasjoner i tråd med publikums ønsker, og i 2014 og 2015 vil vi sette opp mange nye ladeplasser basert på slike innspill. Oslos private hurtigladestasjoner er forøvrig plassert på Økern, Alnabru, Furuset og Skøyen, legger byråden til.

– Skal byrådet jobbe videre for at Oslo kommune får en bedre spredning av ladestasjoner i hele byen i den videre satsingen på ladestasjoner?

– Ja, vi skal etablere 200 nye ladeplasser hvert år, over hele byen. Fram til nå har vi prioritert å få opp stasjoner så raskt som mulig, og helst nær sentrum, svarer Melby.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!