Flytter fra rørkaos

Flytter fra rørkaos

 

Ekteparet Shana og Amir Hamza fikk beskjed om at rørfornyingen i deres oppgang skulle begynne 24. juni. De tok fri fra jobb for å kunne reise bort i rehabiliteringstiden. Etter en uke borte fra leiligheten oppdaget de at arbeidet ikke var i rute - de venter fortsatt. 

-  Jeg er forbanna. Vi kommer til å flytte så fort som mulig. Styreformannen har vi prøvd å få tak i tusen ganger, men han sier at han ikke kan gjøre noe med det. Jeg orker ikke å bo her. Jeg angrer på at vi kjøpte denne leiligheten, forteller Shana Hamza. 

 

Akers Avis Groruddalen har tidligere skrevet om Linderudveien boligsameie som måtte ta til takke med én utedo pr. oppgang i tiden rørfornyelse pågikk.

Ekteparet Hamza hadde tatt tre uker fri fra jobb, til tross dårlig råd, for å ikke være i veien for det planlagte rørarbeidet.

 

- Det er dårlig kommunikasjon. Vi måtte selv finne ut av at de hadde utsatt rørfornyingen i oppgangen vår. Vi hadde vært borte en uke på ferie i Drammen da jeg ringte til firmaet for å fortelle at jeg kom hjem for å hente klær. Først da fant jeg ut at de ikke hadde begynt arbeidet.

 

Sliter økonomisk 

Både Shana og Amir har vikarjobber og får ikke betalt for ferie. 

Det vil si at neste månedslønn kun vil bestå av en ukes jobbing. Derfor, når rørleggerne kommer i uke 31, må de bli boende.

 

-  Det er dårlig gjort. Vi bruker en hel månedslønn på dette. Vi måtte avbestille ferien fordi det ville koste oss mer å reise enn å betale depositum. Da hadde økonomien blitt enda verre, konstaterer hun. 

 

-   Vi velger et styre for å kunne kontakte dem om det oppstår problemer. De er der for å hjelpe. Verken styreformannen eller rørleggerfirmaet har gitt informasjon eller hjulpet oss, bryter Amir Hamza inn.  

 

Firmaets ansvar

Styrelederen i borettslaget, Willads Figved, forteller at informasjonsopplysningen påhviler Olimb Rørfornying AS, som utfører rehabiliteringen. 

 

- Det viste seg at de opprinnelige rørene var mer tynnvegget enn vi først trodde. Derfor måtte rørleggerne være mer forsiktig og bruke lengre tid. Vi i styret har innformert om tiden man først antok. Forsinkelsen et det rørleggerfirmaet som skal informere om, sier Figved. 

 

Styrelederen poengterer at familiene kan bo i leiligheten uavhengig av rørleggerarbeidet. Han forteller at vannet vil bli skrudd på om kvelden, og at  familiene har full tilgang til bad og kjøkken med vann fra torsdag kveld til mandag morgen.

 

- Beboerne har gitt fra seg en ekstranøkkel slik at rørleggerne alltid har tilgang til leilighetene. Firmaet har anstrengt seg mye for at folk kan bli boende under rehabiliteringen. Arbeidet og familiene er derfor ikke avhengig av ferie, forklarer styrelederen. 

 

Ødela hjemmet 

Men det er ikke kun Shana og Amir Hamza som er misfornøyde. Naboen Salim Saddat mener at styrelederen burde kontrollere hvordan det går med rehabiliteringen. Likevel er han mest misfornøyd med rørleggerfirmaet, som han mener er respektløse og uforsiktige. 

 

- Da rørleggerne jobbet med toalettet sprutet det avløpsvann med skitt og dritt ut over hele badet. Rørleggerne gjorde jobben de skulle gjøre, og etterlot rommet, full av møkk. De bryr seg ikke, men de burde vite at dette ikke er helsemessig, konstaterer han.

 

Familien har måtte kastet teppet som lå utenfor toalettdøren, i tillegg til andre småting. Saddat brukte tre timer på å få toalettet rent. 

 

Misfornøyd

I tillegg tok Saddat og hans familie tre ukers ferie. Første uken tilbrakte de i Danmark. De to siste ukene bodde de i en annen leilighet i borettslaget. Da skulle arbeidet ha vært ferdig, og familien vendte hjem til leiligheten. 

 

 - Det lå skruer på toaletthåndvasken da vi kom hjem, men vi trodde likevel at de var ferdige. Neste morgen kom de uten å ha gitt beskjed om at rehabiliteringen var blitt forsinket. De gir ikke ordentlig informasjon. Normalt ville man ha fått beskjed.

 

- Jeg er ikke fornøyd med firmaet. Hele måten de jobber på er utenom hva andre firmaer gjør.

 

Beklager

Andreas Nilsen er prosjektleder hos Olimb Rørfornying AS, og synes det er leit at informasjonen ikke har nådd gjennom til beboerne. 

 

- Vi har standard prosedyrer for alle varslingselementer, og det er høyst beklagelig at dette ikke har virket denne gangen. Rutinene er utarbeidet med erfaring fra et antall større prosjekter gjennom en rekke år, og vi skal selvfølgelig lære av hva som ikke har fungert, sier Nilsen. 

 

- Når det gjelder avløpsvannet som sprutet ut over hele toalettet, vil det fremkomme i dialog med kunden og behandles deretter. 

 

Siste nytt i Nyheter

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

 
Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.