Trafikkøkning i Nedre Kalbakkvei:

Fokuserer på Veitvetveien

Fokuserer på Veitvetveien

INGEN FORELØPIGE PLANER: Byrådene Bård Folke Fredriksen (H) og Guri Melby (V) fokuserer først og fremst på Veitvetveien. De understreker at det er viktig å få redusert tungtrafikken på veiene, spesielt på lokalveiene.


Samferdselsbyråd Guri Melby (V) og byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) forteller at Veitvetveien nå har høyere prioritering enn Nedre Kalbakkvei.

Skrevet av:

Oppdatert:
13.03.2015 kl 09:27

Både Folke Fredriksen og Melby har tidligere uttalt seg om forandringene i Veitvetveien. Nå skal planer finpusses og fartsgrensa senkes, og innkjøring til Alnabruterminalen skal forbedres. Men krefter mobiliserer seg på den andre siden også.

– Nå som Veitvetveien nedgraderes, hva vil da skje med Nedre Kalbakkvei?

– Først og fremst vil jeg oppfordre alle til å bruke innkjøringen fra E6 til Alnabruterminalen. Den er den mest kapasitetssterke. Så er det slik at Veitvetveien har vært en større utfordring enn Nedre Kalbakkvei. Det går på hvordan veien er bygget og trafikksikkerheten. Boligene langs Veitvetveien ligger så nærme veien at den ikke er egnet for trailere. Det har vi måttet prioritere og gjøre noe med. Det er også en mer typisk bygate enn en vei, sier Folke Fredriksen.

Se også: – Mobiliserer kreftene

En utfordring

Han understreker at en by aldri blir ferdig utviklet.

Det er viktig å gjøre noe med Veitvetveien nå, og så kan vi fortsette å utvikle, sier han.

– Men er det ikke bedre å være føre var enn etter snar med tanke på Nedre Kalbakkvei?

– Det er det. Men vi må ikke la vær å gjøre noe med det vi vet vi må gjøre noe med, som Veitvetveien, sier han.

– Dette understreker bare utfordringa vi har. Vi må jobbe for at vi får mindre tungtransport på veien. Det er klart at det alltid vil være slik at hvis vi forsøker å strupe trafikken et sted, så vil den tyte ut et annet sted. Men det kan hende vi kan lykkes med å få mindre tungtrafikk inn i boområdene ved å nedgradere Veitvetveien, og det må være målet vårt, legger Melby til.

Les mer i papirutgaven og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!