ANNONSE

- Folk vet ikke hvor stort dette er

- Folk vet ikke hvor stort dette er

 

Områdene i nedre del av Groruddalen skal transformeres til et sammenhengende byområde. Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener det vil løfte hele dalen.

Helt på toppen av administrasjonsbygget på Økern senter står Bård Folke Fredriksen og ser utover Groruddalen. Han er klar i sin sak. Denne utviklingen blir stor.

- Det vil løfte hele Groruddalen med sentrum på Økern. Kall det gjerne en visjon for Groruddalen, med Økern som bysenter. Det kommer nye boliger der det før var industri og næring. Indre by vokser videre oppover i Groruddalen og binder dagens «isolerte» områder sammen, sier Folke Fredriksen og peker utover.

Han tror ikke folk helt fatter hvor stor utviklingen egentlig er. Dette er et av de største grepene i den kommende kommuneplanen som nå er ute på høring.

- Området har et utbyggingspotensial på omtrent 27.000 nye boliger og 2,5 millioner kvadratmeter næringsareal, uten at vi trenger å rive boliger eller boligområder. Snarere vil en slik utbygging binde dagens boområder sammen med gater, fortau, grøntkorridorer og sykkelveier.

Gode forbindelser

Byråden mener dette vil skape gode forbindelser i hele Groruddalen.

- Med den nye Lørenbanen får man også en direkte forbindelse mellom Groruddalen og den nye t-baneringen. Dessuten skal ring 3 i tunnel, og det legges grunnlag for mindre støyutsatte områder som kan endres fra næring til bolig. Et eksempel er Fjellhus. Det er et flott boligområde, men det er avgrenset av næringsvirksomheten rundt. Med Ulven og Breivollutbyggingen vil disse områdene veves sammen til en sammenhengende by, sier han.

Folke Fredriksen står fast ved at man må starte nederst for så å bygge seg oppover.

- Man må få infrastrukturen på plass. Det vil gi en naturlig sammenbinding med dalen og vestover mot sentrum, sier han.

Folke Fredriksen mener utviklingen vil skape en sentrumsfunksjon i Groruddalen.

- På Økern vil det komme kinosenter, badeland, kultursal, hotell, restauranter og handlegater. Det kommer også kanskje omtrent 1000 boliger på Økern torg, sier han.

Slitte næringsarealer

Han forteller at kommuneplanen synliggjør grep som gjøres i områdene.

- Alle områdene har egne planer på gang. De slitne næringsarealene splitter nå opp områdene, og vi vil binde dem sammen. I dag er det vel ganske så umulig å gå fra Bjerkebanen til Kampen på grunn av alle veiene, toglinjene, t-banene og de lite trivelige næringsområdene. Jeg mener man må knytte byen sammen med grøntområder, gang- og sykkelveier og kommunale veier, sier han.

Områdene som får et løft er Økern sentrum, Ulven, Breivoll, Vollebekk og Hasle linje/Arcus med hovedvekt på Økern.

- Økern er faktisk det området i Oslo som er midt i Oslo. Det er like langt til Røa som til Holmlia. Her finnes det gode kommunikasjoner som E6, t-banen, ring 3, Østre Aker vei og gode bussforbindelser. Kjernen er en god infrastruktur.

Bindes sammen

Folke Fredriksen tror på en god infrastruktur, så vel som gode grøntområder som skal binde det hele sammen.

- Jeg mener også at det bør komme en togstasjon på Breivoll mellom Bryn og Alna. Linderud og Risløkka vil bindes sammen når Vollebekk endres fra næring til bolig, og Bjerkedalen park fullføres. Poenget er at det vil oppstå nye boområder der slitne og lite attraktive næringsbygg står i dag, sier han.

Byråden for byutvikling mener utviklingen vil gjøre Groruddalen mer attraktiv.

- Det vil heve attraktiviteten til dalen totalt sett. Det er flere prosjekter i dalen som er knutepunktbasert, men dette vil være en utvidelse av indre by inn i Groruddalen med alle de nye tilbudene det vil innebære.

Med knutepunktbasert mener Folke Fredriksen at flere områder har sine egne prosjekter på gang.

- Grorud senter skal utvikles, det samme skal Furuset og Stovner. Det er mange spennende planer som skal settes til verks, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE