- Folk vet ikke hvor stort dette er

- Folk vet ikke hvor stort dette er

 

Områdene i nedre del av Groruddalen skal transformeres til et sammenhengende byområde. Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener det vil løfte hele dalen.

Helt på toppen av administrasjonsbygget på Økern senter står Bård Folke Fredriksen og ser utover Groruddalen. Han er klar i sin sak. Denne utviklingen blir stor.

- Det vil løfte hele Groruddalen med sentrum på Økern. Kall det gjerne en visjon for Groruddalen, med Økern som bysenter. Det kommer nye boliger der det før var industri og næring. Indre by vokser videre oppover i Groruddalen og binder dagens «isolerte» områder sammen, sier Folke Fredriksen og peker utover.

Han tror ikke folk helt fatter hvor stor utviklingen egentlig er. Dette er et av de største grepene i den kommende kommuneplanen som nå er ute på høring.

- Området har et utbyggingspotensial på omtrent 27.000 nye boliger og 2,5 millioner kvadratmeter næringsareal, uten at vi trenger å rive boliger eller boligområder. Snarere vil en slik utbygging binde dagens boområder sammen med gater, fortau, grøntkorridorer og sykkelveier.

Gode forbindelser

Byråden mener dette vil skape gode forbindelser i hele Groruddalen.

- Med den nye Lørenbanen får man også en direkte forbindelse mellom Groruddalen og den nye t-baneringen. Dessuten skal ring 3 i tunnel, og det legges grunnlag for mindre støyutsatte områder som kan endres fra næring til bolig. Et eksempel er Fjellhus. Det er et flott boligområde, men det er avgrenset av næringsvirksomheten rundt. Med Ulven og Breivollutbyggingen vil disse områdene veves sammen til en sammenhengende by, sier han.

Folke Fredriksen står fast ved at man må starte nederst for så å bygge seg oppover.

- Man må få infrastrukturen på plass. Det vil gi en naturlig sammenbinding med dalen og vestover mot sentrum, sier han.

Folke Fredriksen mener utviklingen vil skape en sentrumsfunksjon i Groruddalen.

- På Økern vil det komme kinosenter, badeland, kultursal, hotell, restauranter og handlegater. Det kommer også kanskje omtrent 1000 boliger på Økern torg, sier han.

Slitte næringsarealer

Han forteller at kommuneplanen synliggjør grep som gjøres i områdene.

- Alle områdene har egne planer på gang. De slitne næringsarealene splitter nå opp områdene, og vi vil binde dem sammen. I dag er det vel ganske så umulig å gå fra Bjerkebanen til Kampen på grunn av alle veiene, toglinjene, t-banene og de lite trivelige næringsområdene. Jeg mener man må knytte byen sammen med grøntområder, gang- og sykkelveier og kommunale veier, sier han.

Områdene som får et løft er Økern sentrum, Ulven, Breivoll, Vollebekk og Hasle linje/Arcus med hovedvekt på Økern.

- Økern er faktisk det området i Oslo som er midt i Oslo. Det er like langt til Røa som til Holmlia. Her finnes det gode kommunikasjoner som E6, t-banen, ring 3, Østre Aker vei og gode bussforbindelser. Kjernen er en god infrastruktur.

Bindes sammen

Folke Fredriksen tror på en god infrastruktur, så vel som gode grøntområder som skal binde det hele sammen.

- Jeg mener også at det bør komme en togstasjon på Breivoll mellom Bryn og Alna. Linderud og Risløkka vil bindes sammen når Vollebekk endres fra næring til bolig, og Bjerkedalen park fullføres. Poenget er at det vil oppstå nye boområder der slitne og lite attraktive næringsbygg står i dag, sier han.

Byråden for byutvikling mener utviklingen vil gjøre Groruddalen mer attraktiv.

- Det vil heve attraktiviteten til dalen totalt sett. Det er flere prosjekter i dalen som er knutepunktbasert, men dette vil være en utvidelse av indre by inn i Groruddalen med alle de nye tilbudene det vil innebære.

Med knutepunktbasert mener Folke Fredriksen at flere områder har sine egne prosjekter på gang.

- Grorud senter skal utvikles, det samme skal Furuset og Stovner. Det er mange spennende planer som skal settes til verks, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!