Forberedes på det verste

Forberedes på det verste

REALISTISK: Ansatte ved Mantena Grorud læres her opp til livreddende innsats hvis en kollega mister et ben i en arbeidsulykke. Sår og blod i bildet er kunstig. (Foto: Karoline Aabyholm i NSO.)

Mantena Grorud driver med tungt og farlig arbeid. Kunnskap om førstehjelp kan derfor være helt avgjørende før nødetaten er på plass. Nå starter NSO å kurse industrien.

Skrevet av:

Oppdatert:
14.06.2016 kl 09:49

Næringslivets sikkerhetsorganisasjon (NSO) er en myndighetsorganisasjon som driver tilsyn av sikkerhet og beredskap i industrien. I tillegg er NSO arrangør for en rekke industrivernkurs som har til hensikt å bedre beredskapen i industrien. Mantena og Sporveien var nylig blant de første til å få NSO på besøk for å introdusere deres nye realistiske førstehjelpskurs.

Det er et nytt opplegg med fokus på førstehjelp for industrivern der vi viser realistiske sår og skader knyttet til hendelser i industrien, opplyser direktør Knut Oscar Gilje i NSO.

– Medarbeiderne i Mantena og Sporveien, som deltok på kurset denne gangen, har en arbeidsdag der det kan skje alvorlige ulykker. Hvis det skjer, handler det fort om mer enn å sette på plaster. I verste fall kan en kollega få revet av en arm eller fot. Det kan oppstå alvorlige klemskader eller strømskader, fortsetter Gilje.

Stort behov

Realistisk førstehjelpskurs er ikke ferskvare, men nytt i NSOs kursvirksomhet. Det gleder plassjef og industrivernleder Gaute Lorentzen i Mantena Grorud.

- Det er noe av det beste jeg har sett av sanitetskurs. Industrien har farlige arbeidsplasser hvor det dessverre kan oppstå alvorlige ulykker. Den første livreddende innsatsen før nødetaten er på plass, er helt avgjørende. Det å ha trent opp egne mannskap kan være med på å redde liv, påpeker han.

Industrivern er bedriftens egenberedskap for å kunne håndtere ulykker som kan oppstå på grunn av aktiviteten til virksomheten.

Alt vi driver med er tungt og farlig. Vi har tog som veier 100 tonn, vi løfter lokomotiver, driver med varmt arbeid som sveising og det er 10.000 volt i kjøreledningen som går gjennom verkstedet. En ulykke kan ligne på det vi nå har trent på, opplyser Lorentzen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!