ANNONSE

Foreslår å senke
farten på Stovner

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner


SENKES: Farten utenfor Stovner senter foreslås å senkes fra 50 km/t til 30 km/t.


Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

Tekst:

Publisert:

Bymiljøetaten foreslår flere tiltak for å redusere farten i bydelen, samt sette ut flere fartsdumper og flytte og gjøre om på bussholdeplasser. Sist en systematisk gjennomgang av Stovner ble foretatt i 2005. Forslagene fra Bymiljøetaten er utarbeidet med bakgrunn i Statens vegvesens fartsgrensekriterier. Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) forteller at det er på tide slike tiltak kommer.

– De nye fartssonetiltakene har vært svært etterspurt i bydelen, da det er mange år siden siste kartlegging med forslag til tiltak, forteller han.

Det foreslås å redusere fartsgrensene fra 50 km/t til 40 km/t og 30 km/t på utvalgte veier i Groruddalen. For eksempel foreslås det å redusere fra 50 km/t til 30 km/t utenfor Stovner senter.

Øker sikkerheten

Saken skal opp i Arbeidsutvalget nå på torsdag, 19. januar, og bydelsutvalgsmøtet 9. februar. Før den tid bør alle høringssvar være sendt inn. I forslaget foreslås det å senke farten på en rekke veier i bydelen. I tillegg står det at fartshumper er et effektivt tiltak for å kue de som kjører over fartsgrensa, og er best egnet til å få ned farten uten å skape trafikkfarlige situasjoner.

– I forslaget står det at flere veier skal redusere farten. Hvorfor er det viktig på Stovner?

– Det har gjennom mange år blitt meldt at bilistene ikke respekterer fartsgrensene på lokalveiene i bydelen, noe som bidrar til farlige situasjoner for myke trafikanter. Vi har 10 skoler i bydelen, og mange av lokalveiene er også skoleveier. Trygg skolevei er en viktig faktor i fatssonearbeidet, påpeker Nawaz.

Fartshumper og minihump

Det er mange fartshumper som er foreslått. Disse er foreslått i Tangerudveien (3), Tokeruddalen (2), Starveien, Vestlisvingen, Bikuben, Fjellstuveien, Folkvangveien (2), Fossumberget, Fossumkroken, Granliveien (2), Høybråtenveien (2), Idrettsveien (2), Karl Fossums vei, Kringveien (3), Linjeveien (4), Lyngtrekket, Nuggerudveien (2), Nybyggerveien, Skanseveien, Stovnerveien, Sveiva, Tante Ulrikkes vei og Tokerudberget. I tillegg foreslås det minihumper (todelt busshump) eller ensidig/tosidig innsnevring i kombinasjon.

Dette foreslås i Bikuben, Bjørneheimveien, Fjellstuveien, Høybråtenveien, Karl Andersens vei, Ruths vei, Stovnerveien og Vardeheimveien.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave. Denne saken har blitt kortet ned for nett. Følg også med på bydelens nettsider og bydelssidene i avisen for mer informasjon om møtene.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE