Areal- og transportstrategi for Oslo/Alnabru:

Foreslår flere
avlastingsstasjoner

Foreslår flere<BR> avlastingsstasjoner

KAN AVLASTES: Det er mye diskusjon rundt Alnabruterminalen i disse dager, blant annet fordi areal- og strategidokumentet til Osloregionen er i avslutningsfasen i år.

I samordnet areal -og transportstrategi for Osloregionen foreslås det å utvikle tre nye godsstasjoner som på sikt kan avlaste Alnabruterminalen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.01.2016 kl 09:42

Se bildet større

FORSLAG: Bildet fra høringsforslaget til Osloregionen viser nav- og satelittstasjoner som på sikt kan avlaste Alnabruterminalen.


Se bildet større


FAGSJEF: Grethe Salvesvold i Osloregionen.


De tre foreslåtte stasjonene

De er nøye forklart i høringsutkastet, i tillegg til Oslo Havn som en del av godsavlastingen for Alnabru allerede.

Gardermoen næringspark: Denne er aktuell som satelittstasjon nord-øst for Oslo på grunn av tilgjengelighet for flyfrakt, god tilgang på arealer for store lager- og produksjonsbedrifter, og nærhet til hovedveinettene.

Vestby: Aktuell satelitt sør-øst for Oslo som kan samarbeide med Moss Havn om å ta imot og omlaste deler av den store importen av containergods til Norge. God arealtilgang for tilknyttede logistikkbedrifter.

Vestfold Nord: Mulig sted for terminalklynge sør-vest for Oslo. Ligger nærme markedet i Oslo, og kan betjenes av flere havner i ytre Oslofjord med nærhet til jernbane og hovedvei.

-----------

Oslo Havn: Kobling til Alnabruterminalen som selve «navet». Annen nav- og satelittstruktur kan avlaste Alnabru og Groruddalen.

Akers Avis Groruddalen skrev i forrige uke om forslag om avlastingsstasjoner for Alnabruterminalen. Areal- og transportstrategien for Osloregionen skal ferdigstilles i 2016, og høringsperioden er avsluttet. I strategien står det at nye godsknutepunkter bør opprettes for å avlaste Alnabruterminalen. Byrådet avga sin høringsuttalelse før jul, men kan ikke si noe om avlastingen betyr nedleggelse på sikt. I høringsutkastet foreslås det tre avlatingsstasjoner for Alnabru/Oslo Havn: Gardermoen, Vestfold Nord og Vestby/Moss. Fagsjef Grethe Salvesvold i Osloregionen presiserer at forslagene må tilpasses endelig konklusjon i Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029. Strategidokumentet skal etter planen sluttbehandles av Osloregionens styre i april 2016.

Hensikten med «Samordnet areal- og transportstrategi for Osloregionen» er å stimulere en flerkjernet utvikling, der veksten konsentreres til byer og tettsteder, og transportsystemet er både effektivt og miljøvennlig, sier hun.

Et veiledende dokument

I høringsutkastet står det at det skal utvikles en nav- satelittstruktur (som betyr nye godsstasjoner) for gods- og logistikk i Oslofjordområdet med nye satelitter som kan avlaste Alnabru. Det står også at veiforbindelser utenom Oslo bør rustes opp for å lede mer av tungtransporten utenom byområdet. Godstransportsystemet i Oslo er dominert av Alnabru og Oslo Havn.

– Det er viktig å presisere at dette er en strategi, ikke en plan etter Plan- og bygningsloven. Det betyr at vårt dokument ikke har den samme formelle statusen i plansystemet som den nylig vedtatte Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus har. Osloregionen ønsker at vedtatt strategidokument skal legges til grunn for mer formelle planer i Osloregionen, sier Salvesvold.

Hun understreker at de ikke har noe «makt» over kommuner til gjennomføring, men er en veileder.

Vi kan bare anmode kommuner og fylkeskommuner om at dette skjer, vi kan ikke pålegge dem å følge opp. Det kan heller ikke fremmes innsigelse til kommunale planer med hjemmel i vårt strategidokument, forteller Salvesvold.

En pågående prosess

I høringsutkastet står det beskrevet at mange vareeiere har flyttet ut av Groruddalen, og at det kan være et behov for å bygge opp godsknutepunkter flere steder. Dette er fordi avstanden til jernbanen blir kortest mulig, og sjansene for at tog blir benyttet til godstransport øker. I skrivende stund vurderer Osloregionen hvilke konsekvenser høringsinnspillene skal ha for forslag til endelig strategidokument.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du om de tre forslagene?

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.