Areal- og transportstrategi for Oslo/Alnabru:

Foreslår flere
avlastingsstasjoner

Foreslår flere<BR> avlastingsstasjoner

KAN AVLASTES: Det er mye diskusjon rundt Alnabruterminalen i disse dager, blant annet fordi areal- og strategidokumentet til Osloregionen er i avslutningsfasen i år.

I samordnet areal -og transportstrategi for Osloregionen foreslås det å utvikle tre nye godsstasjoner som på sikt kan avlaste Alnabruterminalen.

Skrevet av:

Oppdatert:
13.01.2016 kl 09:42

Akers Avis Groruddalen skrev i forrige uke om forslag om avlastingsstasjoner for Alnabruterminalen. Areal- og transportstrategien for Osloregionen skal ferdigstilles i 2016, og høringsperioden er avsluttet. I strategien står det at nye godsknutepunkter bør opprettes for å avlaste Alnabruterminalen. Byrådet avga sin høringsuttalelse før jul, men kan ikke si noe om avlastingen betyr nedleggelse på sikt. I høringsutkastet foreslås det tre avlatingsstasjoner for Alnabru/Oslo Havn: Gardermoen, Vestfold Nord og Vestby/Moss. Fagsjef Grethe Salvesvold i Osloregionen presiserer at forslagene må tilpasses endelig konklusjon i Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029. Strategidokumentet skal etter planen sluttbehandles av Osloregionens styre i april 2016.

Hensikten med «Samordnet areal- og transportstrategi for Osloregionen» er å stimulere en flerkjernet utvikling, der veksten konsentreres til byer og tettsteder, og transportsystemet er både effektivt og miljøvennlig, sier hun.

Et veiledende dokument

I høringsutkastet står det at det skal utvikles en nav- satelittstruktur (som betyr nye godsstasjoner) for gods- og logistikk i Oslofjordområdet med nye satelitter som kan avlaste Alnabru. Det står også at veiforbindelser utenom Oslo bør rustes opp for å lede mer av tungtransporten utenom byområdet. Godstransportsystemet i Oslo er dominert av Alnabru og Oslo Havn.

– Det er viktig å presisere at dette er en strategi, ikke en plan etter Plan- og bygningsloven. Det betyr at vårt dokument ikke har den samme formelle statusen i plansystemet som den nylig vedtatte Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus har. Osloregionen ønsker at vedtatt strategidokument skal legges til grunn for mer formelle planer i Osloregionen, sier Salvesvold.

Hun understreker at de ikke har noe «makt» over kommuner til gjennomføring, men er en veileder.

Vi kan bare anmode kommuner og fylkeskommuner om at dette skjer, vi kan ikke pålegge dem å følge opp. Det kan heller ikke fremmes innsigelse til kommunale planer med hjemmel i vårt strategidokument, forteller Salvesvold.

En pågående prosess

I høringsutkastet står det beskrevet at mange vareeiere har flyttet ut av Groruddalen, og at det kan være et behov for å bygge opp godsknutepunkter flere steder. Dette er fordi avstanden til jernbanen blir kortest mulig, og sjansene for at tog blir benyttet til godstransport øker. I skrivende stund vurderer Osloregionen hvilke konsekvenser høringsinnspillene skal ha for forslag til endelig strategidokument.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du om de tre forslagene?

Siste nytt i Nyheter

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

 
Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!