Foreslår jernbanetunneler dypt under Oslo

Foreslår jernbanetunneler dypt under Oslo

 

Gamle Oslo Arbeiderparti lanserer i disse dager et særdeles interessant forslag om jernbane-spor dypt under Oslo.

Skrevet av:

En del av forslaget er sammenfallende med Jernbaneverkets  planer, men  Gamle Oslo Arbeiderparti vil legge sporene enda dypere.

Forslaget har fått navnet «Dyptunnelringen», og det er medlem av BU Gamle Oslo Helge Winsvold (Ap) som er saksordfører. Overfor Østbyen skisserer han planene slik:

- En moderne jernbaneløsning for rask og effektiv transport innefor trianglet Asker, Lillestrøm og Ski.

- De tre høyhastighetslinjene som er bygget, eller som må bygges innefor trianglet, fra Asker, Lillestrøm og Ski inn til Oslo S, er på til sammen 74 km. I all hovedsak i tunnel. Dyptunnelringen vil i tillegg kreve ca. fem kilometer tunnel, og en ny stasjon på et dypere nivå under Oslo S. På det vedlagte kartet er våre forslag tegnet med rødt. Det er også tegnet inn med rødt en mulig (enkeltsporet) godstogforbindelse fra Sydhavna til Alnabru-terminalen, påpeker Winsvold.

Han og hans politikerkolleger i Gamle Oslo Ap mener at man med dette forslaget kan oppnå:

o To uavhengige dobbelsporete linjer innenfor trianglet Asker, Lillestrøm og Ski. (Aldri mer full stopp i jernbanetrafikken!)

o Mye bedre tilbud til de reisende (toget de sitter på skal videre fra Oslo S, kanskje nettopp i den retning de skal).

o Dyptunnelringen kan bygges helt ferdig uten å berøre dagens spor. Ved senere ombygginger på Oslo S kan den benyttes i anleggsperioden. 

o Nesten alle jernbanespor kommer under bakken i Bydel Gamle Oslo. Nye områder åpnes for byutvikling, og jernbanebarrierene forsvinner. Akerselva kan åpnes.

Jernbaneverket har lært

Helge Winsvold kan konstatere at Jernbaneverket nå (2009) har tatt inn i sine planer en viktig del av det Gamle Oslo Arbeiderparti har foreslått de siste 14 årene: En ny tunnel fra Gardermobanen rett under Bryn, og inn under Ekebergåsen. Der kobles den sammen med den nye Follobanen for felles innføring til Oslo S. («Resten av vårt forslag var at denne tunnelen også går under Oslo S og Akerselva, og forsetter dypt i fjell vestover til Lysaker.»)

- På det vedlagte kartet er det tegnet inn noen traseer, som ikke nødvendigvis må gå nøyaktig der de er tegnet.  For et år siden tegnet vi tilsvarende kart, der traseene var lagt litt annerledes. Ringen er nå tegnet litt større og lenger nord, fordi det under nedre Grünerløkka er svært dypt til fjell. Den traseen vi nå har tegnet inn gir også mulighet til å anlegge jernbanestasjoner under områder av Oslo sentrum med stor befolkningstetthet, og som ikke har tilknytning til t-bane eller jernbane, sier Winsvold.

Østre tangent

- Vi tenker oss at det nåværende jernbanenettet i fremtiden skal være for lokaltogene. Kanskje kan også lokaltogene gå litt dypere, og under Akerselva. Da vil alle jernbanebarrierer i Oslo sentrum øst forsvinne. Akerselva åpnes helt, og Grønland vil knyttes direkte til den nye Bjørvikabyen, sier Winsvold som også har en kommentar til Østre tangent, som de nå har begynt å bygge:

- Den vil komme svært høyt, å gå eller sykle over der vil oppleves som en barriere. Den vil bli enda en mur som stenger Østkanten inne. Vi må se på Østre tangent som en midlertidig erstatning for Nylandsveien som skal rives når Bispelokket rives. Nylandsveien må aldri bygges opp igjen! Eneste akseptable løsning for bydelene bak høyhusmuren er at vi får gater på bakkeplan fra Grønland til Bjørvika. Bare dyptunneler gjør en slik løsning mulig, mener Winsvold.

Kort om Østre tangent: Er en ny bro som tar ca. halvparten av biltrafikken over sporområdet. Trafikken fra øst og syd via Sørenga til indre by kan forsette direkte over Østre tangent uten å belaste Nyland Allé. Østre tangent vil dessuten skape en ny kontakt over sporområdet for både biler, syklister og fotgjengere.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!