Foreslår jernbanetunneler dypt under Oslo

Foreslår jernbanetunneler dypt under Oslo

 

Gamle Oslo Arbeiderparti lanserer i disse dager et særdeles interessant forslag om jernbane-spor dypt under Oslo.

Skrevet av:

En del av forslaget er sammenfallende med Jernbaneverkets  planer, men  Gamle Oslo Arbeiderparti vil legge sporene enda dypere.

Forslaget har fått navnet «Dyptunnelringen», og det er medlem av BU Gamle Oslo Helge Winsvold (Ap) som er saksordfører. Overfor Østbyen skisserer han planene slik:

- En moderne jernbaneløsning for rask og effektiv transport innefor trianglet Asker, Lillestrøm og Ski.

- De tre høyhastighetslinjene som er bygget, eller som må bygges innefor trianglet, fra Asker, Lillestrøm og Ski inn til Oslo S, er på til sammen 74 km. I all hovedsak i tunnel. Dyptunnelringen vil i tillegg kreve ca. fem kilometer tunnel, og en ny stasjon på et dypere nivå under Oslo S. På det vedlagte kartet er våre forslag tegnet med rødt. Det er også tegnet inn med rødt en mulig (enkeltsporet) godstogforbindelse fra Sydhavna til Alnabru-terminalen, påpeker Winsvold.

Han og hans politikerkolleger i Gamle Oslo Ap mener at man med dette forslaget kan oppnå:

o To uavhengige dobbelsporete linjer innenfor trianglet Asker, Lillestrøm og Ski. (Aldri mer full stopp i jernbanetrafikken!)

o Mye bedre tilbud til de reisende (toget de sitter på skal videre fra Oslo S, kanskje nettopp i den retning de skal).

o Dyptunnelringen kan bygges helt ferdig uten å berøre dagens spor. Ved senere ombygginger på Oslo S kan den benyttes i anleggsperioden. 

o Nesten alle jernbanespor kommer under bakken i Bydel Gamle Oslo. Nye områder åpnes for byutvikling, og jernbanebarrierene forsvinner. Akerselva kan åpnes.

Jernbaneverket har lært

Helge Winsvold kan konstatere at Jernbaneverket nå (2009) har tatt inn i sine planer en viktig del av det Gamle Oslo Arbeiderparti har foreslått de siste 14 årene: En ny tunnel fra Gardermobanen rett under Bryn, og inn under Ekebergåsen. Der kobles den sammen med den nye Follobanen for felles innføring til Oslo S. («Resten av vårt forslag var at denne tunnelen også går under Oslo S og Akerselva, og forsetter dypt i fjell vestover til Lysaker.»)

- På det vedlagte kartet er det tegnet inn noen traseer, som ikke nødvendigvis må gå nøyaktig der de er tegnet.  For et år siden tegnet vi tilsvarende kart, der traseene var lagt litt annerledes. Ringen er nå tegnet litt større og lenger nord, fordi det under nedre Grünerløkka er svært dypt til fjell. Den traseen vi nå har tegnet inn gir også mulighet til å anlegge jernbanestasjoner under områder av Oslo sentrum med stor befolkningstetthet, og som ikke har tilknytning til t-bane eller jernbane, sier Winsvold.

Østre tangent

- Vi tenker oss at det nåværende jernbanenettet i fremtiden skal være for lokaltogene. Kanskje kan også lokaltogene gå litt dypere, og under Akerselva. Da vil alle jernbanebarrierer i Oslo sentrum øst forsvinne. Akerselva åpnes helt, og Grønland vil knyttes direkte til den nye Bjørvikabyen, sier Winsvold som også har en kommentar til Østre tangent, som de nå har begynt å bygge:

- Den vil komme svært høyt, å gå eller sykle over der vil oppleves som en barriere. Den vil bli enda en mur som stenger Østkanten inne. Vi må se på Østre tangent som en midlertidig erstatning for Nylandsveien som skal rives når Bispelokket rives. Nylandsveien må aldri bygges opp igjen! Eneste akseptable løsning for bydelene bak høyhusmuren er at vi får gater på bakkeplan fra Grønland til Bjørvika. Bare dyptunneler gjør en slik løsning mulig, mener Winsvold.

Kort om Østre tangent: Er en ny bro som tar ca. halvparten av biltrafikken over sporområdet. Trafikken fra øst og syd via Sørenga til indre by kan forsette direkte over Østre tangent uten å belaste Nyland Allé. Østre tangent vil dessuten skape en ny kontakt over sporområdet for både biler, syklister og fotgjengere.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!