ANNONSE

Forstår frustrasjonen

Forstår frustrasjonen

 

Øystein Sjøtveit (Frp) sier det aldri er hyggelig å plassere bussdepoter i byen, men at de «må ligge en plass» og at «det ikke er plass på vestkanten».

Tekst:

Publisert:

-  Jeg er fjerde generasjon groruddøl og er glad i dalen, men disse bussdepotene må ligge et sted. Å tro at alt kan ligge på vestkanten er utopi. Det har vi ikke plass til, og samtidig vet vi at ingen ønsker seg denne typen virksomhet i nabolaget. Dessuten må vi ta hensyn til at depotene bør ligge i nærheten av der bussrutene starter, sier Sjøtveit, som leder byutviklingskomiteen i Rådhuset.

Bakgrunn: Glem planene for Grorud stasjonsområde.

- Men her lages flotte skisser av et område, og så ender vi opp med bussdepot. Skaper dere falske forhåpninger?

-  Jeg forstår at folk er utålmodig. Men å lage noen fine skisser er ikke nok - noen er nødt til å gjøre jobben. Det er ikke kommunen som bygger ut områder, og vi støtter oss på Plan- og bygningsetaten vurdering som sier at andre byområder vil bli utviklet før Grorud stasjon.

 

Kunne blitt bråk

-  Så kommuneplanen er bare veiledende?

-  Vi bygger ut i fra erfaring, og det ser ikke ut til at noe vil skje på Grorud stasjon de neste 20 årene. Dersom det, mot formodning, skulle skje noe før den tid, blir vi nødt til å kjøpe ut Unibus. Kommuneplanen er mer enn et julekort, men ting går ikke alltid så fort som man ønsker seg, sier han.

Venstres Espen Ophaug er nestleder i byutviklingskomiteen. Han er glad bystyret fikk stoppet den ubegrensede dispensasjonen som først ble gitt til Unibus.

-  De har opptrådt veldig godt overfor oss. Unibuss kunne valgt å lage mye trøbbel for kommunen. Når det er sagt, er dette kun et bussdepot som lett kan tilbakestilles når man vil bruke tomta til noe annet.

 

Langt perspektiv

-  Skrinlegger dere nå planene for stasjonsbyen?

-  Nei. Kommuneplanen ser dette som et fremtidig utviklingsområde. Tidshorisonten er forholdsvis lang, og her ville det neppe skjedd noe på mange år, uavhengig av Unibuss.

-  Bussene må stå et sted som er strategisk plassert i forbindelse med rutene de kjører. Noen må ligge i dalen, men også andre steder av dalen, sier Ophaug. 

- Det forstår vi, men velger dere minste motstands vei når denne typen virksomhet skal deles ut?

-    Nei. Det er vanskelig å finne store nok tomter andre steder i byen. Vi har et langsiktig perspektiv i dalen, og dersom utviklingen går raskere enn antatt må vi endre kurs, sier Ophaug.

-  Er det ikke da dumt å skape forhåpninger?

-  Mulighetsstudier viser hvilke muligheter som ligger i et område, men det tar lang tid fra en idé fødes til prosjektet står ferdig, avslutter Ophaug.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE