Forstår frustrasjonen

Forstår frustrasjonen

 

Øystein Sjøtveit (Frp) sier det aldri er hyggelig å plassere bussdepoter i byen, men at de «må ligge en plass» og at «det ikke er plass på vestkanten».

-  Jeg er fjerde generasjon groruddøl og er glad i dalen, men disse bussdepotene må ligge et sted. Å tro at alt kan ligge på vestkanten er utopi. Det har vi ikke plass til, og samtidig vet vi at ingen ønsker seg denne typen virksomhet i nabolaget. Dessuten må vi ta hensyn til at depotene bør ligge i nærheten av der bussrutene starter, sier Sjøtveit, som leder byutviklingskomiteen i Rådhuset.

Bakgrunn: Glem planene for Grorud stasjonsområde.

- Men her lages flotte skisser av et område, og så ender vi opp med bussdepot. Skaper dere falske forhåpninger?

-  Jeg forstår at folk er utålmodig. Men å lage noen fine skisser er ikke nok - noen er nødt til å gjøre jobben. Det er ikke kommunen som bygger ut områder, og vi støtter oss på Plan- og bygningsetaten vurdering som sier at andre byområder vil bli utviklet før Grorud stasjon.

 

Kunne blitt bråk

-  Så kommuneplanen er bare veiledende?

-  Vi bygger ut i fra erfaring, og det ser ikke ut til at noe vil skje på Grorud stasjon de neste 20 årene. Dersom det, mot formodning, skulle skje noe før den tid, blir vi nødt til å kjøpe ut Unibus. Kommuneplanen er mer enn et julekort, men ting går ikke alltid så fort som man ønsker seg, sier han.

Venstres Espen Ophaug er nestleder i byutviklingskomiteen. Han er glad bystyret fikk stoppet den ubegrensede dispensasjonen som først ble gitt til Unibus.

-  De har opptrådt veldig godt overfor oss. Unibuss kunne valgt å lage mye trøbbel for kommunen. Når det er sagt, er dette kun et bussdepot som lett kan tilbakestilles når man vil bruke tomta til noe annet.

 

Langt perspektiv

-  Skrinlegger dere nå planene for stasjonsbyen?

-  Nei. Kommuneplanen ser dette som et fremtidig utviklingsområde. Tidshorisonten er forholdsvis lang, og her ville det neppe skjedd noe på mange år, uavhengig av Unibuss.

-  Bussene må stå et sted som er strategisk plassert i forbindelse med rutene de kjører. Noen må ligge i dalen, men også andre steder av dalen, sier Ophaug. 

- Det forstår vi, men velger dere minste motstands vei når denne typen virksomhet skal deles ut?

-    Nei. Det er vanskelig å finne store nok tomter andre steder i byen. Vi har et langsiktig perspektiv i dalen, og dersom utviklingen går raskere enn antatt må vi endre kurs, sier Ophaug.

-  Er det ikke da dumt å skape forhåpninger?

-  Mulighetsstudier viser hvilke muligheter som ligger i et område, men det tar lang tid fra en idé fødes til prosjektet står ferdig, avslutter Ophaug.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!