Forstår frustrasjonen

Forstår frustrasjonen

 

Øystein Sjøtveit (Frp) sier det aldri er hyggelig å plassere bussdepoter i byen, men at de «må ligge en plass» og at «det ikke er plass på vestkanten».

Tekst:

Publisert:

-  Jeg er fjerde generasjon groruddøl og er glad i dalen, men disse bussdepotene må ligge et sted. Å tro at alt kan ligge på vestkanten er utopi. Det har vi ikke plass til, og samtidig vet vi at ingen ønsker seg denne typen virksomhet i nabolaget. Dessuten må vi ta hensyn til at depotene bør ligge i nærheten av der bussrutene starter, sier Sjøtveit, som leder byutviklingskomiteen i Rådhuset.

Bakgrunn: Glem planene for Grorud stasjonsområde.

- Men her lages flotte skisser av et område, og så ender vi opp med bussdepot. Skaper dere falske forhåpninger?

-  Jeg forstår at folk er utålmodig. Men å lage noen fine skisser er ikke nok - noen er nødt til å gjøre jobben. Det er ikke kommunen som bygger ut områder, og vi støtter oss på Plan- og bygningsetaten vurdering som sier at andre byområder vil bli utviklet før Grorud stasjon.

 

Kunne blitt bråk

-  Så kommuneplanen er bare veiledende?

-  Vi bygger ut i fra erfaring, og det ser ikke ut til at noe vil skje på Grorud stasjon de neste 20 årene. Dersom det, mot formodning, skulle skje noe før den tid, blir vi nødt til å kjøpe ut Unibus. Kommuneplanen er mer enn et julekort, men ting går ikke alltid så fort som man ønsker seg, sier han.

Venstres Espen Ophaug er nestleder i byutviklingskomiteen. Han er glad bystyret fikk stoppet den ubegrensede dispensasjonen som først ble gitt til Unibus.

-  De har opptrådt veldig godt overfor oss. Unibuss kunne valgt å lage mye trøbbel for kommunen. Når det er sagt, er dette kun et bussdepot som lett kan tilbakestilles når man vil bruke tomta til noe annet.

 

Langt perspektiv

-  Skrinlegger dere nå planene for stasjonsbyen?

-  Nei. Kommuneplanen ser dette som et fremtidig utviklingsområde. Tidshorisonten er forholdsvis lang, og her ville det neppe skjedd noe på mange år, uavhengig av Unibuss.

-  Bussene må stå et sted som er strategisk plassert i forbindelse med rutene de kjører. Noen må ligge i dalen, men også andre steder av dalen, sier Ophaug. 

- Det forstår vi, men velger dere minste motstands vei når denne typen virksomhet skal deles ut?

-    Nei. Det er vanskelig å finne store nok tomter andre steder i byen. Vi har et langsiktig perspektiv i dalen, og dersom utviklingen går raskere enn antatt må vi endre kurs, sier Ophaug.

-  Er det ikke da dumt å skape forhåpninger?

-  Mulighetsstudier viser hvilke muligheter som ligger i et område, men det tar lang tid fra en idé fødes til prosjektet står ferdig, avslutter Ophaug.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.