ANNONSE

Vedtok stenging:

Fortsatt dundrer trailerne ned Veitvetveien

Fortsatt dundrer trailerne ned Veitvetveien

UTÅLMODIG: SVs Marianne Borgen mener byrådet somler med å stenge Veitvetveien for tungtrafikk. Nå krever hun fortgang i saken.

Snart åtte måneder har gått siden bystyret vedtok å stenge Veitvetveien for tungtrafikk, men ingenting har skjedd. Nå mener Marianne Borgen (SV) det er på høy tid at byrådet får ut fingeren.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.05.2014 kl 09:48

Se bildet større

MISTER SNART TROEN: Tor Kristian Birkeland har barn på Veitvet skole. Han er frustrert og lei av å vente tiltak som sikrer skoleveien.

–  Dette er et tiltak som ikke krever noen store grep og da kan jeg ikke begripe hvorfor byrådet somler sånn. Av hensyn til skolebarna på Veitvet og deres sikkerhet må det iverksettes tiltak her umiddelbart, sier Marianne Borgen, SVs gruppeleder i bystyret.

Byrådens svar: – Skjer ikke noe før i 2015

I november 2012 la daværende samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) fram tungtransportplanen for Groruddalen. Planen hadde vært snakket om i over 30 år og da den omsider kom, ble den heftig kritisert for å mangle konkrete tiltak. En egen gruppe bestående av sentrale personer i bystyrets samferdsels-fraksjon fikk i oppgave å finne konkrete tiltak. Blant annet ble det vedtatt å stenge Veitvetveien for tungtrafikk, samt å stenge utfartsparkeringa på Ellingsrud for trailere.

Frykter ulykke

Tungtransportplanen ble endelig vedtatt i oktober 2013.

–  Byrådet må få fortgang i saken. Det er snakk om å sette opp et forbudsskilt, samt å føre noen kontroller. Dette handler bare om evne om vilje fra byrådets side, sier Borgen, som selv har vokst opp på Veitvet.

Skolens omlag 500 elever bruker den tungt trafikkerte Veitvetveien til og fra skolen hver dag. Mange av barna må krysse veien som brukes hyppig som en snarvei fra Riksvei 4 ned til Alnabruterminalen, Østre Aker vei og E6.

–  Når vi snakker om noe så viktig som trygg skolevei for barn, så må vi være utålmodige. Vi kan ikke la det skje en ulykke først, mener Borgen.

Enkle løsninger

Tor-Kristian Birkeland har barn på skolen er aktiv i gruppa som kjemper for å bedre trafikkforholdene i Veitvetveien. Han er motløs.

–  Vi mister etter hvert troen på at både politikerne og byråkratiet har beboernes beste i tankene. Responsen fra Bymiljøetaten da vedtaket kom var at «vi kunne ikke forvente noe uka etterpå», og det forteller noe om en nedlatende holdning overfor oss, sier Birkeland.

Etter åtte måneder hadde han i det minste forventet å få en dato for når vedtaket skal settes ut i livet.

–  Kanskje må man gjøre noen fysiske tiltak, men for meg fremstår det som enkle grep. Jeg fatter ikke hvorfor det tar så lang tid, sier han.

Mister tilliten

Allerede i februar ba de byråd Guri Melby (V) om et møte for å følge opp saken, men fortsatt har de ikke hørt noen ting.

–  Ved å fjerne tungtrafikken vil vi få et hyggeligere og mer støyfritt lokalsamfunn som vil føles tryggere å ferdes i, sier Birkeland.

Marianne Borgen forstår godt at beboerne på Veitvet er i ferd med å miste tilliten til det politiske systemet.

–  Det er i såfall veldig alvorlig om befolkningen ikke har tiltro til oss. Vi har allerede altfor lav valgdeltagelse i Groruddalen og dette bidrar ikke akkurat til å bedre det, sier hun.

Borgen og SV ønsker på sikt å stenge Veitvetveien for all gjennomkjøring. Dette utredet nå av Bymiljøetaten.

–  Når et samlet foreldre-korps opplever veien som farlig, er jeg rimelig sikker på at det vil være den beste løsningen, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE