ANNONSE

Fortsetter å utrede
Fossumdiagonalen

Fortsetter å utrede<BR> Fossumdiagonalen

JOBBER VIDERE: Ingun Risnes i Statens vegvesen forteller at de jobber med utredning av diagonal på Trondheimsveien – og at arbeid med dette er høyt prioritert av dem.


Ingun Risnes i Statens vegvesen innrømmer at de setter arbeid med Trondheimsveien høyere enn lokk over E6. Vegvesenet holder nå på med utredning av Fossumdiagonalen.

Oslopakke 3 er en finansieringspakke for raskere utvikling av transporttilbudet i Oslo og Akershus. I den opprinnelige avtalen ligger det flere løsninger for Groruddalen inne som Fossumdiagonalen og nytt kjøremønster på Alnabru. Dette er nevnt med en bisetning i den reviderte utgaven. Det står at med mindre annet er bestemt, gjelder fortsatt bestemmelsene i lokalt forslag 2006 og revidert avtale 2012.

– Fossumdiagonalen ligger fortsatt inne i Oslopakke 3 som ett av de prosjektene som skal utredes videre, og vi er allerede i gang med dette arbeidet. Men slik det ser ut nå ligger gjennomføring av dette prosjektet langt fram i tid. Vår jobb er å fremme utredningen og begrunne hvorfor vi mener det er behov for tiltak i Groruddalen, og så er det opp til politikerne å prioritere, sier Risnes.

– Statens vegvesen Vegavdeling Oslo har sagt før at vi vil prioritere tiltak for å redusere støy og trafikkbelastning langs Trondheimsveien høyere enn lokk på Furuset.

Les også: Milliardutbygginger i vest...venter på planer i øst

Liker ikke lokk

Vegvesenet er ikke for lokk – i det hele tatt.

– Det er ikke et prosjekt vi anbefaler. I den siste avtalen står det at lokk over E6 Furuset og E18 Filipstad, samt E18 Framnes-Lysaker ligger i en felles pott kalt øvrige riksveitiltak. Da blir det opp til Oslo-politikerne å bestemme hvilket prosjekt som skal få penger først. Det er også forutsatt et grunneierbidrag på lokk-prosjektene, sier hun.

Vegvesenet mener lokk gir liten effekt med tanke på luftkvalitet og støy.

Ett av problemene med lokk og tunneler er at man får økt konsentrasjon av forurensing ved begge munningene. Lokket har høye investeringskostnader, og vil også føre til økte driftskostnader og ulemper for trafikken på E6.

Hun kan ikke kommentere politikernes prioriteringer, men er glad for at Manglerudprosjektet er nevnt.

– Med tanke på den planleggingstid som skal til for å begynne å bygge, er det et positivt grep med prioritering av E6 Manglerudprosjektet fra 2023. Men en diagonalløsning mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er også viktig, både for å få skiltet tungtrafikken utenom boliggatene og lokalveiene i Groruddalen, og for å få redusert trafikkbelastningen for de som bor langs Trondheimsveien.

Les mer om Oslopakke 3 i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE