Fortsetter å utrede
Fossumdiagonalen

Fortsetter å utrede<BR> Fossumdiagonalen

JOBBER VIDERE: Ingun Risnes i Statens vegvesen forteller at de jobber med utredning av diagonal på Trondheimsveien – og at arbeid med dette er høyt prioritert av dem.


Ingun Risnes i Statens vegvesen innrømmer at de setter arbeid med Trondheimsveien høyere enn lokk over E6. Vegvesenet holder nå på med utredning av Fossumdiagonalen.

Oslopakke 3 er en finansieringspakke for raskere utvikling av transporttilbudet i Oslo og Akershus. I den opprinnelige avtalen ligger det flere løsninger for Groruddalen inne som Fossumdiagonalen og nytt kjøremønster på Alnabru. Dette er nevnt med en bisetning i den reviderte utgaven. Det står at med mindre annet er bestemt, gjelder fortsatt bestemmelsene i lokalt forslag 2006 og revidert avtale 2012.

– Fossumdiagonalen ligger fortsatt inne i Oslopakke 3 som ett av de prosjektene som skal utredes videre, og vi er allerede i gang med dette arbeidet. Men slik det ser ut nå ligger gjennomføring av dette prosjektet langt fram i tid. Vår jobb er å fremme utredningen og begrunne hvorfor vi mener det er behov for tiltak i Groruddalen, og så er det opp til politikerne å prioritere, sier Risnes.

– Statens vegvesen Vegavdeling Oslo har sagt før at vi vil prioritere tiltak for å redusere støy og trafikkbelastning langs Trondheimsveien høyere enn lokk på Furuset.

Les også: Milliardutbygginger i vest...venter på planer i øst

Liker ikke lokk

Vegvesenet er ikke for lokk – i det hele tatt.

– Det er ikke et prosjekt vi anbefaler. I den siste avtalen står det at lokk over E6 Furuset og E18 Filipstad, samt E18 Framnes-Lysaker ligger i en felles pott kalt øvrige riksveitiltak. Da blir det opp til Oslo-politikerne å bestemme hvilket prosjekt som skal få penger først. Det er også forutsatt et grunneierbidrag på lokk-prosjektene, sier hun.

Vegvesenet mener lokk gir liten effekt med tanke på luftkvalitet og støy.

Ett av problemene med lokk og tunneler er at man får økt konsentrasjon av forurensing ved begge munningene. Lokket har høye investeringskostnader, og vil også føre til økte driftskostnader og ulemper for trafikken på E6.

Hun kan ikke kommentere politikernes prioriteringer, men er glad for at Manglerudprosjektet er nevnt.

– Med tanke på den planleggingstid som skal til for å begynne å bygge, er det et positivt grep med prioritering av E6 Manglerudprosjektet fra 2023. Men en diagonalløsning mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er også viktig, både for å få skiltet tungtrafikken utenom boliggatene og lokalveiene i Groruddalen, og for å få redusert trafikkbelastningen for de som bor langs Trondheimsveien.

Les mer om Oslopakke 3 i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!