Fortsetter å utrede
Fossumdiagonalen

Fortsetter å utrede<BR> Fossumdiagonalen

JOBBER VIDERE: Ingun Risnes i Statens vegvesen forteller at de jobber med utredning av diagonal på Trondheimsveien – og at arbeid med dette er høyt prioritert av dem.


Ingun Risnes i Statens vegvesen innrømmer at de setter arbeid med Trondheimsveien høyere enn lokk over E6. Vegvesenet holder nå på med utredning av Fossumdiagonalen.

Oslopakke 3 er en finansieringspakke for raskere utvikling av transporttilbudet i Oslo og Akershus. I den opprinnelige avtalen ligger det flere løsninger for Groruddalen inne som Fossumdiagonalen og nytt kjøremønster på Alnabru. Dette er nevnt med en bisetning i den reviderte utgaven. Det står at med mindre annet er bestemt, gjelder fortsatt bestemmelsene i lokalt forslag 2006 og revidert avtale 2012.

– Fossumdiagonalen ligger fortsatt inne i Oslopakke 3 som ett av de prosjektene som skal utredes videre, og vi er allerede i gang med dette arbeidet. Men slik det ser ut nå ligger gjennomføring av dette prosjektet langt fram i tid. Vår jobb er å fremme utredningen og begrunne hvorfor vi mener det er behov for tiltak i Groruddalen, og så er det opp til politikerne å prioritere, sier Risnes.

– Statens vegvesen Vegavdeling Oslo har sagt før at vi vil prioritere tiltak for å redusere støy og trafikkbelastning langs Trondheimsveien høyere enn lokk på Furuset.

Les også: Milliardutbygginger i vest...venter på planer i øst

Liker ikke lokk

Vegvesenet er ikke for lokk – i det hele tatt.

– Det er ikke et prosjekt vi anbefaler. I den siste avtalen står det at lokk over E6 Furuset og E18 Filipstad, samt E18 Framnes-Lysaker ligger i en felles pott kalt øvrige riksveitiltak. Da blir det opp til Oslo-politikerne å bestemme hvilket prosjekt som skal få penger først. Det er også forutsatt et grunneierbidrag på lokk-prosjektene, sier hun.

Vegvesenet mener lokk gir liten effekt med tanke på luftkvalitet og støy.

Ett av problemene med lokk og tunneler er at man får økt konsentrasjon av forurensing ved begge munningene. Lokket har høye investeringskostnader, og vil også føre til økte driftskostnader og ulemper for trafikken på E6.

Hun kan ikke kommentere politikernes prioriteringer, men er glad for at Manglerudprosjektet er nevnt.

– Med tanke på den planleggingstid som skal til for å begynne å bygge, er det et positivt grep med prioritering av E6 Manglerudprosjektet fra 2023. Men en diagonalløsning mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er også viktig, både for å få skiltet tungtrafikken utenom boliggatene og lokalveiene i Groruddalen, og for å få redusert trafikkbelastningen for de som bor langs Trondheimsveien.

Les mer om Oslopakke 3 i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april. Konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj forteller om et boligområde i utvikling.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.