Fortsetter å utrede
Fossumdiagonalen

Fortsetter å utrede<BR> Fossumdiagonalen

JOBBER VIDERE: Ingun Risnes i Statens vegvesen forteller at de jobber med utredning av diagonal på Trondheimsveien – og at arbeid med dette er høyt prioritert av dem.


Ingun Risnes i Statens vegvesen innrømmer at de setter arbeid med Trondheimsveien høyere enn lokk over E6. Vegvesenet holder nå på med utredning av Fossumdiagonalen.

Oslopakke 3 er en finansieringspakke for raskere utvikling av transporttilbudet i Oslo og Akershus. I den opprinnelige avtalen ligger det flere løsninger for Groruddalen inne som Fossumdiagonalen og nytt kjøremønster på Alnabru. Dette er nevnt med en bisetning i den reviderte utgaven. Det står at med mindre annet er bestemt, gjelder fortsatt bestemmelsene i lokalt forslag 2006 og revidert avtale 2012.

– Fossumdiagonalen ligger fortsatt inne i Oslopakke 3 som ett av de prosjektene som skal utredes videre, og vi er allerede i gang med dette arbeidet. Men slik det ser ut nå ligger gjennomføring av dette prosjektet langt fram i tid. Vår jobb er å fremme utredningen og begrunne hvorfor vi mener det er behov for tiltak i Groruddalen, og så er det opp til politikerne å prioritere, sier Risnes.

– Statens vegvesen Vegavdeling Oslo har sagt før at vi vil prioritere tiltak for å redusere støy og trafikkbelastning langs Trondheimsveien høyere enn lokk på Furuset.

Les også: Milliardutbygginger i vest...venter på planer i øst

Liker ikke lokk

Vegvesenet er ikke for lokk – i det hele tatt.

– Det er ikke et prosjekt vi anbefaler. I den siste avtalen står det at lokk over E6 Furuset og E18 Filipstad, samt E18 Framnes-Lysaker ligger i en felles pott kalt øvrige riksveitiltak. Da blir det opp til Oslo-politikerne å bestemme hvilket prosjekt som skal få penger først. Det er også forutsatt et grunneierbidrag på lokk-prosjektene, sier hun.

Vegvesenet mener lokk gir liten effekt med tanke på luftkvalitet og støy.

Ett av problemene med lokk og tunneler er at man får økt konsentrasjon av forurensing ved begge munningene. Lokket har høye investeringskostnader, og vil også føre til økte driftskostnader og ulemper for trafikken på E6.

Hun kan ikke kommentere politikernes prioriteringer, men er glad for at Manglerudprosjektet er nevnt.

– Med tanke på den planleggingstid som skal til for å begynne å bygge, er det et positivt grep med prioritering av E6 Manglerudprosjektet fra 2023. Men en diagonalløsning mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei er også viktig, både for å få skiltet tungtrafikken utenom boliggatene og lokalveiene i Groruddalen, og for å få redusert trafikkbelastningen for de som bor langs Trondheimsveien.

Les mer om Oslopakke 3 i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.