Fra Alnabru til Narvik fem dager i uka

Fra Alnabru til Narvik fem dager i uka

 

Jon Austrheim smiler fra øre til øre. Etter ett års planlegging ruller Schenkers 520 meter lange tog mellom Alnabru og Narvik fem dager i uka.

Skrevet av:

 Denne uka har vært en milepæl for togsjef Jon Austrheim i DB Schenker. Fem dager i uka skal nemlig selskapet kjøre et tog mellom Narvik og Alnabru. Linja har fått navnet North Rail Express, og den markerer et tidsskille i norsk jernbanehistorie.

I alt vil toget frakte 25.000 containere hvert år, noe som tilsvarer 12.500 lastebilturer.

- Aldri før har så sterke multinasjonale samarbeidspartnere gått sammen om å lage et nytt togtilbud i Norge, sier Austrheim.

 

En visjon

Schenker har en visjon og et mål om direkte tog mellom Nord-Norge og Europa. North Rail Express er første skritt for å oppfylle denne visjonen.

- Planarbeidet har pågått i ett år, og dette er første trinn, sier Austrheim.

Første toget kjørte fra Alnabruterminalen til Narvik på mandag kveld. Dagen etter var det offisiell åpning.

- Det var artig å se på da det første toget kjørte av gårde. Det  kriblet litt ekstra da.

 

Øker 30 prosent

Inntil denne uka har Schenker benyttet statseide CargoNet for godsfremføring. Stor markedsandel og nye kundeavtaler har imidlertid resultert i at Schenker nå har et tilstrekkelig volum for å kjøre et eget tog på strekningen Alnabru-Narvik.

Schenkers tog gjør at godsvolumene med jernbane økes med 30 prosent på den aktuelle strekningen. 

- Dette er startskuddet for en betydelig overføring av gods fra veg til bane i tiden fremover, og Schenker vil kjøre 90 prosent av godsvolumet til og fra Nord-Norge med jernbane, sier Austrheim.

 

Fisk tilbake

Tanken er at toget skal forsyne Nord-Norge med blant annet næringsmiddel, medisiner og husholdningsartikler.

- På returreisen vil toget i all hovedsak være lastet med fisk, sier Austrheim.

Petter Haas Brubakk, direktør for næringslivspolitikk i NHO, roser Schenkers initiativ.

- En liten malurt er at transport ikke er et område Norge hevder seg. Da er det morsomt å se dette private initiativet. Dette er et godt eksempel på hvordan man kan få til noe uten å vente på et stortingsvedtak, sier Brubakk.

- Jeg håper man kan lære av dette samarbeidet, og få litt mindre skepsis til private initiativ, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!