Frykter E18 ødelegger for E6-lokk

Frykter E18 ødelegger for E6-lokk

 

Å bygge ny E18 gjennom Asker og Bærum kan komme til å koste svimlende 40 milliarder kroner. Arbeiderpartiet, SV og Rødt er redd den nye motorveien vil gå på bekostning av andre viktige prosjekter, for eksempel lokk over E6 på Furuset.

Statens Vegvesens kalkyler viser at den 18 kilometer lange motorvei-strekningen vil koste 40 milliarder kroner å bygge, noe som er 20 milliarder mer enn først antatt. Anleggskostnadene er beregnet til 31 milliarder kroner, men grunnet stor usikkerhet har Vegvesenet rundet kraftig oppover.

For å finansiere veien vil det koste 118 bompenge-kroner å kjøre fra Oslo til Asker og hjem igjen.

Det forutsetter at staten bidrar med 30 prosent av anleggskostnadene, noe som utgjør 12 milliarder kroner.

-  Vi frykter at en så voldsom investering vil ødelegge for andre viktige prosjekter i Oslo. Da tenker jeg spesielt på lokk over E6 ved Furuset og ny t-banetunnel i Oslo, sier Arbeiderpartiets Abdullah Alsabeehg.

Oslopakke 3, som er en pott på omkring 100 milliarder, kommer til å finansiere cirka 5,5 milliarder av en nye E18. Det skjer uavhengig av hvor dyrt prosjektet blir.

-  Men ettersom staten vil bli nødt til å gå inn med 12 milliarder, er jeg redd villigheten til å investere i andre prosjekter blir mindre, sier Alsabeegh, som sitter i bystyrets samferdsel- og miljøkomite.

 

Mange planer

Lokk over E6 på Furuset skal finansieres gjennom Oslopakke 3. Det er imidlertid ikke utredet hva det vil koste og ei heller hvordan regninga skal deles mellom private utbyggere og statlige tilskudd. En utredning vil tidligst skje etter at Røa-tunnelen bygges i 2016.

Egen påkjøring fra Alnabruterminalen til E6 og forlengelse av Furuset-banen til Ahus ligger også inne i Oslopakke 3.

Sistnevnte skal ifølge planene ha byggestart mellom 2018 og 2023, mens Statens Vegvesen har skrinlangt planene om en påkjøringsrampe til terminalen.

I tillegg jobber vegvesenet med å utrede en diagonal mellom Riksvei 4 og Østre Aker vei.

-  Disse prosjektene kommer til å havne enda lenger bak i køen. Å bygge E18 vestover vil være å gå baklengs inn i fremtiden. Dette er byutvikling som hører 50-tallet til. Vi vil ha flere miljøvennlige tiltak - all forskning viser at kollektiv-utbygging er langt mer økonomisk en vegutbygging. Her lager man en 18 kilometer lang motorvei som om få år vil være like fortettet av kø, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

 

Ingen miljøgevinst

Abdullah Alsabeehg er kritisk til at E18 ikke gir noen tydelig miljøgevinst.

-  Oslo-tunnelen vil langt større kapasitet på t-banen, mens E6-lokk på Furuset vil begrense den lokale forurensingen og bidra til byutvikling, poengterer han.

Alsabeehg krever nå at byrådet kjemper for gjennomslag for lokk over E6 og andre miljøtiltak.

Odd Einar Dørum sitter i bystyret for byrådspartiet Venstre. Den tidligere samferdselsministeren viser til regjeringsplattformen mellom Høyre, Frp, KrF og Venstre som sier at «En ekstra krone til vei gir en ekstra krone til bane».

-  Lokket over E6 ligger inne i den gjeldende Oslopakke 3 og det skal gjennomføres. Jeg er opptatt av at E18-finansieringen ikke skal gå på bekostning av andre viktige investeringer. Derfor bør kostnadene til prosjektet senkes, mener han.

 

Vil reforhandle

Frps Carl I. Hagen er nestleder i bystyrets samferdsel- og miljøkomité. Han mener det finnes penger til E18 og de andre utbyggingsprosjektene som står på vent.

-  Staten har mer enn nok penger til å betale for hele E18 uten at det brukes bompenger. AS Norge har 5000 milliarder i akskjer, obligasjoner og utenlandske eiendommer. Jeg vil mene at det er bedre med færre aksjer og et bedre vegnett rundt hovedstaden, sier Hagen og fortsetter:

-  I dag betaler norske bilister fire ganger mer i veiavgifter enn hva som brukes på vei. Det er på høy tid at samferdselsministeren etablerer det mye omtalte vegselskapet og flytter over noen hundre oljemilliarder, sier Hagen.

SVs Marianne Borgen, som leder komiteen, mener det er på tide å reforhandle Oslopakke 3.

-  E18 har gått fra å koste 22 milliarder til 40 milliarder. Alle ser at man ikke har penger til å finansiere dette, i tillegg er det en feil prioritering. Oslo og Akershus er i voldsom vekst og da er mange felts motorvei helt feil vei å gå. Jeg håper Oslopakke 3-kameratene kan sette seg ned, reforhandle hele pakka og ta flere miljøhensyn, sier Borgen.

 

Forstår bekymringene

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) forutsetter at E18-prosjektet slankes betraktelig. Hun forstår at opposisjonen er bekymret for at kostnadene kan ødelegge for andre prosjekter.

-  For meg er det en forutsetning at utgiftene til E18 må nedover - til tross for at bilistene tar den største delen av regningen, sier hun.

Byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby, sitter helt sentralt i samarbeidet på tvers av fylkene. Hun fastholder at E18 «kun» får 5,5 milliarder fra Oslopakke 3 - uavhengig av hvor dyr vestkorridoren blir.

-  Men jeg forstår veldig godt at opposisjonen er bekymret. Staten vil måtte finansiere 30 prosent av E18. Det vil i så fall bety at vi ikke kan forvente ubegrensede bidrag fra staten i neste runde. I så fall vil det bli vanskeligere å få penger til E6-lokk og t-bane til Ahus, sier hun.

 

Krever kollektivfelt

-  Er det riktig å bygge en så stor motorvei med tanke på Oslopakke 3 forutsetter at veksten skal tas unna med kollektivtrafikk?

-  For å vokse på en bærekraftig måte må vi se på veiløsninger rundt knutepunkter, for eksempel ved Sandvika. Det bidrar til byutvikling. En annen ting som er viktig med nye E18 er å prioritere egne felt til kollektivtrafikk og syklister. Det gjelder også selv om prosjektet slankes.

 

Tror ikke på økning

Melby sier hun ikke ønsker økt trafikkvekst inn i Oslo.

- Men er det ikke da rart å bygge en motorvei til 40 milliarder som suser rett inn i hovedstaden?

-  Med så mye bompenger vil det neppe bli en økning i antall biler på E18.

-  Men hvorfor bruke 40 milliarder på en vei «ingen» har råd til å kjøre på?

-  Først og fremst må vi nå se på hvordan hele prosjektet kan bli billigere. Dette må vi diskutere og komme nærmere tilbake til, sier Melby, som ikke ser for seg en reforhandling av Oslopakke 3 før i 2015.

  • Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) vil ikke uttale seg om saken.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!