ANNONSE

Frykter for Refstads grønne lunge

Frykter for Refstads grønne lunge

 

Beboere på Refstad har ett friområde å boltre seg på. Nå hogges det ned trær for å gi rom for anleggsmaskiner på området.

Mandag formiddag ble én av friområdets nærmeste naboer, Arne Bamer, møtt med anleggsmaskiner som gjøv løs på trærne. Synet ga ham en bitter ettersmak.

- Jeg husker da man for mange år siden begynte å bygge tunnelen. Da ble det tatt en del trær, for så at man fant ut at man ikke hadde behov for å bruke området som midlertidig anleggstomt likevel, sukker Bamer.

- Siden det ble felt en del trær den gangen, skjønner jeg ikke hvorfor det er behov for å hogge enda flere trær i dag. Det bør da være nok plass til brakker nå, mener naboen.

Hogger trær

Bamer reagerer også på området i det hele tatt skal brukes til å huse anleggsmaskiner -  ettersom Lørentunnelen ble bygget slik at Refstads beboere kunne bevege seg i et område med minst mulig svevestøv fra ringveien.

- De fjerner virkelig det siste grøntarealet vi har igjen her på Refstad, sukker han.

- Jeg ble forbanna da jeg oppdaget at trærne ble hogget ned, gamle og friske trær.

Trær opptar også karbondioksid fra lufta, noe som er en del av innholdet i eksos.

- Slik sett er det jo ypperlig å ha noen trær stående her langs Ring 3, mener Bamer.

 

Flittig bruker

Morten Larsen er nærmeste nabo til den grønne lungen. Han pleier å lufte hunden sin på grøntarealet på kveldstid.

- Det er veldig kjekt å bare dra bort dit når man skal ta en kjapp lufterunde før leggetid.

- Jeg skulle egentlig ønske at dette området ble rustet opp til å bli en ordentlig park eller noe sånt. Det hadde vært fint om det ble satt opp noen benker og kanskje noen busker, sier Larsen og fortsetter:

- Men jeg er ikke forbauset over at det ser ut til å bli et brakkerigg.

 

Kun midlertidig

Prosjektleder Mary-Ann Breisnes i Statens Vegvesen forteller at grøntområdet kun vil stasjonere anleggsmaskiner i en periode.

- Det skal være et midlertidig lagersted for entreprenører som skal i gang der og rehabilitere Dag Hammarskjølds vei. Arbeidet ligger ute på anbudsregning nå, og om det blir slik vi regner med, så vil alt bli ferdig til sommeren 2015.

Hun legger til at området vil bli tilbakeført som grøntpark etter anleggsperioden.

- Våre egne grøntspesialister har vurdert trærne, og det er kun syke trær som hogges.

Siste klypetak

Som en del av Ring 3-prosjektet har Lørentunnelen og Økerntunnelen blitt bygget, Økern t-banestasjon er oppgradert og et nytt kollektivknutepunkt på Økern er blitt tilrettelagt. Det eneste som gjenstår i veiprosjektet er å bygge en kollektivrampe for vestgående trafikk i Ulvensplitten, og å bygge om Dag Hammarskjølds vei til en lokalvei.

Det er sistnevnte delprosjekt man nå er i gang med, og som er ute på anbud.

- Den nye oppgraderte veien blir en lokalvei bestående av kjørefelt med midtdeler, kollektivfelt og sykkelfelt og fortau i begge retninger, opplyser byggeleder Atle Strøm.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE