Frykter for Refstads grønne lunge

Frykter for Refstads grønne lunge

 

Beboere på Refstad har ett friområde å boltre seg på. Nå hogges det ned trær for å gi rom for anleggsmaskiner på området.

Mandag formiddag ble én av friområdets nærmeste naboer, Arne Bamer, møtt med anleggsmaskiner som gjøv løs på trærne. Synet ga ham en bitter ettersmak.

- Jeg husker da man for mange år siden begynte å bygge tunnelen. Da ble det tatt en del trær, for så at man fant ut at man ikke hadde behov for å bruke området som midlertidig anleggstomt likevel, sukker Bamer.

- Siden det ble felt en del trær den gangen, skjønner jeg ikke hvorfor det er behov for å hogge enda flere trær i dag. Det bør da være nok plass til brakker nå, mener naboen.

Hogger trær

Bamer reagerer også på området i det hele tatt skal brukes til å huse anleggsmaskiner -  ettersom Lørentunnelen ble bygget slik at Refstads beboere kunne bevege seg i et område med minst mulig svevestøv fra ringveien.

- De fjerner virkelig det siste grøntarealet vi har igjen her på Refstad, sukker han.

- Jeg ble forbanna da jeg oppdaget at trærne ble hogget ned, gamle og friske trær.

Trær opptar også karbondioksid fra lufta, noe som er en del av innholdet i eksos.

- Slik sett er det jo ypperlig å ha noen trær stående her langs Ring 3, mener Bamer.

 

Flittig bruker

Morten Larsen er nærmeste nabo til den grønne lungen. Han pleier å lufte hunden sin på grøntarealet på kveldstid.

- Det er veldig kjekt å bare dra bort dit når man skal ta en kjapp lufterunde før leggetid.

- Jeg skulle egentlig ønske at dette området ble rustet opp til å bli en ordentlig park eller noe sånt. Det hadde vært fint om det ble satt opp noen benker og kanskje noen busker, sier Larsen og fortsetter:

- Men jeg er ikke forbauset over at det ser ut til å bli et brakkerigg.

 

Kun midlertidig

Prosjektleder Mary-Ann Breisnes i Statens Vegvesen forteller at grøntområdet kun vil stasjonere anleggsmaskiner i en periode.

- Det skal være et midlertidig lagersted for entreprenører som skal i gang der og rehabilitere Dag Hammarskjølds vei. Arbeidet ligger ute på anbudsregning nå, og om det blir slik vi regner med, så vil alt bli ferdig til sommeren 2015.

Hun legger til at området vil bli tilbakeført som grøntpark etter anleggsperioden.

- Våre egne grøntspesialister har vurdert trærne, og det er kun syke trær som hogges.

Siste klypetak

Som en del av Ring 3-prosjektet har Lørentunnelen og Økerntunnelen blitt bygget, Økern t-banestasjon er oppgradert og et nytt kollektivknutepunkt på Økern er blitt tilrettelagt. Det eneste som gjenstår i veiprosjektet er å bygge en kollektivrampe for vestgående trafikk i Ulvensplitten, og å bygge om Dag Hammarskjølds vei til en lokalvei.

Det er sistnevnte delprosjekt man nå er i gang med, og som er ute på anbud.

- Den nye oppgraderte veien blir en lokalvei bestående av kjørefelt med midtdeler, kollektivfelt og sykkelfelt og fortau i begge retninger, opplyser byggeleder Atle Strøm.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!