Frykter for Refstads grønne lunge

Frykter for Refstads grønne lunge

 

Beboere på Refstad har ett friområde å boltre seg på. Nå hogges det ned trær for å gi rom for anleggsmaskiner på området.

Skrevet av:

Mandag formiddag ble én av friområdets nærmeste naboer, Arne Bamer, møtt med anleggsmaskiner som gjøv løs på trærne. Synet ga ham en bitter ettersmak.

- Jeg husker da man for mange år siden begynte å bygge tunnelen. Da ble det tatt en del trær, for så at man fant ut at man ikke hadde behov for å bruke området som midlertidig anleggstomt likevel, sukker Bamer.

- Siden det ble felt en del trær den gangen, skjønner jeg ikke hvorfor det er behov for å hogge enda flere trær i dag. Det bør da være nok plass til brakker nå, mener naboen.

Hogger trær

Bamer reagerer også på området i det hele tatt skal brukes til å huse anleggsmaskiner -  ettersom Lørentunnelen ble bygget slik at Refstads beboere kunne bevege seg i et område med minst mulig svevestøv fra ringveien.

- De fjerner virkelig det siste grøntarealet vi har igjen her på Refstad, sukker han.

- Jeg ble forbanna da jeg oppdaget at trærne ble hogget ned, gamle og friske trær.

Trær opptar også karbondioksid fra lufta, noe som er en del av innholdet i eksos.

- Slik sett er det jo ypperlig å ha noen trær stående her langs Ring 3, mener Bamer.

 

Flittig bruker

Morten Larsen er nærmeste nabo til den grønne lungen. Han pleier å lufte hunden sin på grøntarealet på kveldstid.

- Det er veldig kjekt å bare dra bort dit når man skal ta en kjapp lufterunde før leggetid.

- Jeg skulle egentlig ønske at dette området ble rustet opp til å bli en ordentlig park eller noe sånt. Det hadde vært fint om det ble satt opp noen benker og kanskje noen busker, sier Larsen og fortsetter:

- Men jeg er ikke forbauset over at det ser ut til å bli et brakkerigg.

 

Kun midlertidig

Prosjektleder Mary-Ann Breisnes i Statens Vegvesen forteller at grøntområdet kun vil stasjonere anleggsmaskiner i en periode.

- Det skal være et midlertidig lagersted for entreprenører som skal i gang der og rehabilitere Dag Hammarskjølds vei. Arbeidet ligger ute på anbudsregning nå, og om det blir slik vi regner med, så vil alt bli ferdig til sommeren 2015.

Hun legger til at området vil bli tilbakeført som grøntpark etter anleggsperioden.

- Våre egne grøntspesialister har vurdert trærne, og det er kun syke trær som hogges.

Siste klypetak

Som en del av Ring 3-prosjektet har Lørentunnelen og Økerntunnelen blitt bygget, Økern t-banestasjon er oppgradert og et nytt kollektivknutepunkt på Økern er blitt tilrettelagt. Det eneste som gjenstår i veiprosjektet er å bygge en kollektivrampe for vestgående trafikk i Ulvensplitten, og å bygge om Dag Hammarskjølds vei til en lokalvei.

Det er sistnevnte delprosjekt man nå er i gang med, og som er ute på anbud.

- Den nye oppgraderte veien blir en lokalvei bestående av kjørefelt med midtdeler, kollektivfelt og sykkelfelt og fortau i begge retninger, opplyser byggeleder Atle Strøm.

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!