Frykter «motorvei» gjennom boligfeltene

Frykter «motorvei» gjennom boligfeltene

NYE VOLLEBEKK: Slik skal det ifølge Oslo kommune se ut på Vollebekk om bare noen få år.

Den veiledende planen for hvordan Vollebekk skal utvikles er ute på høring. Linderud og Omegn Vel er bekymret for de negative konsekvensene som følge av utbyggingen. De vil kjempe for at Brobekkveien og Lunden ikke blir sniketraseer.

Skrevet av:

–  Vi forstår at utbyggingen vil få både positive og negative konsekvenser. Vår oppgave er å bidra til å løse utfordringene på en best mulig måte, slik at både de som bor her i dag og de som flytter hit i fremtiden, får et best mulig nærmiljø, sier Dag Tveit Bråthen, leder i Linderud og Omegn Vel.

I disse dager er veiledende plan for offentlig rom (VPOR) på Vollebekk ute til offentlig ettersyn. Den legger blant annet føringer for hvor boliger skal bygges, hvor skoler skal være og hvordan trafikken skal avvikles. Ifølge kommuneplanen skal den tyngste byutviklingen skje i området rundt Økern, i den såkalte Hovinbyen. Vollebekk er derfor et område som må tåle mye utbygging.

Må tas grep

Mellom Lunden og Brobekkveien skal det bygges ny skole og ny barnehage. Thon Hotel Linne skal utvide deler av sin virksomhet, mens på Andvord-tomta blir det boliger. Det åpnes for å bygge omlag 800 nye boliger i området.

Befolkningsvekst gir også flere biler. Bråthen er redd for konsekvensene.

– Hvis det ikke tas gode grep for regulering av trafikken vil det få negative ringvirkninger for oss som bor her, sier han.

I reguleringsplanen fra 2008 står det at trafikken skal sluses gjennom Brobekkveien. Dette ønsker ikke Linderud og Omegn Vel.

–  Vi ønsker minst mulig gjennomgangstrafikk på Brobekkveien og Lunden. Det må ikke bli som Veitvetveien, som har vært en «snarvei» mellom Riksvei 4 og Østre Aker vei. På samme måte kan Brobekkveien og Lunden bli dette for bilister som vil unngå Økern, sier Bråthen.

Ned med farta

De tar derfor til orde for å gjøre veiene lite attraktive som «sniketraseer». Lav fartsgrense, fartsdumper, smale kjørefelt og opphøyd gangfelt er blant forslagene.

–  I Lunden skal ÅDT (årsdøgntrafikk) økes fra cirka 500-1000 i dag til 2800-3500. Dette skyldes ny skole, barnehage og nye boliger. Da kan det ikke i tillegg bli en gjennomkjøringsvei, understreker han.

Linderud og Omegn Vel susser også ved at avkjøringen til Lunden fra Østre Aker vei opprettholdes.

–  Man skal bygge et torg ved Linne hotell. Det er to motstridende hensyn dersom det både skal være gjennomkjøringstrafikk og et torg der folk oppholder seg, sier han.

Forstår bekymringen

Velforeningen peker også på at nye boliger best mulig må tilpasses dagens bebyggelse. Foreløpig er det detaljene for de nye boligene kjent.

–  Vi vet at deler av Linne hotell skal bli ni etasjer høyt, og vi ønsker ikke så høye bygg. I både Lunden og Statsråd Mathiesens vei er blokkene fire etasjer høye og det bør være en norm for nye boliger på Vollebekk, sier Bråthen.

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), er glad for innspillene fra velforeningen. Han deler Bråthens bekymring knyttet til at Brobekkveien og Lunden kan bli gjennomfartsårer.

–  Jeg forstår problemstillingen og derfor vil jeg be Plan- og bygningsetaten om å se grundig på dette i vårt videre arbeid. Vegsystemet må selvfølgelig tilpasses trafikken, men ikke invitere til unødvendig trafikk, sier byråden.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!