Frykter «motorvei» gjennom boligfeltene

Frykter «motorvei» gjennom boligfeltene

NYE VOLLEBEKK: Slik skal det ifølge Oslo kommune se ut på Vollebekk om bare noen få år.

Den veiledende planen for hvordan Vollebekk skal utvikles er ute på høring. Linderud og Omegn Vel er bekymret for de negative konsekvensene som følge av utbyggingen. De vil kjempe for at Brobekkveien og Lunden ikke blir sniketraseer.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

KRITISK: Dag Tveit Bråthen i Linderud og Omegn Vel påpeker at Vollebekk-utbyggingen vil føre med seg noen negative konsekvenser, blant annet en økning i trafikken.

–  Vi forstår at utbyggingen vil få både positive og negative konsekvenser. Vår oppgave er å bidra til å løse utfordringene på en best mulig måte, slik at både de som bor her i dag og de som flytter hit i fremtiden, får et best mulig nærmiljø, sier Dag Tveit Bråthen, leder i Linderud og Omegn Vel.

I disse dager er veiledende plan for offentlig rom (VPOR) på Vollebekk ute til offentlig ettersyn. Den legger blant annet føringer for hvor boliger skal bygges, hvor skoler skal være og hvordan trafikken skal avvikles. Ifølge kommuneplanen skal den tyngste byutviklingen skje i området rundt Økern, i den såkalte Hovinbyen. Vollebekk er derfor et område som må tåle mye utbygging.

Må tas grep

Mellom Lunden og Brobekkveien skal det bygges ny skole og ny barnehage. Thon Hotel Linne skal utvide deler av sin virksomhet, mens på Andvord-tomta blir det boliger. Det åpnes for å bygge omlag 800 nye boliger i området.

Befolkningsvekst gir også flere biler. Bråthen er redd for konsekvensene.

– Hvis det ikke tas gode grep for regulering av trafikken vil det få negative ringvirkninger for oss som bor her, sier han.

I reguleringsplanen fra 2008 står det at trafikken skal sluses gjennom Brobekkveien. Dette ønsker ikke Linderud og Omegn Vel.

–  Vi ønsker minst mulig gjennomgangstrafikk på Brobekkveien og Lunden. Det må ikke bli som Veitvetveien, som har vært en «snarvei» mellom Riksvei 4 og Østre Aker vei. På samme måte kan Brobekkveien og Lunden bli dette for bilister som vil unngå Økern, sier Bråthen.

Ned med farta

De tar derfor til orde for å gjøre veiene lite attraktive som «sniketraseer». Lav fartsgrense, fartsdumper, smale kjørefelt og opphøyd gangfelt er blant forslagene.

–  I Lunden skal ÅDT (årsdøgntrafikk) økes fra cirka 500-1000 i dag til 2800-3500. Dette skyldes ny skole, barnehage og nye boliger. Da kan det ikke i tillegg bli en gjennomkjøringsvei, understreker han.

Linderud og Omegn Vel susser også ved at avkjøringen til Lunden fra Østre Aker vei opprettholdes.

–  Man skal bygge et torg ved Linne hotell. Det er to motstridende hensyn dersom det både skal være gjennomkjøringstrafikk og et torg der folk oppholder seg, sier han.

Forstår bekymringen

Velforeningen peker også på at nye boliger best mulig må tilpasses dagens bebyggelse. Foreløpig er det detaljene for de nye boligene kjent.

–  Vi vet at deler av Linne hotell skal bli ni etasjer høyt, og vi ønsker ikke så høye bygg. I både Lunden og Statsråd Mathiesens vei er blokkene fire etasjer høye og det bør være en norm for nye boliger på Vollebekk, sier Bråthen.

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), er glad for innspillene fra velforeningen. Han deler Bråthens bekymring knyttet til at Brobekkveien og Lunden kan bli gjennomfartsårer.

–  Jeg forstår problemstillingen og derfor vil jeg be Plan- og bygningsetaten om å se grundig på dette i vårt videre arbeid. Vegsystemet må selvfølgelig tilpasses trafikken, men ikke invitere til unødvendig trafikk, sier byråden.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.