ANNONSE

Frykter «motorvei» gjennom boligfeltene

Frykter «motorvei» gjennom boligfeltene

NYE VOLLEBEKK: Slik skal det ifølge Oslo kommune se ut på Vollebekk om bare noen få år.

Den veiledende planen for hvordan Vollebekk skal utvikles er ute på høring. Linderud og Omegn Vel er bekymret for de negative konsekvensene som følge av utbyggingen. De vil kjempe for at Brobekkveien og Lunden ikke blir sniketraseer.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

KRITISK: Dag Tveit Bråthen i Linderud og Omegn Vel påpeker at Vollebekk-utbyggingen vil føre med seg noen negative konsekvenser, blant annet en økning i trafikken.

–  Vi forstår at utbyggingen vil få både positive og negative konsekvenser. Vår oppgave er å bidra til å løse utfordringene på en best mulig måte, slik at både de som bor her i dag og de som flytter hit i fremtiden, får et best mulig nærmiljø, sier Dag Tveit Bråthen, leder i Linderud og Omegn Vel.

I disse dager er veiledende plan for offentlig rom (VPOR) på Vollebekk ute til offentlig ettersyn. Den legger blant annet føringer for hvor boliger skal bygges, hvor skoler skal være og hvordan trafikken skal avvikles. Ifølge kommuneplanen skal den tyngste byutviklingen skje i området rundt Økern, i den såkalte Hovinbyen. Vollebekk er derfor et område som må tåle mye utbygging.

Må tas grep

Mellom Lunden og Brobekkveien skal det bygges ny skole og ny barnehage. Thon Hotel Linne skal utvide deler av sin virksomhet, mens på Andvord-tomta blir det boliger. Det åpnes for å bygge omlag 800 nye boliger i området.

Befolkningsvekst gir også flere biler. Bråthen er redd for konsekvensene.

– Hvis det ikke tas gode grep for regulering av trafikken vil det få negative ringvirkninger for oss som bor her, sier han.

I reguleringsplanen fra 2008 står det at trafikken skal sluses gjennom Brobekkveien. Dette ønsker ikke Linderud og Omegn Vel.

–  Vi ønsker minst mulig gjennomgangstrafikk på Brobekkveien og Lunden. Det må ikke bli som Veitvetveien, som har vært en «snarvei» mellom Riksvei 4 og Østre Aker vei. På samme måte kan Brobekkveien og Lunden bli dette for bilister som vil unngå Økern, sier Bråthen.

Ned med farta

De tar derfor til orde for å gjøre veiene lite attraktive som «sniketraseer». Lav fartsgrense, fartsdumper, smale kjørefelt og opphøyd gangfelt er blant forslagene.

–  I Lunden skal ÅDT (årsdøgntrafikk) økes fra cirka 500-1000 i dag til 2800-3500. Dette skyldes ny skole, barnehage og nye boliger. Da kan det ikke i tillegg bli en gjennomkjøringsvei, understreker han.

Linderud og Omegn Vel susser også ved at avkjøringen til Lunden fra Østre Aker vei opprettholdes.

–  Man skal bygge et torg ved Linne hotell. Det er to motstridende hensyn dersom det både skal være gjennomkjøringstrafikk og et torg der folk oppholder seg, sier han.

Forstår bekymringen

Velforeningen peker også på at nye boliger best mulig må tilpasses dagens bebyggelse. Foreløpig er det detaljene for de nye boligene kjent.

–  Vi vet at deler av Linne hotell skal bli ni etasjer høyt, og vi ønsker ikke så høye bygg. I både Lunden og Statsråd Mathiesens vei er blokkene fire etasjer høye og det bør være en norm for nye boliger på Vollebekk, sier Bråthen.

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), er glad for innspillene fra velforeningen. Han deler Bråthens bekymring knyttet til at Brobekkveien og Lunden kan bli gjennomfartsårer.

–  Jeg forstår problemstillingen og derfor vil jeg be Plan- og bygningsetaten om å se grundig på dette i vårt videre arbeid. Vegsystemet må selvfølgelig tilpasses trafikken, men ikke invitere til unødvendig trafikk, sier byråden.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE