Full fart ned Grefsenkleiva

Full fart ned Grefsenkleiva

 

Høy fart og mye spenning da Norgescupen i utforsykling braket løs i Grefsenkleiva i helga. Dette var ikke stedet for sarte sjeler.

 @font-face {

font-family: "Times New Roman";

}@font-face {

font-family: "Cambria";

}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Cambria; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

- Du er nødt til å ha baller av stål for å drive med utforsykling. Heldigvis har vi det. Det kan du godt skrive i avisen, sier Severin Poppe Midteide, Eivind Stray Nordberg og Per Henrik Opsal Thorp.

De tre 14-åringene har alle drevet med utforsykling i flere år, og de kjører for henholdsvis IK Hero og Rye Sportsklubb.

I helga befant de seg i Grefsenkleiva i Groruddalen. Her ble Norgescupen i utforsykling arrangert.

- Det gikk helt greit for oss, men vi burde muligens gjort det bedre. Vi ble litt for nervøse nedover, og da kan man ikke vinne, oppsummerer trioen.

Selv om alle gutta kommer fra Oslo vest var ikke Grefsenkleiva noen ukjent arena.

- Nei, dette er som hjemmebane for oss. I Oslo er det bare to baner vi kan bruke. Grefsenkleiva er den ene, mens den andre ligger på Frognerseteren. Nærmeste bane utenfor byen er i Drammen, sier de.

- Hva syntes dere om forholdene i Grefsenkleiva?

- Det er en veldig bra bane. Selv om den er kort er den fint lagt opp med mye opp- og nedoverbakker, sier de.

 

- Kjenner adrenalinet pumpe

Trioen har allerede bestemt seg for å satse hardt på idretten.

- Vi skal satse ja. Vi har lyst til å bli ordentlig gode på dette, og målet er selvfølgelig NM og verdenscup, sier Poppe Midteiede, Stray Nordberg og Opsal Thorp.

 

- Hva er det morsomste med utforsykling?

- Det er spenningen. Du kjenner adrenalinet pumpe i kroppen gjennom hele løypa. Det er en spesiell følelse å suse nedover skogen, mens du sneier forbi tilskuerne. Det er helt rått, sier de.

Nedover bakken har man ikke tid til å bekymre seg for å tryne.

-  Man tryner hele veien, men det får man bare leve med. Du kan ikke tenke på det når du er i løypa. Da går det ikke fort nok. Man må rett og slett gi f... , kline til hele veien og håpe på det beste, ler de.

 

Fornøyde

Helgas Norgescup i utforsykling var det siste løpet i cupen denne sesongen. Her ble det avgjort hvem som tok hjem seieren i de respektive klassene. Tilskuerene ble vitner til heftig sykling, og arrangørene er storfornøyde med det hele.

 

- Vi syntes helga gikk meget bra. Vi var heldige med været, og vi har fått utelukkende gode tilbakemeldinger. Både fra forbund, deltakere, dommere og publikum, sier Erik Hess-Bolstad fra Sportsklubben Rye.

 

Helgas høydepunkt i Grefsenkleiva ble uten tvil kampen om tittelen i seniorklassen. Cupleder Espen Johnsen fra Bergen hadde et uhell på sin runde, og det var lenge åpent om hvem som skulle ta hjem seieren. Med en sterk sluttspurt klarte likevel Johnsen å sikre seg tittelen.

 

Hva er utfor?

 

Utfor er en tempobasert terrengsykkel­øvelse, der syklister, tar seg fram og ned bratte bakker med sykkel, enten i skogsterreng, på stier eller grusveier. Det er ingen lengre elementer av motbakker, men ofte en vesentlig andel luftige svev. Utforkonkurranser er organisert som enkeltstart. Løypene er teknisk krevende, med elementer som hopp og andre hindringer, og tar vanligvis fra ett til fem minutter å forsere. Det kreves meget god kondisjon og styrke for å prestere på høyt nivå innen utforsykling. I tillegg kreves evne til konsentrasjon og fokus samt meget gode sykkeltekniske egenskaper (sykkelbehandling i teknisk krevende terreng) og mot. Gode prestasjoner er går ofte hånd i hånd med erfaring.

Sykkel

Utforsyklistene benytter fulldempede sykler med utstyr tilpasset harde belastninger. Syklene er utstyrt med demping foran og bak på rundt 8" vandring for å kunne ta opp slagene løypene gir. Rammene har en slakere geometri (dvs at styrevinkelen og setevinkelen på sykkelen er slakere) enn på vanlige terrengsykler. Dette medfører at sykkelen oppleves som mer stabil i høye hastigheter. Det benyttes også hydrauliske skivebremser og styret er bredere enn vanlig. Dekkene er kraftigere og bredere enn på stisykler. Hjulene er ofte montert med bolter fremfor svakere hurtigkoblinger.

Beskyttelse

I internasjonale og nasjonale løp er det påkreved med bruk av beskyttelse. Typisk utstyr er en heldekkende hjelm (med ansikt/kjevebeskytter), en rustning med ryggplate, skulderplater, brystplater, nyrebelte, albue og underarmsbeskyttelse, knebeskyttere med hardplast, leggskinn og kraftigere sko enn for bruk i vanlig

terrengsykling.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.