Full forvirring om Fossumdiagonalen

Full forvirring om Fossumdiagonalen

 

Rådhuset: – Den er død! Vegvesenet: – Lever fortsatt!

Skrevet av:

Diagonalen skulle i praksis gravlegges da Tungtransportplanen for Groruddalen i oktober ble vedtatt i Oslo bystyre. Men i 2014 er Fossumdiagonalen fortsatt «i live».

En arbeidsgruppe fra miljø- og samferdselskomiteen, med Odd Einar Dørum i spissen (V), jobba i lang tid med Tungtransportplanen før den i høst ble behandlet i bystyret. Her var Dørum klar i sin tale; etter et lengre samarbeid med Statens Vegvesen region øst, fant arbeidsgruppa det mest gunstig å satse på Bredtvetdiagonalen.

- Vi gravlegger i praksis Fossumdiagonalen, sa han under bystyremøtet.

Men vegvesenet har gått inn i 2014 med øyne for begge diagonal-løsningene.

- I mange år har vi jobba med diagonal-prosjektene, og så har vi i senere tid gjennomført en scenario-vurdering for nedgradering av Trondheimsveien. Nå vil vi fortsette dette arbeidet, og tar med oss både Fossum- og Bredtvet-diagonalen som mulige løsninger, sier seksjonsleder Ingun Risnes for Plan Oslo ved Statens Vegvesen region øst.

- Fossumdiagonalen er med andre ord ikke forkastet av Statens Vegvesen?

- Nei, vi fortsetter dette planarbeidet vi har jobbet med, svarer Risnes.

- Men det er slik at dette er et prosjekt som ikke er prioritert i Nasjonal Transportplan eller Oslopakke 3, fortsetter hun.

Da Tungtransportplanen ble vedtatt, ble det påpekt at en prosjektorganisasjon skulle etableres med mål om å sørge for permanent kontakt mellom kommunen og statlige organer, som blant annet Statens Vegvesen.

- Vi vet at det er snakk om en god del tiltak på skilting og restriksjoner, og vi vil gjerne være med og samarbeide om det, men så vidt jeg kjenner til så ligger dette initiativet og hovedansvaret hos Oslo kommune, kommenterer Risnes til avisen.

Odd Einar Dørum er ikke med på at Fossumdiagonalen fortsatt er i live.

- Den er ikke i live. Det som er i live er en diagonalløsning i Trondheimsveien ved Bredtvet, men Fossumdiagonalen har vi lagt død, sier han til Akers Avis Groruddalen.

- Hva tenker du om at Statens Vegvesen fortsatt ser på Fossumdiagonalen?

- Statens Vegvesen må følge med. Oslos politikere har lagt den diagonalen død, og prioritert Bredtvet som en viktig avlastning til Trondheimsveien, svarer Dørum.

Tungtransportplanen har latt seg modne gjennom 35 år. Etter at planen ble vedtatt i bystyret i høst, hvor en rekke av tiltakene er blitt merket som hastesaker, har byrådet hatt oppgaven å jobbe konkret med de ulike tiltakene.

- Jeg kommer til å være ganske masete for at disse tiltakene blir gjennomført, sier Dørum.

Byrådet er nå i oppstartsfasen med å planlegge realiseringen av Tungtransportplanen, ifølge miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V).

- Det er en prioritering for oss at vi får gjennomført tiltak i Groruddalen for å redusere den lokale miljøbelastninga, sier hun.

Hvorfor Statens Vegvesen fortsatt snuser på Fossumdiagonalen, er for Melby ukjent:

- Det er Statens Vegvesen som utreder og ser på tverrforbindelser i Groruddalen. Rapporten er ikke ferdig, og vi er ikke kjent med innholdet i denne.

- Hvor langt har dere kommet i etableringen av den nye prosjektorganisasjonen?

- Vi har startet en dialog med Bymiljøetaten om dette. Planen inneholder en rekke tiltak på mange ulike områder. Det er viktig å sikre god og koordinert gjennomføring som involverer relevante aktører, svarer Melby.

- Når kan befolkningen forvente å se en byrådsmelding som planlegger realiseringen av Tungtransportplanen i Groruddalen?

- Det er ikke tatt stilling til om det skal lages en byrådssak om gjennomføringen, men det er en rimelig måte å gjøre det på. En slik sak bør kunne ferdigstilles i løpet av våren. Dette er en viktig sak som byrådet ønsker å følge opp på beste måte, svarer Melby.

Det er ikke satt av noen penger til noen diagonal i Oslopakke 3. Oslo kommune har imidlertid satt av 8,5 milliarder kroner til lokale transportiltak.

- Vil noen av disse pengene brukes på en fremtidig diagonal?

- Diagonalen er et riksveiprosjekt, og når prosjektet er kommet lenger, vil det være naturlig å ta opp prosjektet i Nasjonal Transportplan og Oslopakke 3-sammenheng, slik at vi kan få på plass en finansiering, svarer Melby.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!