Full forvirring om Fossumdiagonalen

Full forvirring om Fossumdiagonalen

 

Rådhuset: – Den er død! Vegvesenet: – Lever fortsatt!

Diagonalen skulle i praksis gravlegges da Tungtransportplanen for Groruddalen i oktober ble vedtatt i Oslo bystyre. Men i 2014 er Fossumdiagonalen fortsatt «i live».

En arbeidsgruppe fra miljø- og samferdselskomiteen, med Odd Einar Dørum i spissen (V), jobba i lang tid med Tungtransportplanen før den i høst ble behandlet i bystyret. Her var Dørum klar i sin tale; etter et lengre samarbeid med Statens Vegvesen region øst, fant arbeidsgruppa det mest gunstig å satse på Bredtvetdiagonalen.

- Vi gravlegger i praksis Fossumdiagonalen, sa han under bystyremøtet.

Men vegvesenet har gått inn i 2014 med øyne for begge diagonal-løsningene.

- I mange år har vi jobba med diagonal-prosjektene, og så har vi i senere tid gjennomført en scenario-vurdering for nedgradering av Trondheimsveien. Nå vil vi fortsette dette arbeidet, og tar med oss både Fossum- og Bredtvet-diagonalen som mulige løsninger, sier seksjonsleder Ingun Risnes for Plan Oslo ved Statens Vegvesen region øst.

- Fossumdiagonalen er med andre ord ikke forkastet av Statens Vegvesen?

- Nei, vi fortsetter dette planarbeidet vi har jobbet med, svarer Risnes.

- Men det er slik at dette er et prosjekt som ikke er prioritert i Nasjonal Transportplan eller Oslopakke 3, fortsetter hun.

Da Tungtransportplanen ble vedtatt, ble det påpekt at en prosjektorganisasjon skulle etableres med mål om å sørge for permanent kontakt mellom kommunen og statlige organer, som blant annet Statens Vegvesen.

- Vi vet at det er snakk om en god del tiltak på skilting og restriksjoner, og vi vil gjerne være med og samarbeide om det, men så vidt jeg kjenner til så ligger dette initiativet og hovedansvaret hos Oslo kommune, kommenterer Risnes til avisen.

Odd Einar Dørum er ikke med på at Fossumdiagonalen fortsatt er i live.

- Den er ikke i live. Det som er i live er en diagonalløsning i Trondheimsveien ved Bredtvet, men Fossumdiagonalen har vi lagt død, sier han til Akers Avis Groruddalen.

- Hva tenker du om at Statens Vegvesen fortsatt ser på Fossumdiagonalen?

- Statens Vegvesen må følge med. Oslos politikere har lagt den diagonalen død, og prioritert Bredtvet som en viktig avlastning til Trondheimsveien, svarer Dørum.

Tungtransportplanen har latt seg modne gjennom 35 år. Etter at planen ble vedtatt i bystyret i høst, hvor en rekke av tiltakene er blitt merket som hastesaker, har byrådet hatt oppgaven å jobbe konkret med de ulike tiltakene.

- Jeg kommer til å være ganske masete for at disse tiltakene blir gjennomført, sier Dørum.

Byrådet er nå i oppstartsfasen med å planlegge realiseringen av Tungtransportplanen, ifølge miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V).

- Det er en prioritering for oss at vi får gjennomført tiltak i Groruddalen for å redusere den lokale miljøbelastninga, sier hun.

Hvorfor Statens Vegvesen fortsatt snuser på Fossumdiagonalen, er for Melby ukjent:

- Det er Statens Vegvesen som utreder og ser på tverrforbindelser i Groruddalen. Rapporten er ikke ferdig, og vi er ikke kjent med innholdet i denne.

- Hvor langt har dere kommet i etableringen av den nye prosjektorganisasjonen?

- Vi har startet en dialog med Bymiljøetaten om dette. Planen inneholder en rekke tiltak på mange ulike områder. Det er viktig å sikre god og koordinert gjennomføring som involverer relevante aktører, svarer Melby.

- Når kan befolkningen forvente å se en byrådsmelding som planlegger realiseringen av Tungtransportplanen i Groruddalen?

- Det er ikke tatt stilling til om det skal lages en byrådssak om gjennomføringen, men det er en rimelig måte å gjøre det på. En slik sak bør kunne ferdigstilles i løpet av våren. Dette er en viktig sak som byrådet ønsker å følge opp på beste måte, svarer Melby.

Det er ikke satt av noen penger til noen diagonal i Oslopakke 3. Oslo kommune har imidlertid satt av 8,5 milliarder kroner til lokale transportiltak.

- Vil noen av disse pengene brukes på en fremtidig diagonal?

- Diagonalen er et riksveiprosjekt, og når prosjektet er kommet lenger, vil det være naturlig å ta opp prosjektet i Nasjonal Transportplan og Oslopakke 3-sammenheng, slik at vi kan få på plass en finansiering, svarer Melby.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!