Full forvirring om Fossumdiagonalen

Full forvirring om Fossumdiagonalen

 

Rådhuset: – Den er død! Vegvesenet: – Lever fortsatt!

Skrevet av:

Diagonalen skulle i praksis gravlegges da Tungtransportplanen for Groruddalen i oktober ble vedtatt i Oslo bystyre. Men i 2014 er Fossumdiagonalen fortsatt «i live».

En arbeidsgruppe fra miljø- og samferdselskomiteen, med Odd Einar Dørum i spissen (V), jobba i lang tid med Tungtransportplanen før den i høst ble behandlet i bystyret. Her var Dørum klar i sin tale; etter et lengre samarbeid med Statens Vegvesen region øst, fant arbeidsgruppa det mest gunstig å satse på Bredtvetdiagonalen.

- Vi gravlegger i praksis Fossumdiagonalen, sa han under bystyremøtet.

Men vegvesenet har gått inn i 2014 med øyne for begge diagonal-løsningene.

- I mange år har vi jobba med diagonal-prosjektene, og så har vi i senere tid gjennomført en scenario-vurdering for nedgradering av Trondheimsveien. Nå vil vi fortsette dette arbeidet, og tar med oss både Fossum- og Bredtvet-diagonalen som mulige løsninger, sier seksjonsleder Ingun Risnes for Plan Oslo ved Statens Vegvesen region øst.

- Fossumdiagonalen er med andre ord ikke forkastet av Statens Vegvesen?

- Nei, vi fortsetter dette planarbeidet vi har jobbet med, svarer Risnes.

- Men det er slik at dette er et prosjekt som ikke er prioritert i Nasjonal Transportplan eller Oslopakke 3, fortsetter hun.

Da Tungtransportplanen ble vedtatt, ble det påpekt at en prosjektorganisasjon skulle etableres med mål om å sørge for permanent kontakt mellom kommunen og statlige organer, som blant annet Statens Vegvesen.

- Vi vet at det er snakk om en god del tiltak på skilting og restriksjoner, og vi vil gjerne være med og samarbeide om det, men så vidt jeg kjenner til så ligger dette initiativet og hovedansvaret hos Oslo kommune, kommenterer Risnes til avisen.

Odd Einar Dørum er ikke med på at Fossumdiagonalen fortsatt er i live.

- Den er ikke i live. Det som er i live er en diagonalløsning i Trondheimsveien ved Bredtvet, men Fossumdiagonalen har vi lagt død, sier han til Akers Avis Groruddalen.

- Hva tenker du om at Statens Vegvesen fortsatt ser på Fossumdiagonalen?

- Statens Vegvesen må følge med. Oslos politikere har lagt den diagonalen død, og prioritert Bredtvet som en viktig avlastning til Trondheimsveien, svarer Dørum.

Tungtransportplanen har latt seg modne gjennom 35 år. Etter at planen ble vedtatt i bystyret i høst, hvor en rekke av tiltakene er blitt merket som hastesaker, har byrådet hatt oppgaven å jobbe konkret med de ulike tiltakene.

- Jeg kommer til å være ganske masete for at disse tiltakene blir gjennomført, sier Dørum.

Byrådet er nå i oppstartsfasen med å planlegge realiseringen av Tungtransportplanen, ifølge miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V).

- Det er en prioritering for oss at vi får gjennomført tiltak i Groruddalen for å redusere den lokale miljøbelastninga, sier hun.

Hvorfor Statens Vegvesen fortsatt snuser på Fossumdiagonalen, er for Melby ukjent:

- Det er Statens Vegvesen som utreder og ser på tverrforbindelser i Groruddalen. Rapporten er ikke ferdig, og vi er ikke kjent med innholdet i denne.

- Hvor langt har dere kommet i etableringen av den nye prosjektorganisasjonen?

- Vi har startet en dialog med Bymiljøetaten om dette. Planen inneholder en rekke tiltak på mange ulike områder. Det er viktig å sikre god og koordinert gjennomføring som involverer relevante aktører, svarer Melby.

- Når kan befolkningen forvente å se en byrådsmelding som planlegger realiseringen av Tungtransportplanen i Groruddalen?

- Det er ikke tatt stilling til om det skal lages en byrådssak om gjennomføringen, men det er en rimelig måte å gjøre det på. En slik sak bør kunne ferdigstilles i løpet av våren. Dette er en viktig sak som byrådet ønsker å følge opp på beste måte, svarer Melby.

Det er ikke satt av noen penger til noen diagonal i Oslopakke 3. Oslo kommune har imidlertid satt av 8,5 milliarder kroner til lokale transportiltak.

- Vil noen av disse pengene brukes på en fremtidig diagonal?

- Diagonalen er et riksveiprosjekt, og når prosjektet er kommet lenger, vil det være naturlig å ta opp prosjektet i Nasjonal Transportplan og Oslopakke 3-sammenheng, slik at vi kan få på plass en finansiering, svarer Melby.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!