Full forvirring om Fossumdiagonalen

Full forvirring om Fossumdiagonalen

 

Rådhuset: – Den er død! Vegvesenet: – Lever fortsatt!

Diagonalen skulle i praksis gravlegges da Tungtransportplanen for Groruddalen i oktober ble vedtatt i Oslo bystyre. Men i 2014 er Fossumdiagonalen fortsatt «i live».

En arbeidsgruppe fra miljø- og samferdselskomiteen, med Odd Einar Dørum i spissen (V), jobba i lang tid med Tungtransportplanen før den i høst ble behandlet i bystyret. Her var Dørum klar i sin tale; etter et lengre samarbeid med Statens Vegvesen region øst, fant arbeidsgruppa det mest gunstig å satse på Bredtvetdiagonalen.

- Vi gravlegger i praksis Fossumdiagonalen, sa han under bystyremøtet.

Men vegvesenet har gått inn i 2014 med øyne for begge diagonal-løsningene.

- I mange år har vi jobba med diagonal-prosjektene, og så har vi i senere tid gjennomført en scenario-vurdering for nedgradering av Trondheimsveien. Nå vil vi fortsette dette arbeidet, og tar med oss både Fossum- og Bredtvet-diagonalen som mulige løsninger, sier seksjonsleder Ingun Risnes for Plan Oslo ved Statens Vegvesen region øst.

- Fossumdiagonalen er med andre ord ikke forkastet av Statens Vegvesen?

- Nei, vi fortsetter dette planarbeidet vi har jobbet med, svarer Risnes.

- Men det er slik at dette er et prosjekt som ikke er prioritert i Nasjonal Transportplan eller Oslopakke 3, fortsetter hun.

Da Tungtransportplanen ble vedtatt, ble det påpekt at en prosjektorganisasjon skulle etableres med mål om å sørge for permanent kontakt mellom kommunen og statlige organer, som blant annet Statens Vegvesen.

- Vi vet at det er snakk om en god del tiltak på skilting og restriksjoner, og vi vil gjerne være med og samarbeide om det, men så vidt jeg kjenner til så ligger dette initiativet og hovedansvaret hos Oslo kommune, kommenterer Risnes til avisen.

Odd Einar Dørum er ikke med på at Fossumdiagonalen fortsatt er i live.

- Den er ikke i live. Det som er i live er en diagonalløsning i Trondheimsveien ved Bredtvet, men Fossumdiagonalen har vi lagt død, sier han til Akers Avis Groruddalen.

- Hva tenker du om at Statens Vegvesen fortsatt ser på Fossumdiagonalen?

- Statens Vegvesen må følge med. Oslos politikere har lagt den diagonalen død, og prioritert Bredtvet som en viktig avlastning til Trondheimsveien, svarer Dørum.

Tungtransportplanen har latt seg modne gjennom 35 år. Etter at planen ble vedtatt i bystyret i høst, hvor en rekke av tiltakene er blitt merket som hastesaker, har byrådet hatt oppgaven å jobbe konkret med de ulike tiltakene.

- Jeg kommer til å være ganske masete for at disse tiltakene blir gjennomført, sier Dørum.

Byrådet er nå i oppstartsfasen med å planlegge realiseringen av Tungtransportplanen, ifølge miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V).

- Det er en prioritering for oss at vi får gjennomført tiltak i Groruddalen for å redusere den lokale miljøbelastninga, sier hun.

Hvorfor Statens Vegvesen fortsatt snuser på Fossumdiagonalen, er for Melby ukjent:

- Det er Statens Vegvesen som utreder og ser på tverrforbindelser i Groruddalen. Rapporten er ikke ferdig, og vi er ikke kjent med innholdet i denne.

- Hvor langt har dere kommet i etableringen av den nye prosjektorganisasjonen?

- Vi har startet en dialog med Bymiljøetaten om dette. Planen inneholder en rekke tiltak på mange ulike områder. Det er viktig å sikre god og koordinert gjennomføring som involverer relevante aktører, svarer Melby.

- Når kan befolkningen forvente å se en byrådsmelding som planlegger realiseringen av Tungtransportplanen i Groruddalen?

- Det er ikke tatt stilling til om det skal lages en byrådssak om gjennomføringen, men det er en rimelig måte å gjøre det på. En slik sak bør kunne ferdigstilles i løpet av våren. Dette er en viktig sak som byrådet ønsker å følge opp på beste måte, svarer Melby.

Det er ikke satt av noen penger til noen diagonal i Oslopakke 3. Oslo kommune har imidlertid satt av 8,5 milliarder kroner til lokale transportiltak.

- Vil noen av disse pengene brukes på en fremtidig diagonal?

- Diagonalen er et riksveiprosjekt, og når prosjektet er kommet lenger, vil det være naturlig å ta opp prosjektet i Nasjonal Transportplan og Oslopakke 3-sammenheng, slik at vi kan få på plass en finansiering, svarer Melby.

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.