ANNONSE

Gir Huken-sak et nytt forsøk

Gir Huken-sak et nytt forsøk

GIR SEG IKKE: Forslagsstiller Maren Rismyhr (R) og resten av Grorud bydelsutvalg fikk ikke det forrige byrådet til å kreve at Huken skal bruke egen returasfalt, fremfor å kjøre inn ny. I morgen, torsdag, skal Rødt foreslå det samme på nytt, siden man nå har et nytt byråd.

I morgen er det bydelsutvalgsmøte i Grorud. Her vil Rødt ta opp en gammel sak om Huken – i håp om at det nye byrådet vil lytte.

Rødts representant i Grorud BU, Maren Rismyhr, kommer til å ta opp igjen Huken-tråden på morgendagens BU-møte. Det var et enstemmig bydelsutvalg som i mai anmodet byrådet om at returasfalten inne i Huken må tas i bruk, fremfor å hente inn nye stein- og jordlager. Byråd for byutvikling på dette tidspunktet, Bård Folke Fredriksen (H), sa det var helt uaktuelt.

– Poenget er at vi har inngått en avtale, og den kommer vi til å stå ved, svarte Fredriksen.

 Ifølge avtalen skal en betydelig mengde asfalt fjernes. Etter 2018 må vi vurdere hva det resterende asfaltlageret skal brukes til, fortsatte Fredriksen til avisen.

Siden den tid har altså innkjøring av jord- og fyllmasser på store lastebiler og vogntog fortsatt som før.

Spør det nye byrådet

Vi kan ikke ha den voldsomme lastebiltrafikken til og fra Huken på bolig- og skoleveier i tre år til. Nå setter vi vår lit til at det nye byrådet er villig til å handle. Det er faktisk fullt mulig å stanse innkjøringa av jordmasser. Nå håper vi på vilje og handlekraft fra det nye byrådet, sier Maren Rismyhr (R).

Rødt var partiet som fremmet samme forslag i mai – som hele Grorud BU stilte seg bak.

– Forslaget er egentlig et kinderegg for byrådet: De blir kvitt et asfaltlager som er ulovlig deponert, de kan bruke asfalten til å fylle igjen et steinbrudd som uansett skal fylles igjen, de slipper selv å måtte fjerne overskudd av asfalt når pukkverket legges ned i 2018, og de kan spare befolkningen på Grorud og Ammerud for tusenvis av trailerlass, sa tidligere BU-leder Jack Grimsrud (Ap) til Akers Avis Groruddalen i juni.

Må også sikre bruddet

For ett år siden inngikk Oslo kommune og konkursboet etter Oslo Vei AS en forliksavtale. I avtalen heter det at drift av Huken skal opphøre innen 1. januar 2019. I tiden fram til da skal boet også stå for sikringen av bruddet etter en plan som kommunen og boet utarbeider i fellesskap.


 Det er klart at de stupbratte veggene Oslo Vei etterlot seg inne i bruddet må sikres, men det er ikke nødvendig å kjøre inn tusener av jordlass for å få det til. I stedet mener Rødt at asfaltberget inne i Huken egner seg som fyllmasse. Mer kortreist kan det ikke bli.


– Dette var bydelsutvalget helt enig i da Rødt tok opp saken i mai i år. Returasfalt anses i dag som ren masse. Ingen av analysene som er gjort i Huken, tyder på at asfalten her er forurenset. Likevel bør nye prøver tas for å være helt sikker, fortsetter Rismyhr.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE