Gir utbygger frie tøyler på NRF-tomta

Gir utbygger frie tøyler på NRF-tomta

 

Posten vinner og Alnaelva taper. Byrådet gir Posten grønt lys til å bygge terminal på NRF-tomta. Noe gjenåpning av Alnaelva blir det neppe - med mindre staten åpner lommeboka.

Skrevet av:

 Alnaelva kommer i bakleksa i byrådets forslag til reguleringsplan for Alnabruterminalen. Byrådet peker nemlig på alternativet som inne­bærer full utbygging  av NRF-tomta og en pumpeløsning av Alnaelva - som den mest optimale løsningen. Dette er en løsning som hans forgjenger, Merete Agerbak-Jensen, uttalte var uaktuell senest for et halvt år siden. Flere spør seg nå om denne kursendringen er grunnen til at hun ble erstattet av nåværende byutviklingsbyråd Fredriksen i september.

I tillegg anbefaler byrådet også å stryke rekkefølgebestemmelsene. Det betyr at Posten kan starte byggingen av terminalen allerede på vårparten - dersom bystyre-fler­tallet støtter byrådet.

- Byrådets forslag betyr at Posten kan bygge på NRF-tomta og at man samtidig regulerer inn Alnaelva og gang- og sykkelvei, forklarer byrådsekretær i byrådsavdelingen for byutvikling, Ståle Hagen.

 

Trenger penger

Med byrådets forslag vil ikke finansieringen til gjenåpning av Alnaelva være på plass før utbyggingen starter.

- Vi inviterer staten til et spleiselag. Det var de som opprinnelig la Alnaelva i rør. Vanligvis legger man kostnaden av en slik gjenåpning på utbygger, men i dette tilfelle sier utbygger at de ikke har penger. Siden det er statlige aktører som nyter godt av Alnabru­terminalen, ønsker vi at staten skal være med på et spleiselag, sier Hagen.

- Betyr dette at staten må komme med penger om elva skal gjenåpnes gjennom terminalen?

- Det blir vanskelig å få realisert elv og turvei uten at staten kommer med penger, svarer Hagen.

 

Utbygger vinner

BU-leder Knut Røli (Ap) i Bydel Alna blir taus når avisen forteller ham om byrådets forslag.

- Det er helt håpløst. Nå vinner Alnabruterminalen og utbygger på bekostning av Alnaelva. Det er skuffende, sier han og fortsetter:

- Jeg tror ikke byrådet hadde gjort dette om det hadde vært på den andre siden av byen. Dette er en skuffelse for Groruddalen.

Hans eget bydelsutvalg har selv pekt på pumpeløsning som det beste alternativet tidligere.

- Det stemmer. Vi gikk for pumpeløsningen i mangel på noe bedre. Men vi hadde mange kommentarer til ting som måtte på plass først. Får Posten klarsignal til å bygge før finansiering til gjenåpning av Alnaelva er på plass, er toget gått, sier Røli, og fortsetter:

- Jeg skjønner at noen har behov for å bygge, men det må følge med noen forpliktelser.

 

Tar lite hensyn

Knut J. Nicolaissen, leder i Grorud­dalen Miljøforum, deler Rølis skuffelse.

- Det er skuffende at byrådet tar så lite hensyn til nærmiljøet i Groruddalen, sier han.

Heller ikke Nicolaissen er i tvil om hvem som vinner på forslaget byrådet legger fram.

- Nå er det de store aktørene med penger som bestemmer. Dette er ikke måten å gjøre det på.

- Jeg synes nesten dette er lureri. Når Posten starter sin utbygging, kommer de nok til å tenke at det ikke er så viktig med det som står igjen - nemlig Alnaelva, sier han.

Miljøforumet kommer imidlertid ikke til å gi seg i kampen for gjenåpning av Alnaelva - før bystyret har avgitt sine stemmer.

- Vi skal stå på vårt. Alnaelva skal opp i dagen. Elva må komme først, sier Nicolaissen.

 

Ansvaret må avklares

Byrådets budsjettkamerat, Venstre, har lenge kjempet for en løsning som både nærmiljøet og Alnabruterminalen kan leve med. Kjell Veivåg (V) har ikke sett byrådets forslag, men hans umiddelbare reaksjon er at det høres ut som et dårlig forslag.

- Dette er ikke i samsvar med det vi hadde håpet på. Vi har først og fremst ønsket oss en best mulig elve­løsning.

Han er skeptisk til at rekkefølgebestemmelsene sløyfes.

- Det er ikke bra om ansvarsforholdet med staten ikke blir avklart før man setter i gang. Nå skal jeg sette meg ned og studere forslaget, og vi skal ha en bred diskusjon.

-Hva Ap bestemmer seg for er avgjørende for hva som får flertall i bystyret, påpeker han.

 

Kritiserer regjeringen

BU-leder Knut Røli i Alna mener at saken illustrerer at samarbeidet mellom stat og kommune ikke er godt.

- Nå er det på tide å legge partipolitikk til side. Vi vil ikke ha det sånn.

Røli er heller ikke imponert over den rødgrønne regjeringens hånd­tering av saken. Selv sendte han på vegne av de fire BU-lederne i Groruddalen et brev til Samferd­selsdepartementet 18. november hvor de spurte om et møte med statssekretær Erik Lahnstein for å diskutere blant annet Alnabru­terminalen.

- Jeg har ikke fått noe svar på henvendelsen. Det går ikke an, sier han.

I forhold til Alnabruterminalen har han en klar oppfordring til både stat og kommune.

- Her må kommunen ta seg råd til en bedre løsning, men også staten må sette av penger, sier han.

 

Beste  muligheten

I tillegg til en utvidelse av terminalområdet, foreslår byrådet en ny atkomstvei fra Alfasetveien til jern­- baneterminalen og transportørene - og at Alfasetveien blir utvidet fra 2-felts til 4-feltsvei for å gi økt kapasitet.

- Vår visjon er at Alnabru­terminalen fortsatt skal være Norges logistikksenter, og at den i fremtiden skal huse Europas mest miljøvennlige terminal for håndtering av containere, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) i en pressemelding.

Allerede i morgen, torsdag, skal bystyrets byutviklingskomité på befaring til Alnabru-terminalen.

Byrådsekretær Ståle Hagen (H) sier at forslaget som nå ligger på bordet er det beste byrådet kunne komme fram til.

- Vi har vurdert alle muligheter. De andre løsningene er ikke mulig.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!