Gir utbygger frie tøyler på NRF-tomta

Gir utbygger frie tøyler på NRF-tomta

 

Posten vinner og Alnaelva taper. Byrådet gir Posten grønt lys til å bygge terminal på NRF-tomta. Noe gjenåpning av Alnaelva blir det neppe - med mindre staten åpner lommeboka.

Tekst:

Publisert:

 Alnaelva kommer i bakleksa i byrådets forslag til reguleringsplan for Alnabruterminalen. Byrådet peker nemlig på alternativet som inne­bærer full utbygging  av NRF-tomta og en pumpeløsning av Alnaelva - som den mest optimale løsningen. Dette er en løsning som hans forgjenger, Merete Agerbak-Jensen, uttalte var uaktuell senest for et halvt år siden. Flere spør seg nå om denne kursendringen er grunnen til at hun ble erstattet av nåværende byutviklingsbyråd Fredriksen i september.

I tillegg anbefaler byrådet også å stryke rekkefølgebestemmelsene. Det betyr at Posten kan starte byggingen av terminalen allerede på vårparten - dersom bystyre-fler­tallet støtter byrådet.

- Byrådets forslag betyr at Posten kan bygge på NRF-tomta og at man samtidig regulerer inn Alnaelva og gang- og sykkelvei, forklarer byrådsekretær i byrådsavdelingen for byutvikling, Ståle Hagen.

 

Trenger penger

Med byrådets forslag vil ikke finansieringen til gjenåpning av Alnaelva være på plass før utbyggingen starter.

- Vi inviterer staten til et spleiselag. Det var de som opprinnelig la Alnaelva i rør. Vanligvis legger man kostnaden av en slik gjenåpning på utbygger, men i dette tilfelle sier utbygger at de ikke har penger. Siden det er statlige aktører som nyter godt av Alnabru­terminalen, ønsker vi at staten skal være med på et spleiselag, sier Hagen.

- Betyr dette at staten må komme med penger om elva skal gjenåpnes gjennom terminalen?

- Det blir vanskelig å få realisert elv og turvei uten at staten kommer med penger, svarer Hagen.

 

Utbygger vinner

BU-leder Knut Røli (Ap) i Bydel Alna blir taus når avisen forteller ham om byrådets forslag.

- Det er helt håpløst. Nå vinner Alnabruterminalen og utbygger på bekostning av Alnaelva. Det er skuffende, sier han og fortsetter:

- Jeg tror ikke byrådet hadde gjort dette om det hadde vært på den andre siden av byen. Dette er en skuffelse for Groruddalen.

Hans eget bydelsutvalg har selv pekt på pumpeløsning som det beste alternativet tidligere.

- Det stemmer. Vi gikk for pumpeløsningen i mangel på noe bedre. Men vi hadde mange kommentarer til ting som måtte på plass først. Får Posten klarsignal til å bygge før finansiering til gjenåpning av Alnaelva er på plass, er toget gått, sier Røli, og fortsetter:

- Jeg skjønner at noen har behov for å bygge, men det må følge med noen forpliktelser.

 

Tar lite hensyn

Knut J. Nicolaissen, leder i Grorud­dalen Miljøforum, deler Rølis skuffelse.

- Det er skuffende at byrådet tar så lite hensyn til nærmiljøet i Groruddalen, sier han.

Heller ikke Nicolaissen er i tvil om hvem som vinner på forslaget byrådet legger fram.

- Nå er det de store aktørene med penger som bestemmer. Dette er ikke måten å gjøre det på.

- Jeg synes nesten dette er lureri. Når Posten starter sin utbygging, kommer de nok til å tenke at det ikke er så viktig med det som står igjen - nemlig Alnaelva, sier han.

Miljøforumet kommer imidlertid ikke til å gi seg i kampen for gjenåpning av Alnaelva - før bystyret har avgitt sine stemmer.

- Vi skal stå på vårt. Alnaelva skal opp i dagen. Elva må komme først, sier Nicolaissen.

 

Ansvaret må avklares

Byrådets budsjettkamerat, Venstre, har lenge kjempet for en løsning som både nærmiljøet og Alnabruterminalen kan leve med. Kjell Veivåg (V) har ikke sett byrådets forslag, men hans umiddelbare reaksjon er at det høres ut som et dårlig forslag.

- Dette er ikke i samsvar med det vi hadde håpet på. Vi har først og fremst ønsket oss en best mulig elve­løsning.

Han er skeptisk til at rekkefølgebestemmelsene sløyfes.

- Det er ikke bra om ansvarsforholdet med staten ikke blir avklart før man setter i gang. Nå skal jeg sette meg ned og studere forslaget, og vi skal ha en bred diskusjon.

-Hva Ap bestemmer seg for er avgjørende for hva som får flertall i bystyret, påpeker han.

 

Kritiserer regjeringen

BU-leder Knut Røli i Alna mener at saken illustrerer at samarbeidet mellom stat og kommune ikke er godt.

- Nå er det på tide å legge partipolitikk til side. Vi vil ikke ha det sånn.

Røli er heller ikke imponert over den rødgrønne regjeringens hånd­tering av saken. Selv sendte han på vegne av de fire BU-lederne i Groruddalen et brev til Samferd­selsdepartementet 18. november hvor de spurte om et møte med statssekretær Erik Lahnstein for å diskutere blant annet Alnabru­terminalen.

- Jeg har ikke fått noe svar på henvendelsen. Det går ikke an, sier han.

I forhold til Alnabruterminalen har han en klar oppfordring til både stat og kommune.

- Her må kommunen ta seg råd til en bedre løsning, men også staten må sette av penger, sier han.

 

Beste  muligheten

I tillegg til en utvidelse av terminalområdet, foreslår byrådet en ny atkomstvei fra Alfasetveien til jern­- baneterminalen og transportørene - og at Alfasetveien blir utvidet fra 2-felts til 4-feltsvei for å gi økt kapasitet.

- Vår visjon er at Alnabru­terminalen fortsatt skal være Norges logistikksenter, og at den i fremtiden skal huse Europas mest miljøvennlige terminal for håndtering av containere, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) i en pressemelding.

Allerede i morgen, torsdag, skal bystyrets byutviklingskomité på befaring til Alnabru-terminalen.

Byrådsekretær Ståle Hagen (H) sier at forslaget som nå ligger på bordet er det beste byrådet kunne komme fram til.

- Vi har vurdert alle muligheter. De andre løsningene er ikke mulig.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.