Gjenåpner Leirfossen

Gjenåpner Leirfossen

 

Arbeidet med å åpne Leirfossen ved Hølaløkka på Grorud er godt i gang, og skal være ferdig i november. Alnaelvas Venner mener prosjektet er en historisk begivenhet.

Skrevet av:

Som avisen har fortalt tidligere har Vann- og avløpsetaten, Samferdselsetaten og Friluftsetaten satt i gang arbeidet med å gjenåpne Leirfossen i Alnaelva, ved krysset Gangstuveien og Grorudveien mellom Kalbakken og Grorud.

I dag renner elva i rør under Gangstuveien, får falle fritt et stykke ned skrenten på den andre siden og fanges opp ved en betongkonstruksjon og ledes videre ned til Hølaløkka.

For å gjenåpne fossen skal den store betongkonstruksjonen rives, slik at vannet får falle helt ned og samles i en kunstig oppdemmet dam på bunnen, og fortsette til Hølaløkka. Som ledd i åpningen skal det også lages en ny bro over elva ved veikrysset (se bildene), der elva nå renner i rør under asfalten. Prosjektet koster til sammen rundt 10 mill. kr.

Lukking og gjenåpning

Inntil for fem år siden forsvant vannet ned i et avløp bak et stort gitter i den demning-lignende betongkonstruksjonen, og kom ikke opp i dagen igjen før nedenfor Grorud stasjon på den andre siden av Østre Aker vei. Slik ble det på 70-tallet da elva, som tidligere slynget seg over Hølaløkka, ble lagt i rør.

Da nye Hølaløkka ble ferdigstilt i 2004, som første steg i arbeidet med gjenåpning av Alnaelva, fikk det meste av vannet renne forbi betongkonstruksjonen og gjennom Hølaløkka-dammen før den forsvant ned i rørene der.

De som har villet se leirfossen fosse ned bak betongkonstruksjonen har hittil måtte klatre ned den ulendte og tettgrodde skråningen fra Grorudveien, eller klatre opp fra bunnen av betongkonstruksjonen. Nå skal det anlegges en vei nedover fra veikrysset, slik at det blir en sammenhengende turvei langs Alnaelva ned til Hølaløkka. Lenger opp langs elva skal det opparbeides svaberg og gangbro over elva.

- Det tror jeg kommer til å gjøre det mer populært å gå tur i området. Jeg tror mange kommer til å oppdage den fantastiske fossen, og bli fristet til å stoppe opp og se. Den er nødt til å bli en lite turistatraksjon! sier Carsten Mathisen. Han er gruppeleder for Grorud og Stovner i Alnaelvas Venner, og bor like i nærheten.

- Viktig historisk begivenhet

Karsten Sølve Nilsen i Alnaelvas Venner mener åpningen av Leirfossen er et veldig viktig prosjekt.

- Dette er en Oslo-historisk begivenhet. Leirfossen er en av Alnaelvas tre viktigste fossefall, fordi den var drivkraft for Grorud Textilfabrikk, sier Nilsen.

- Og nå kommer den til syne og blir fullstendig forandret. Spesielt hyggelig er det at selve fossen skal få full vannføring, ved at det overflødige vannet som ikke skal ned til Hølaløkka tas ut i bunnen av fossen i stedet for øverst. Da blir fossen større og mer spektakulær, mener han.

Når elva har full vannstand er det for mye vann for Hølaløkka, og derfor må noe av vannet ledes ned i rørene i stedet. Vannstanden i Hølaløkka-dammen har tidligere skapt problemer, både ved å være så lav at dammen nesten var tørket ut, og så høy at vannet oversvømte sletta og nesten nådde bygget ved siden av. Hittil har vannstanden vært regulert ved en sluse på toppen av betongkonstruksjonen. Ved byggingen av den nye demningen har man altså valgt å la overflødig vann renne ned i rørene i dammen i bunnen av fossen.

- Vi skal for fremtiden ha mulighet til å lede opptil 800 liter pr. sekund ned til Hølaløkka. Det kan komme til nytte når vi nærmer oss visjonen om en helt åpen elv ned til Grorud stasjon, sier prosjektleder Vidar Clausen fra Vann- og avløpsetaten.

Begynnelsen på Grorud som tettsted

Karsten Sølve Nilsen har skrevet om Alnaelva og dens historie i boka «Elvelangs», som tar for seg alle byens elver.

Han forteller at det ble startet industri ved fossen allertede i 1867, under navnet Lerfossen Klædesfabrik, startet av tyskeren Eisfeldt. Fabrikken produserte klær, men gikk så dårlig at den gikk konkurs.

Oscar Rasmussen overtok, og begynte produksjon av «shoddy» - ullmateriale laget av innsamlede filler. Han solgte fabrikken på slutten av 1800-tallet, og siden har den hatt forskjellige eiere, men ble til slutt hetende Grorud Textilfabrikk.

Produksjonen fortsatte helt fram til 1968. Fortsatt finnes restene av fabrikken i form av teglsteinsbygget ved Hølaløkka.

Leder i Groruddalen Historielag, Bjørn H. Syversen, forteller at fabrikken ved fossen var sentral i utviklingen av Grorud som tettsted.

- Ved siden av steinhoggingen, som startet opp i samme periode, var det den som ga støtet til utviklingen på Grorud, sier han, og forteller at lærerne på gamle Rommen skole klaget over at elevene skulket skolen for å arbeide på tekstilfabrikken.

- Dessuten er jo fossen i seg spektakulær. Med sine 15-16 meter fall er den en av Oslos høyeste, sier Syversen.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!