«Gjennomsiktig» luftetårn monteres

«Gjennomsiktig» luftetårn monteres

 

I løpet av de neste ukene skal Lørentunnelens luftetårn på Sinsen monteres. Målet er at det skal oppleves som «gjennomsiktig».

Skrevet av:

- Luftetårnet på Sinsen blir sylinderformet og vil bestå av en stålkonstruksjon som kles med en delvis gjennomsiktig duk, forteller Nils Gunnar Røhrsveen, som er byggeleder i Statens vegvesen.

Duken er laget av et PVC-lignende materiale og vil «fange» lyset på en slik måte at tårnet vil kunne oppleves som belyst. Den bærende konstruksjonen i midten vil avtegne seg og skape et skyggebilde på duken.

- Vi mener det er viktig at det estetiske og arkitektoniske uttrykket gjenspeiler at luftetårnet skal stå midt i et boligområde. Vi har derfor valgt å legge mer vekt på dette i utformingen av tårnet på Sinsen enn det som står på Økern, sier Røhrsveen.

 

Løfter opp lufta

Etter planen skal luftetårnet på Sinsen bli 20 meter høyt og ha en diameter på fem meter.

Stålkonstruksjonen leveres til byggeplassen i deler, og monteres samme til det ferdige tårnet i løpet av en drøy uke.


Selve duken er planlagt montert høsten 2012.

Lørentunnelen får til sammen to luftetårn. I tillegg til det på Sinsen, er ett på Økern allerede ferdig bygget.

Luftetårnene sørger for at luften løftes over bygningene, som pipen på et hus. Tårnene får derfor om lag samme høyde som de høyeste bygningene i området. Tårnet på Sinsen skal ventilere det vestgående løpet i Lørentunnelen, mens tårnet på Økern ventilerer østgående løp.

 

Måtte ha luftetårn

Statens vegvesen mener at luftetårn var den eneste riktige løsningen for denne tunnelen. Å blåse luften ut av tunnelåpningen, slik som gjøres i mange andre tunneler, var aldri noe reelt alternativ.

- Da vil det være en vesentlig konsentrasjon av støvpartikler og avgasser rundt tunnelmunningen. Dersom en slik løsning skulle vært benyttet i forbindelse med Lørentunnelen måtte bolighus i Sinsen Hageby og barnehagen ved Aker sykehus rives. Derfor velges en løsning med tårn som løfter opp og tynner ut støv og avgasser over et større område, opplyser de.

I følge vegvesenet viser beregninger at luftkvaliteten i området vil være innenfor nasjonale grenseverdier. Selv om den ikke renses, vil lufta som ventileres ut av tunnelen i liten grad øke nivået av svevestøv på bakkeplan hvor folk ferdes.

 

Skal bli grønt

Statens vegvesen opplyser også at det meste av betongarbeidet på Sinsen i forbindelse med byggingen avLørentunnelen nå er avsluttet.


Det tekniske bygget over tunnelen nærmer seg også ferdigstillelse. I dag fremstår dette som grått og kjedelig, men på sikt skal dette bli grønt.

- Kortsidene av det tekniske bygget, altså de sidene som ligger ut mot bebyggelsen på begge sider av Ring 3 og baksiden mot Sinsenveien, skal dekkes med et gjerde. Deretter skal det plantes klatreplanter som med tiden vil gjøre bygget grønt, forteller byggeleder Røhrsveen.

 

Ferdig neste år

Arbeidene med prosjektet Ring 3 Ulven - Sinsen startet smått opp allerede i 2005. Arbeidene med Lørentunnelen startet i mai 2009, mens arbeidene med Økerntunnelen startet sommeren etter.

Det nye tunnelsystemet skal etter planen tas i bruk neste år.

I tillegg er det laget et nytt kollektivknutepunkt ved Økern t-banestasjon, det er laget et nytt lokalveisystem og det er åpnet nye gang og sykkelveier.

I 2011-kroner var prosjektets styringsramme 3,8 milliarder kroner. Finansieringen skjer gjennom Oslopakke 2 og Oslopakke 3 - samt at Oslo kommune bevilget 245 millioner kroner til nytt lokalveinett på Hasle, Valle og Ulven.

 


o Økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og reduksjon av miljøulemper som støy og forurensing er de overordnede målene for prosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen.

o I tillegg skal prosjektet tilrettelegge for videre bolig- og næringsutvikling i tråd med kommunedelplanen for Økernområdet.

o For å nå målene skal:

1) Ring 3 legges i tunnel mellom Økern og Sinsen (Lørentunnelen)

2) Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern (Økerntunnelen)

3) Etablere flere nye lokalvegforbindelser for å forbedre trafikkflyten internt på Økern.

4) Tilrettelegge for nytt kollektivknutepunkt på Økern, og oppgradere Økern T-banestasjon til metrostandard.

o De nye tunnelene tas etter planen i bruk neste år.

 

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!