«Gjennomsiktig» luftetårn monteres

«Gjennomsiktig» luftetårn monteres

 

I løpet av de neste ukene skal Lørentunnelens luftetårn på Sinsen monteres. Målet er at det skal oppleves som «gjennomsiktig».

Skrevet av:

- Luftetårnet på Sinsen blir sylinderformet og vil bestå av en stålkonstruksjon som kles med en delvis gjennomsiktig duk, forteller Nils Gunnar Røhrsveen, som er byggeleder i Statens vegvesen.

Duken er laget av et PVC-lignende materiale og vil «fange» lyset på en slik måte at tårnet vil kunne oppleves som belyst. Den bærende konstruksjonen i midten vil avtegne seg og skape et skyggebilde på duken.

- Vi mener det er viktig at det estetiske og arkitektoniske uttrykket gjenspeiler at luftetårnet skal stå midt i et boligområde. Vi har derfor valgt å legge mer vekt på dette i utformingen av tårnet på Sinsen enn det som står på Økern, sier Røhrsveen.

 

Løfter opp lufta

Etter planen skal luftetårnet på Sinsen bli 20 meter høyt og ha en diameter på fem meter.

Stålkonstruksjonen leveres til byggeplassen i deler, og monteres samme til det ferdige tårnet i løpet av en drøy uke.

Selve duken er planlagt montert høsten 2012.

Lørentunnelen får til sammen to luftetårn. I tillegg til det på Sinsen, er ett på Økern allerede ferdig bygget.

Luftetårnene sørger for at luften løftes over bygningene, som pipen på et hus. Tårnene får derfor om lag samme høyde som de høyeste bygningene i området. Tårnet på Sinsen skal ventilere det vestgående løpet i Lørentunnelen, mens tårnet på Økern ventilerer østgående løp.

 

Måtte ha luftetårn

Statens vegvesen mener at luftetårn var den eneste riktige løsningen for denne tunnelen. Å blåse luften ut av tunnelåpningen, slik som gjøres i mange andre tunneler, var aldri noe reelt alternativ.

- Da vil det være en vesentlig konsentrasjon av støvpartikler og avgasser rundt tunnelmunningen. Dersom en slik løsning skulle vært benyttet i forbindelse med Lørentunnelen måtte bolighus i Sinsen Hageby og barnehagen ved Aker sykehus rives. Derfor velges en løsning med tårn som løfter opp og tynner ut støv og avgasser over et større område, opplyser de.

I følge vegvesenet viser beregninger at luftkvaliteten i området vil være innenfor nasjonale grenseverdier. Selv om den ikke renses, vil lufta som ventileres ut av tunnelen i liten grad øke nivået av svevestøv på bakkeplan hvor folk ferdes.

 

Skal bli grønt

Statens vegvesen opplyser også at det meste av betongarbeidet på Sinsen i forbindelse med byggingen avLørentunnelen nå er avsluttet.

Det tekniske bygget over tunnelen nærmer seg også ferdigstillelse. I dag fremstår dette som grått og kjedelig, men på sikt skal dette bli grønt.

- Kortsidene av det tekniske bygget, altså de sidene som ligger ut mot bebyggelsen på begge sider av Ring 3 og baksiden mot Sinsenveien, skal dekkes med et gjerde. Deretter skal det plantes klatreplanter som med tiden vil gjøre bygget grønt, forteller byggeleder Røhrsveen.

 

Ferdig neste år

Arbeidene med prosjektet Ring 3 Ulven - Sinsen startet smått opp allerede i 2005. Arbeidene med Lørentunnelen startet i mai 2009, mens arbeidene med Økerntunnelen startet sommeren etter.

Det nye tunnelsystemet skal etter planen tas i bruk neste år.

I tillegg er det laget et nytt kollektivknutepunkt ved Økern t-banestasjon, det er laget et nytt lokalveisystem og det er åpnet nye gang og sykkelveier.

I 2011-kroner var prosjektets styringsramme 3,8 milliarder kroner. Finansieringen skjer gjennom Oslopakke 2 og Oslopakke 3 - samt at Oslo kommune bevilget 245 millioner kroner til nytt lokalveinett på Hasle, Valle og Ulven.

 

o Økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og reduksjon av miljøulemper som støy og forurensing er de overordnede målene for prosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen.

o I tillegg skal prosjektet tilrettelegge for videre bolig- og næringsutvikling i tråd med kommunedelplanen for Økernområdet.

o For å nå målene skal:

1) Ring 3 legges i tunnel mellom Økern og Sinsen (Lørentunnelen)

2) Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern (Økerntunnelen)

3) Etablere flere nye lokalvegforbindelser for å forbedre trafikkflyten internt på Økern.

4) Tilrettelegge for nytt kollektivknutepunkt på Økern, og oppgradere Økern T-banestasjon til metrostandard.

o De nye tunnelene tas etter planen i bruk neste år.

 

Siste nytt i Nyheter

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!