ANNONSE

«Gjennomsiktig» luftetårn monteres

«Gjennomsiktig» luftetårn monteres

 

I løpet av de neste ukene skal Lørentunnelens luftetårn på Sinsen monteres. Målet er at det skal oppleves som «gjennomsiktig».

Tekst:

Publisert:

- Luftetårnet på Sinsen blir sylinderformet og vil bestå av en stålkonstruksjon som kles med en delvis gjennomsiktig duk, forteller Nils Gunnar Røhrsveen, som er byggeleder i Statens vegvesen.

Duken er laget av et PVC-lignende materiale og vil «fange» lyset på en slik måte at tårnet vil kunne oppleves som belyst. Den bærende konstruksjonen i midten vil avtegne seg og skape et skyggebilde på duken.

- Vi mener det er viktig at det estetiske og arkitektoniske uttrykket gjenspeiler at luftetårnet skal stå midt i et boligområde. Vi har derfor valgt å legge mer vekt på dette i utformingen av tårnet på Sinsen enn det som står på Økern, sier Røhrsveen.

 

Løfter opp lufta

Etter planen skal luftetårnet på Sinsen bli 20 meter høyt og ha en diameter på fem meter.

Stålkonstruksjonen leveres til byggeplassen i deler, og monteres samme til det ferdige tårnet i løpet av en drøy uke.

Selve duken er planlagt montert høsten 2012.

Lørentunnelen får til sammen to luftetårn. I tillegg til det på Sinsen, er ett på Økern allerede ferdig bygget.

Luftetårnene sørger for at luften løftes over bygningene, som pipen på et hus. Tårnene får derfor om lag samme høyde som de høyeste bygningene i området. Tårnet på Sinsen skal ventilere det vestgående løpet i Lørentunnelen, mens tårnet på Økern ventilerer østgående løp.

 

Måtte ha luftetårn

Statens vegvesen mener at luftetårn var den eneste riktige løsningen for denne tunnelen. Å blåse luften ut av tunnelåpningen, slik som gjøres i mange andre tunneler, var aldri noe reelt alternativ.

- Da vil det være en vesentlig konsentrasjon av støvpartikler og avgasser rundt tunnelmunningen. Dersom en slik løsning skulle vært benyttet i forbindelse med Lørentunnelen måtte bolighus i Sinsen Hageby og barnehagen ved Aker sykehus rives. Derfor velges en løsning med tårn som løfter opp og tynner ut støv og avgasser over et større område, opplyser de.

I følge vegvesenet viser beregninger at luftkvaliteten i området vil være innenfor nasjonale grenseverdier. Selv om den ikke renses, vil lufta som ventileres ut av tunnelen i liten grad øke nivået av svevestøv på bakkeplan hvor folk ferdes.

 

Skal bli grønt

Statens vegvesen opplyser også at det meste av betongarbeidet på Sinsen i forbindelse med byggingen avLørentunnelen nå er avsluttet.

Det tekniske bygget over tunnelen nærmer seg også ferdigstillelse. I dag fremstår dette som grått og kjedelig, men på sikt skal dette bli grønt.

- Kortsidene av det tekniske bygget, altså de sidene som ligger ut mot bebyggelsen på begge sider av Ring 3 og baksiden mot Sinsenveien, skal dekkes med et gjerde. Deretter skal det plantes klatreplanter som med tiden vil gjøre bygget grønt, forteller byggeleder Røhrsveen.

 

Ferdig neste år

Arbeidene med prosjektet Ring 3 Ulven - Sinsen startet smått opp allerede i 2005. Arbeidene med Lørentunnelen startet i mai 2009, mens arbeidene med Økerntunnelen startet sommeren etter.

Det nye tunnelsystemet skal etter planen tas i bruk neste år.

I tillegg er det laget et nytt kollektivknutepunkt ved Økern t-banestasjon, det er laget et nytt lokalveisystem og det er åpnet nye gang og sykkelveier.

I 2011-kroner var prosjektets styringsramme 3,8 milliarder kroner. Finansieringen skjer gjennom Oslopakke 2 og Oslopakke 3 - samt at Oslo kommune bevilget 245 millioner kroner til nytt lokalveinett på Hasle, Valle og Ulven.

 

o Økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og reduksjon av miljøulemper som støy og forurensing er de overordnede målene for prosjektet Ring 3 Ulven-Sinsen.

o I tillegg skal prosjektet tilrettelegge for videre bolig- og næringsutvikling i tråd med kommunedelplanen for Økernområdet.

o For å nå målene skal:

1) Ring 3 legges i tunnel mellom Økern og Sinsen (Lørentunnelen)

2) Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern (Økerntunnelen)

3) Etablere flere nye lokalvegforbindelser for å forbedre trafikkflyten internt på Økern.

4) Tilrettelegge for nytt kollektivknutepunkt på Økern, og oppgradere Økern T-banestasjon til metrostandard.

o De nye tunnelene tas etter planen i bruk neste år.

 

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE