Gjør klar for kork og kaos i dalbunnen

Gjør klar for kork og kaos i dalbunnen

 

Innen tre år er både Bama og Posten ferdig med å bygge store godsterminaler i dalbunnen. Det vil medføre en trafikkvekst på over 20 prosent i Nedre Kalbakkvei. Både naboer og lokalpolitikere synes det er galskap. De savner tiltak som skjermer nærmiljøet.

Skrevet av:

De siste trafikktallene fra Statens Vegvesen forteller at det hvert døgn passerer 16.233 biler mellom Østre Aker vei og E6 på Nedre Kalbakkvei.

Bamas nye terminal på Nyland syd, vil medføre en trafikkvekst på cirka 2400 biler i døgnet. En stor andel av disse vil være trailere.

Posten, som nylig lanserte planene om å bygge Norges største godsterminal på Alnabru, vil gi en trafikkvekst på cirka 900 biler i døgnet. I dag jobber drøyt 800 personer på godsterminalen, men i 2017 flytter post-virksomhetene fra Karihaugen og Skårer til Alnabru. Det betyr 260 nye ansatte og over 200 nye parkeringsplasser, og i sum blir dette landets største godsterminal.

Dermed vil Nedre Kalbakkvei få en estimert trafikkvekst på 20,33 prosent de neste tre årene.

-  Det er helt utrolig. Jeg kan ikke begripe at myndighetene gir byggetillatelse til slike prosjekter. De burde tatt seg en tur ned hit i rushtiden og sett hvordan det så ut. Nedre Kalbakkvei står bom fast i begge retninger, sier styreleder i Nedre Kalbakken borettslag, Ronny Vestgård.

 

Kork og kaos

Nedre Kalbakkvei har i lang tid vært belastet av tungtrafikk. Beboere øverst i veien har klaget over at mange trailersjåfører bruker den på vei til Alnabruterminalen. De siste årene har også utviklet seg mye kø i Nedre Kalbakkvei.

-  På de verste dagene bruker jeg 20 minutter fra rundkjøringen på Kalbakken til Bredtvet der datteren min går i barnehage. Det illustrerer kaoset.

-  Hva tenker du om en økning på over 20 prosent?

-  Det er umulig å forstå hvordan det skal la seg gjøre. Jeg synes det er ille at vi ikke engang er blitt orientert om planene. Vi har fått noen støyskjermer, men det er en mager trøst i det store bildet, sier Vestgård.

Han mener det er én løsning - å bygge en diagonal fra Riksvei 4 til Østre Aker vei i dalbunnen.

- Flere biler rundt Alnabruterminalen vil sørge for enda mer kø utenfor oss. Vi trenger en diagonal som kan ta unna trafikken, men de offentlige myndighetene jobber på hver sin tue. Det er ingen fremgang å spore, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!