Gjør klar for kork og kaos i dalbunnen

Gjør klar for kork og kaos i dalbunnen

 

Innen tre år er både Bama og Posten ferdig med å bygge store godsterminaler i dalbunnen. Det vil medføre en trafikkvekst på over 20 prosent i Nedre Kalbakkvei. Både naboer og lokalpolitikere synes det er galskap. De savner tiltak som skjermer nærmiljøet.

Skrevet av:

De siste trafikktallene fra Statens Vegvesen forteller at det hvert døgn passerer 16.233 biler mellom Østre Aker vei og E6 på Nedre Kalbakkvei.

Bamas nye terminal på Nyland syd, vil medføre en trafikkvekst på cirka 2400 biler i døgnet. En stor andel av disse vil være trailere.

Posten, som nylig lanserte planene om å bygge Norges største godsterminal på Alnabru, vil gi en trafikkvekst på cirka 900 biler i døgnet. I dag jobber drøyt 800 personer på godsterminalen, men i 2017 flytter post-virksomhetene fra Karihaugen og Skårer til Alnabru. Det betyr 260 nye ansatte og over 200 nye parkeringsplasser, og i sum blir dette landets største godsterminal.

Dermed vil Nedre Kalbakkvei få en estimert trafikkvekst på 20,33 prosent de neste tre årene.

-  Det er helt utrolig. Jeg kan ikke begripe at myndighetene gir byggetillatelse til slike prosjekter. De burde tatt seg en tur ned hit i rushtiden og sett hvordan det så ut. Nedre Kalbakkvei står bom fast i begge retninger, sier styreleder i Nedre Kalbakken borettslag, Ronny Vestgård.

 

Kork og kaos

Nedre Kalbakkvei har i lang tid vært belastet av tungtrafikk. Beboere øverst i veien har klaget over at mange trailersjåfører bruker den på vei til Alnabruterminalen. De siste årene har også utviklet seg mye kø i Nedre Kalbakkvei.

-  På de verste dagene bruker jeg 20 minutter fra rundkjøringen på Kalbakken til Bredtvet der datteren min går i barnehage. Det illustrerer kaoset.

-  Hva tenker du om en økning på over 20 prosent?

-  Det er umulig å forstå hvordan det skal la seg gjøre. Jeg synes det er ille at vi ikke engang er blitt orientert om planene. Vi har fått noen støyskjermer, men det er en mager trøst i det store bildet, sier Vestgård.

Han mener det er én løsning - å bygge en diagonal fra Riksvei 4 til Østre Aker vei i dalbunnen.

- Flere biler rundt Alnabruterminalen vil sørge for enda mer kø utenfor oss. Vi trenger en diagonal som kan ta unna trafikken, men de offentlige myndighetene jobber på hver sin tue. Det er ingen fremgang å spore, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!