ANNONSE

Gjør klar for kork og kaos i dalbunnen

Gjør klar for kork og kaos i dalbunnen

 

Innen tre år er både Bama og Posten ferdig med å bygge store godsterminaler i dalbunnen. Det vil medføre en trafikkvekst på over 20 prosent i Nedre Kalbakkvei. Både naboer og lokalpolitikere synes det er galskap. De savner tiltak som skjermer nærmiljøet.

Tekst:

Publisert:

De siste trafikktallene fra Statens Vegvesen forteller at det hvert døgn passerer 16.233 biler mellom Østre Aker vei og E6 på Nedre Kalbakkvei.

Bamas nye terminal på Nyland syd, vil medføre en trafikkvekst på cirka 2400 biler i døgnet. En stor andel av disse vil være trailere.

Posten, som nylig lanserte planene om å bygge Norges største godsterminal på Alnabru, vil gi en trafikkvekst på cirka 900 biler i døgnet. I dag jobber drøyt 800 personer på godsterminalen, men i 2017 flytter post-virksomhetene fra Karihaugen og Skårer til Alnabru. Det betyr 260 nye ansatte og over 200 nye parkeringsplasser, og i sum blir dette landets største godsterminal.

Dermed vil Nedre Kalbakkvei få en estimert trafikkvekst på 20,33 prosent de neste tre årene.

-  Det er helt utrolig. Jeg kan ikke begripe at myndighetene gir byggetillatelse til slike prosjekter. De burde tatt seg en tur ned hit i rushtiden og sett hvordan det så ut. Nedre Kalbakkvei står bom fast i begge retninger, sier styreleder i Nedre Kalbakken borettslag, Ronny Vestgård.

 

Kork og kaos

Nedre Kalbakkvei har i lang tid vært belastet av tungtrafikk. Beboere øverst i veien har klaget over at mange trailersjåfører bruker den på vei til Alnabruterminalen. De siste årene har også utviklet seg mye kø i Nedre Kalbakkvei.

-  På de verste dagene bruker jeg 20 minutter fra rundkjøringen på Kalbakken til Bredtvet der datteren min går i barnehage. Det illustrerer kaoset.

-  Hva tenker du om en økning på over 20 prosent?

-  Det er umulig å forstå hvordan det skal la seg gjøre. Jeg synes det er ille at vi ikke engang er blitt orientert om planene. Vi har fått noen støyskjermer, men det er en mager trøst i det store bildet, sier Vestgård.

Han mener det er én løsning - å bygge en diagonal fra Riksvei 4 til Østre Aker vei i dalbunnen.

- Flere biler rundt Alnabruterminalen vil sørge for enda mer kø utenfor oss. Vi trenger en diagonal som kan ta unna trafikken, men de offentlige myndighetene jobber på hver sin tue. Det er ingen fremgang å spore, sier han.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE