Glem de flotte Grorud-planene

Glem de flotte Grorud-planene

 

Siden 2008 har både planmyndigheter og byens politikere snakket varmt om å utvikle Grorud stasjonby. Det blir ikke noe av. De neste 20 årene skal området brukes som parkeringsplass for busser.

Skrevet av:

For et drøyt år siden flyttet busselskapet Nobina inn i Jernkroken ved Grorud jernbanestasjon. Nå har Unibuss fått dispensasjon til å ha bussparkering i Brubakkveien de neste 20 åra.

Det står i sterk kontrast til mulighetsstudien Plan- og bygningsetaten laget i 2008. Den viste at stasjonsbyen hadde et utbyggingspotensiale på omlag 350.000 kvadratmeter.

«Asfalt og biler kan erstattes med boliger, kultur og gjenåpnet Alnaelv» ble uttalt av etaten. De ville også kalle hovedgata i stasjonsbyen for «Grorud Avenue».

Noen få år etter studien gir PBE Unibuss dispensasjon til å drive bussparkering i Brubakkveien 16. Denne avtalen hadde ingen bestemt utløpsfrist, noe som skapte sterke reaksjoner i Rådhuset. Da saken ble behandlet i bystyrets byutviklingskomité for et år siden, etter initiativ fra Anders Røberg-Larsen, ønsket Ap at busselskapet kun skulle få tillatelse å drive i 10 år, mens det borgerlige flertallet stemte for at PBE skulle gå i dialog med Unibuss for å finne en enighet.

 

Fryktet krav

Da hadde man, ifølge kilder i Rådhuset, tro på at avtalens løpetid ville bli kraftig innskjerpet. Så skjedde ikke: Unibuss ønsket å drive i minst 30 år. Da saken igjen ble behandlet av byutviklingskomiteen nylig, måtte partiene stemme over hvorvidt Unibuss skulle få 20 eller 30 års dispensasjon. Årsaken til at man ikke kunne be om mindre løpetid var at kommunen fryktet erstatningsansvar overfor Unibuss, som i utgangspunktet var lovet en avtale på ubestemt tid.

I nær fremtid skal kommuneplanen for byen vedtas. Denne forteller hvordan tomtene i Oslo skal brukes fram mot 2030.

Anders Røberg-Larsen (Ap) er skuffet over at de borgerlige ikke satt foten ned og ba om 10 års dispensasjon med én gang saken var til behandling.

- Nå har Unibuss fått dispensasjon til å drive fram til 2033. Det er et tydelig signal om at ingenting vil skje her, og det synes jeg er veldig leit, sier han.

 

For verdifullt

Røberg-Larsen er ikke i tvil om at stasjonsbyen bør bruker til noe mer fornuftig enn bussgarasje.  

-  Vi ville at Unibus skulle få dispensasjon til å drive i 10 år fremover. Jeg mener at Grorud stasjon bør være en viktig del av planene for byutviklingen i Oslo de neste 20 årene. Å bruke området til bussdepot sier noe om prioriteringene til byrådet, tordner Røberg-Larsen.

Han er redd boligbehovet vil melde seg før 20 år er gått.

-  Dersom utviklingen går fortere, vil kommunen måtte betale store summer for å kjøpe ut Unibuss, advarer Ap-politikeren.

Han mener Grorud stasjonsområde er for verdifullt til å være et eneste stort bussdepot.

-  Her har vi toget og Østre Aker vei i umiddelbar nærhet. Mulighetene er så store at vi ikke kan la stedet ligge brakk i 20 år. Det er veldig leit at man skaper så store forventninger til et område uten å innfri, sier han.

 

Ting tar tid

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H) har det øverste ansvaret for byplanleggingen i Oslo. Han hevder å ikke ha mistet troen på Grorud stasjonsby. 

- Dette er et prosjekt som ligger veldig langt fram i tid. Statens Vegvesen og Jernbaneverket har innsigelser, og selv om jeg har tro på et stasjonsnært boligområde, er jeg redd vi må være tålmodig, sier han.

-  Men hvorfor binde seg opp i 20 år?

-  Her er det veldig mye jobb som må gjøres før området er klart til å bli utviklet. Det vil være veldig dumt å la området ligge øde i mellomtiden.

- Flotte skisser og mulighetsstudier bidrar til å skape forventninger hos folk. Forstår du skuffelsen når man ender opp med et gigantisk bussdepot?

-  Ja, jeg skjønner det, men igjen: Byutvikling er langsiktig. De første mulighetsstudiene for Fjordbyen kom på 80-tallet, men bystyret gikk ikke inn for det før på 2000-tallet. Ennå er vi ikke ferdig, sier han.

 

 * Målfrid Nyrnes i Plan- og bygningsetaten sier at de ser på Grorud stasjon som et fremtidig utviklingsområde, men at prosjektet har vist seg å være mer krevende enn hva de trodde for fem år siden. Hun viser til kollegaen Morten Wasstøl for ytterligere kommentarer, men han var ikke tilgjengelig for kommentar torsdag.

 

Fakta:

       o       I 2008 laget Plan- og bygningsetaten (PBE) en mulighetsstudie for Grorud stasjonsområde.

       o       De mente utbyggingspotensialet var på 350.000 kvadratmeter, og de så for seg boliger, arbeidsplasser og grønne lunger.

       o       Kort tid etter gir PBE Unibuss grønt lys til å bruke Brubakkveien, en stor og sentral tomt ved Grorud jernbanestasjon, som bussdepot. Året før fikk Nobina grønt lys til å sette opp et tilsvarende anlegg i Jernkroken.

       o       I utgangspunktet var denne avtalen på ubestemt tid, men etter politisk behandling ble dispensasjonen redusert til å «kun» gjelde i 20 år - selv om busselskapet egentlig ønsket 30 års løpetid på avtalen.

       o       Da saken ble behandlet i Rådhuset første gang ønsket Arbeiderpartiet at de kun skulle få 10 års dispensasjon, mens det borgerlige flertallet ba PBE gå i dialog med Unibuss for å bli enig. Da trodde man at dispensasjstiden ville bli skjerpet, men dette skjedde ikke.

       o       Da forslaget var oppe til behandling i byutviklingskomiteen nylig var det kun mulig å stemme for 20 eller 30 år fordi kommunen fryktet erstatningsansvar fra Unibuss.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!