Glem de flotte Grorud-planene

Glem de flotte Grorud-planene

 

Siden 2008 har både planmyndigheter og byens politikere snakket varmt om å utvikle Grorud stasjonby. Det blir ikke noe av. De neste 20 årene skal området brukes som parkeringsplass for busser.

For et drøyt år siden flyttet busselskapet Nobina inn i Jernkroken ved Grorud jernbanestasjon. Nå har Unibuss fått dispensasjon til å ha bussparkering i Brubakkveien de neste 20 åra.

Det står i sterk kontrast til mulighetsstudien Plan- og bygningsetaten laget i 2008. Den viste at stasjonsbyen hadde et utbyggingspotensiale på omlag 350.000 kvadratmeter.

«Asfalt og biler kan erstattes med boliger, kultur og gjenåpnet Alnaelv» ble uttalt av etaten. De ville også kalle hovedgata i stasjonsbyen for «Grorud Avenue».

Noen få år etter studien gir PBE Unibuss dispensasjon til å drive bussparkering i Brubakkveien 16. Denne avtalen hadde ingen bestemt utløpsfrist, noe som skapte sterke reaksjoner i Rådhuset. Da saken ble behandlet i bystyrets byutviklingskomité for et år siden, etter initiativ fra Anders Røberg-Larsen, ønsket Ap at busselskapet kun skulle få tillatelse å drive i 10 år, mens det borgerlige flertallet stemte for at PBE skulle gå i dialog med Unibuss for å finne en enighet.

 

Fryktet krav

Da hadde man, ifølge kilder i Rådhuset, tro på at avtalens løpetid ville bli kraftig innskjerpet. Så skjedde ikke: Unibuss ønsket å drive i minst 30 år. Da saken igjen ble behandlet av byutviklingskomiteen nylig, måtte partiene stemme over hvorvidt Unibuss skulle få 20 eller 30 års dispensasjon. Årsaken til at man ikke kunne be om mindre løpetid var at kommunen fryktet erstatningsansvar overfor Unibuss, som i utgangspunktet var lovet en avtale på ubestemt tid.

I nær fremtid skal kommuneplanen for byen vedtas. Denne forteller hvordan tomtene i Oslo skal brukes fram mot 2030.

Anders Røberg-Larsen (Ap) er skuffet over at de borgerlige ikke satt foten ned og ba om 10 års dispensasjon med én gang saken var til behandling.

- Nå har Unibuss fått dispensasjon til å drive fram til 2033. Det er et tydelig signal om at ingenting vil skje her, og det synes jeg er veldig leit, sier han.

 

For verdifullt

Røberg-Larsen er ikke i tvil om at stasjonsbyen bør bruker til noe mer fornuftig enn bussgarasje.  

-  Vi ville at Unibus skulle få dispensasjon til å drive i 10 år fremover. Jeg mener at Grorud stasjon bør være en viktig del av planene for byutviklingen i Oslo de neste 20 årene. Å bruke området til bussdepot sier noe om prioriteringene til byrådet, tordner Røberg-Larsen.

Han er redd boligbehovet vil melde seg før 20 år er gått.

-  Dersom utviklingen går fortere, vil kommunen måtte betale store summer for å kjøpe ut Unibuss, advarer Ap-politikeren.

Han mener Grorud stasjonsområde er for verdifullt til å være et eneste stort bussdepot.

-  Her har vi toget og Østre Aker vei i umiddelbar nærhet. Mulighetene er så store at vi ikke kan la stedet ligge brakk i 20 år. Det er veldig leit at man skaper så store forventninger til et område uten å innfri, sier han.

 

Ting tar tid

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H) har det øverste ansvaret for byplanleggingen i Oslo. Han hevder å ikke ha mistet troen på Grorud stasjonsby. 

- Dette er et prosjekt som ligger veldig langt fram i tid. Statens Vegvesen og Jernbaneverket har innsigelser, og selv om jeg har tro på et stasjonsnært boligområde, er jeg redd vi må være tålmodig, sier han.

-  Men hvorfor binde seg opp i 20 år?

-  Her er det veldig mye jobb som må gjøres før området er klart til å bli utviklet. Det vil være veldig dumt å la området ligge øde i mellomtiden.

- Flotte skisser og mulighetsstudier bidrar til å skape forventninger hos folk. Forstår du skuffelsen når man ender opp med et gigantisk bussdepot?

-  Ja, jeg skjønner det, men igjen: Byutvikling er langsiktig. De første mulighetsstudiene for Fjordbyen kom på 80-tallet, men bystyret gikk ikke inn for det før på 2000-tallet. Ennå er vi ikke ferdig, sier han.

 

 * Målfrid Nyrnes i Plan- og bygningsetaten sier at de ser på Grorud stasjon som et fremtidig utviklingsområde, men at prosjektet har vist seg å være mer krevende enn hva de trodde for fem år siden. Hun viser til kollegaen Morten Wasstøl for ytterligere kommentarer, men han var ikke tilgjengelig for kommentar torsdag.

 

Fakta:

       o       I 2008 laget Plan- og bygningsetaten (PBE) en mulighetsstudie for Grorud stasjonsområde.

       o       De mente utbyggingspotensialet var på 350.000 kvadratmeter, og de så for seg boliger, arbeidsplasser og grønne lunger.

       o       Kort tid etter gir PBE Unibuss grønt lys til å bruke Brubakkveien, en stor og sentral tomt ved Grorud jernbanestasjon, som bussdepot. Året før fikk Nobina grønt lys til å sette opp et tilsvarende anlegg i Jernkroken.

       o       I utgangspunktet var denne avtalen på ubestemt tid, men etter politisk behandling ble dispensasjonen redusert til å «kun» gjelde i 20 år - selv om busselskapet egentlig ønsket 30 års løpetid på avtalen.

       o       Da saken ble behandlet i Rådhuset første gang ønsket Arbeiderpartiet at de kun skulle få 10 års dispensasjon, mens det borgerlige flertallet ba PBE gå i dialog med Unibuss for å bli enig. Da trodde man at dispensasjstiden ville bli skjerpet, men dette skjedde ikke.

       o       Da forslaget var oppe til behandling i byutviklingskomiteen nylig var det kun mulig å stemme for 20 eller 30 år fordi kommunen fryktet erstatningsansvar fra Unibuss.

Siste nytt i Nyheter

Vil ha Tonsenhagentrikken<BR> på skinner

Vil ha Tonsenhagentrikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

 
Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

 
En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!