Glem de flotte Grorud-planene

Glem de flotte Grorud-planene

 

Siden 2008 har både planmyndigheter og byens politikere snakket varmt om å utvikle Grorud stasjonby. Det blir ikke noe av. De neste 20 årene skal området brukes som parkeringsplass for busser.

Tekst:

Publisert:

For et drøyt år siden flyttet busselskapet Nobina inn i Jernkroken ved Grorud jernbanestasjon. Nå har Unibuss fått dispensasjon til å ha bussparkering i Brubakkveien de neste 20 åra.

Det står i sterk kontrast til mulighetsstudien Plan- og bygningsetaten laget i 2008. Den viste at stasjonsbyen hadde et utbyggingspotensiale på omlag 350.000 kvadratmeter.

«Asfalt og biler kan erstattes med boliger, kultur og gjenåpnet Alnaelv» ble uttalt av etaten. De ville også kalle hovedgata i stasjonsbyen for «Grorud Avenue».

Noen få år etter studien gir PBE Unibuss dispensasjon til å drive bussparkering i Brubakkveien 16. Denne avtalen hadde ingen bestemt utløpsfrist, noe som skapte sterke reaksjoner i Rådhuset. Da saken ble behandlet i bystyrets byutviklingskomité for et år siden, etter initiativ fra Anders Røberg-Larsen, ønsket Ap at busselskapet kun skulle få tillatelse å drive i 10 år, mens det borgerlige flertallet stemte for at PBE skulle gå i dialog med Unibuss for å finne en enighet.

 

Fryktet krav

Da hadde man, ifølge kilder i Rådhuset, tro på at avtalens løpetid ville bli kraftig innskjerpet. Så skjedde ikke: Unibuss ønsket å drive i minst 30 år. Da saken igjen ble behandlet av byutviklingskomiteen nylig, måtte partiene stemme over hvorvidt Unibuss skulle få 20 eller 30 års dispensasjon. Årsaken til at man ikke kunne be om mindre løpetid var at kommunen fryktet erstatningsansvar overfor Unibuss, som i utgangspunktet var lovet en avtale på ubestemt tid.

I nær fremtid skal kommuneplanen for byen vedtas. Denne forteller hvordan tomtene i Oslo skal brukes fram mot 2030.

Anders Røberg-Larsen (Ap) er skuffet over at de borgerlige ikke satt foten ned og ba om 10 års dispensasjon med én gang saken var til behandling.

- Nå har Unibuss fått dispensasjon til å drive fram til 2033. Det er et tydelig signal om at ingenting vil skje her, og det synes jeg er veldig leit, sier han.

 

For verdifullt

Røberg-Larsen er ikke i tvil om at stasjonsbyen bør bruker til noe mer fornuftig enn bussgarasje.  

-  Vi ville at Unibus skulle få dispensasjon til å drive i 10 år fremover. Jeg mener at Grorud stasjon bør være en viktig del av planene for byutviklingen i Oslo de neste 20 årene. Å bruke området til bussdepot sier noe om prioriteringene til byrådet, tordner Røberg-Larsen.

Han er redd boligbehovet vil melde seg før 20 år er gått.

-  Dersom utviklingen går fortere, vil kommunen måtte betale store summer for å kjøpe ut Unibuss, advarer Ap-politikeren.

Han mener Grorud stasjonsområde er for verdifullt til å være et eneste stort bussdepot.

-  Her har vi toget og Østre Aker vei i umiddelbar nærhet. Mulighetene er så store at vi ikke kan la stedet ligge brakk i 20 år. Det er veldig leit at man skaper så store forventninger til et område uten å innfri, sier han.

 

Ting tar tid

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H) har det øverste ansvaret for byplanleggingen i Oslo. Han hevder å ikke ha mistet troen på Grorud stasjonsby. 

- Dette er et prosjekt som ligger veldig langt fram i tid. Statens Vegvesen og Jernbaneverket har innsigelser, og selv om jeg har tro på et stasjonsnært boligområde, er jeg redd vi må være tålmodig, sier han.

-  Men hvorfor binde seg opp i 20 år?

-  Her er det veldig mye jobb som må gjøres før området er klart til å bli utviklet. Det vil være veldig dumt å la området ligge øde i mellomtiden.

- Flotte skisser og mulighetsstudier bidrar til å skape forventninger hos folk. Forstår du skuffelsen når man ender opp med et gigantisk bussdepot?

-  Ja, jeg skjønner det, men igjen: Byutvikling er langsiktig. De første mulighetsstudiene for Fjordbyen kom på 80-tallet, men bystyret gikk ikke inn for det før på 2000-tallet. Ennå er vi ikke ferdig, sier han.

 

 * Målfrid Nyrnes i Plan- og bygningsetaten sier at de ser på Grorud stasjon som et fremtidig utviklingsområde, men at prosjektet har vist seg å være mer krevende enn hva de trodde for fem år siden. Hun viser til kollegaen Morten Wasstøl for ytterligere kommentarer, men han var ikke tilgjengelig for kommentar torsdag.

 

Fakta:

       o       I 2008 laget Plan- og bygningsetaten (PBE) en mulighetsstudie for Grorud stasjonsområde.

       o       De mente utbyggingspotensialet var på 350.000 kvadratmeter, og de så for seg boliger, arbeidsplasser og grønne lunger.

       o       Kort tid etter gir PBE Unibuss grønt lys til å bruke Brubakkveien, en stor og sentral tomt ved Grorud jernbanestasjon, som bussdepot. Året før fikk Nobina grønt lys til å sette opp et tilsvarende anlegg i Jernkroken.

       o       I utgangspunktet var denne avtalen på ubestemt tid, men etter politisk behandling ble dispensasjonen redusert til å «kun» gjelde i 20 år - selv om busselskapet egentlig ønsket 30 års løpetid på avtalen.

       o       Da saken ble behandlet i Rådhuset første gang ønsket Arbeiderpartiet at de kun skulle få 10 års dispensasjon, mens det borgerlige flertallet ba PBE gå i dialog med Unibuss for å bli enig. Da trodde man at dispensasjstiden ville bli skjerpet, men dette skjedde ikke.

       o       Da forslaget var oppe til behandling i byutviklingskomiteen nylig var det kun mulig å stemme for 20 eller 30 år fordi kommunen fryktet erstatningsansvar fra Unibuss.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.