Glem de flotte Grorud-planene

Glem de flotte Grorud-planene

 

Siden 2008 har både planmyndigheter og byens politikere snakket varmt om å utvikle Grorud stasjonby. Det blir ikke noe av. De neste 20 årene skal området brukes som parkeringsplass for busser.

Skrevet av:

For et drøyt år siden flyttet busselskapet Nobina inn i Jernkroken ved Grorud jernbanestasjon. Nå har Unibuss fått dispensasjon til å ha bussparkering i Brubakkveien de neste 20 åra.

Det står i sterk kontrast til mulighetsstudien Plan- og bygningsetaten laget i 2008. Den viste at stasjonsbyen hadde et utbyggingspotensiale på omlag 350.000 kvadratmeter.

«Asfalt og biler kan erstattes med boliger, kultur og gjenåpnet Alnaelv» ble uttalt av etaten. De ville også kalle hovedgata i stasjonsbyen for «Grorud Avenue».

Noen få år etter studien gir PBE Unibuss dispensasjon til å drive bussparkering i Brubakkveien 16. Denne avtalen hadde ingen bestemt utløpsfrist, noe som skapte sterke reaksjoner i Rådhuset. Da saken ble behandlet i bystyrets byutviklingskomité for et år siden, etter initiativ fra Anders Røberg-Larsen, ønsket Ap at busselskapet kun skulle få tillatelse å drive i 10 år, mens det borgerlige flertallet stemte for at PBE skulle gå i dialog med Unibuss for å finne en enighet.

 

Fryktet krav

Da hadde man, ifølge kilder i Rådhuset, tro på at avtalens løpetid ville bli kraftig innskjerpet. Så skjedde ikke: Unibuss ønsket å drive i minst 30 år. Da saken igjen ble behandlet av byutviklingskomiteen nylig, måtte partiene stemme over hvorvidt Unibuss skulle få 20 eller 30 års dispensasjon. Årsaken til at man ikke kunne be om mindre løpetid var at kommunen fryktet erstatningsansvar overfor Unibuss, som i utgangspunktet var lovet en avtale på ubestemt tid.

I nær fremtid skal kommuneplanen for byen vedtas. Denne forteller hvordan tomtene i Oslo skal brukes fram mot 2030.

Anders Røberg-Larsen (Ap) er skuffet over at de borgerlige ikke satt foten ned og ba om 10 års dispensasjon med én gang saken var til behandling.

- Nå har Unibuss fått dispensasjon til å drive fram til 2033. Det er et tydelig signal om at ingenting vil skje her, og det synes jeg er veldig leit, sier han.

 

For verdifullt

Røberg-Larsen er ikke i tvil om at stasjonsbyen bør bruker til noe mer fornuftig enn bussgarasje.  

-  Vi ville at Unibus skulle få dispensasjon til å drive i 10 år fremover. Jeg mener at Grorud stasjon bør være en viktig del av planene for byutviklingen i Oslo de neste 20 årene. Å bruke området til bussdepot sier noe om prioriteringene til byrådet, tordner Røberg-Larsen.

Han er redd boligbehovet vil melde seg før 20 år er gått.

-  Dersom utviklingen går fortere, vil kommunen måtte betale store summer for å kjøpe ut Unibuss, advarer Ap-politikeren.

Han mener Grorud stasjonsområde er for verdifullt til å være et eneste stort bussdepot.

-  Her har vi toget og Østre Aker vei i umiddelbar nærhet. Mulighetene er så store at vi ikke kan la stedet ligge brakk i 20 år. Det er veldig leit at man skaper så store forventninger til et område uten å innfri, sier han.

 

Ting tar tid

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H) har det øverste ansvaret for byplanleggingen i Oslo. Han hevder å ikke ha mistet troen på Grorud stasjonsby. 

- Dette er et prosjekt som ligger veldig langt fram i tid. Statens Vegvesen og Jernbaneverket har innsigelser, og selv om jeg har tro på et stasjonsnært boligområde, er jeg redd vi må være tålmodig, sier han.

-  Men hvorfor binde seg opp i 20 år?

-  Her er det veldig mye jobb som må gjøres før området er klart til å bli utviklet. Det vil være veldig dumt å la området ligge øde i mellomtiden.

- Flotte skisser og mulighetsstudier bidrar til å skape forventninger hos folk. Forstår du skuffelsen når man ender opp med et gigantisk bussdepot?

-  Ja, jeg skjønner det, men igjen: Byutvikling er langsiktig. De første mulighetsstudiene for Fjordbyen kom på 80-tallet, men bystyret gikk ikke inn for det før på 2000-tallet. Ennå er vi ikke ferdig, sier han.

 


 * Målfrid Nyrnes i Plan- og bygningsetaten sier at de ser på Grorud stasjon som et fremtidig utviklingsområde, men at prosjektet har vist seg å være mer krevende enn hva de trodde for fem år siden. Hun viser til kollegaen Morten Wasstøl for ytterligere kommentarer, men han var ikke tilgjengelig for kommentar torsdag.

 

Fakta:

       o       I 2008 laget Plan- og bygningsetaten (PBE) en mulighetsstudie for Grorud stasjonsområde.

       o       De mente utbyggingspotensialet var på 350.000 kvadratmeter, og de så for seg boliger, arbeidsplasser og grønne lunger.

       o       Kort tid etter gir PBE Unibuss grønt lys til å bruke Brubakkveien, en stor og sentral tomt ved Grorud jernbanestasjon, som bussdepot. Året før fikk Nobina grønt lys til å sette opp et tilsvarende anlegg i Jernkroken.

       o       I utgangspunktet var denne avtalen på ubestemt tid, men etter politisk behandling ble dispensasjonen redusert til å «kun» gjelde i 20 år - selv om busselskapet egentlig ønsket 30 års løpetid på avtalen.

       o       Da saken ble behandlet i Rådhuset første gang ønsket Arbeiderpartiet at de kun skulle få 10 års dispensasjon, mens det borgerlige flertallet ba PBE gå i dialog med Unibuss for å bli enig. Da trodde man at dispensasjstiden ville bli skjerpet, men dette skjedde ikke.

       o       Da forslaget var oppe til behandling i byutviklingskomiteen nylig var det kun mulig å stemme for 20 eller 30 år fordi kommunen fryktet erstatningsansvar fra Unibuss.

Siste nytt i Nyheter

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!