Grønt belte på tvers

Grønt belte på tvers

 

Groruddals-satsingen tøffer videre, og i den forbindelse ble det nylig lansert et mulighetsstudie for utvikling av en ny og grønnere tverrforbindelse fra Rødtvet til Lindeberg.

Tekst:

Publisert:

Studiet bygger på Strategisk grunnstrukturplan for Groruddalen fra 2004, og undersøker mulighetene for en sammen-hengende grønnstruktur fra Rødtvet til Lindeberg. I studiets innledning heter det:

- Mulighetsstudiet er lagt opp som en visuell reise på tvers av dalen, og følges av en forenklet handlingsplan som kort beskriver hva som må til av planavklaring, erverv og fysiske tiltak for at forslagene skal kunne realiseres.

Studiet er utarbeidet av RambøllNorge AS på oppdrag fra Friluftsetaten. Er finansiert av Groruddals-satsingen og del av arbeidet med programområde 2: Alna, grønnstruktur idrett og kulturmiljø.

 

Utgangspunkt i dagens trasé

Tverrforbindelsen skal være en sammenhengende parkdrag som en blå og grønn lunge tvers gjennom dalen fra mark til mark.

Det eksisterer allerede en turvei, D15 fra Lillomarka ved Rødtvet via dalbunnen og Alna Miljøpark til Lindeberg og Østmarka. Store deler av denne traseen er imidlertid preget av tung, støyende og kald infrastruktur og lever ikke opp til Oslo kommunes ambisjoner om en overordnet grønnstruktur og naturmangfold i området.

Det er derfor lagt vekt på å finne en alternativ trasé til D15 mellom Veitvet og Lindeberg, samt vise hvordan turveiens eksisterende trasé mellom Veitvet og Rødtvet best mulig kan utbedres og videreutvikles.

 

Kun et mulighetsstudie

- Tanken bak opprustingen av tverrforbindelsen er å forsterke D15 som turvei, og å tilgjengeliggjøre Alna for dalens innbyggere, forteller Christer Karlsson. Han er prosjektleder i Friluftsetaten.

- Det er imidlertid viktig å huske at dette foreløpig kun er et mulighetsstudie, hvor forslag og ideer til hvordan dette kan gjøres er redegjort for. En faktisk gjennomføring vil komme an på veldig mange faktorer for eksempel i forhold til eksisterende infrastruktur og en eventuell omstrukturering av denne, fortsetter han.

 

Forslag til ny trasé

I studiet legges det fram forslag til ny trasé. I korte drag kan den sammenfattes slik: Vi følger Lindebergbekken fra marka, gjennom boligområdet via løvskogen ved Lindeberg omsorgssenter og under E6 i forlengelse av Tevlingveien. Videre fortsetter bekken og turveien gjennom Furuset idrettspark frem til Strømsveien. Gjennom eksisterende vegetasjon i industriområdet og til Alna.

Turveien kan krysse Alna på den gamle jernbanebrua, og fortsette videre langs Alna og turvei D10 fram til Nedre Kalbakkvei som går i bru over Alna. Her kan vi krysse  under veien, ta av fra turvei D 10 og følge Nedre Kalbakkvei mot Veitvet.

En egen fotgjengerundergang under Hovedbanen og en mer arealeffektiv utforming av krysset Østre Aker vei, Nedre Kalbakkvei/Veitvetveien vil gjøre det mulig å skape en tydelig blågrønn forbindelse fra Alna til Veitvet. Her kan turveien følge Veitvetbekken til Veitvetparken og det åpne kulturlandskapet på Bredtvet.

Karlsson forteller forøvrig at opparbeiding av denne strekningen, langs Veitvetbekken i Bredtvet-området, kan begynne allerede i løpet inneværende år.

Videre foreslår studiet ei ny gangbru over Trondheimsveien til Rødtvet, hvor turveien vil fortsette gjennom boligområdet til marka.

Langs turveien opparbeides det byparker og grøntområdet som skal bidra til at overordnede målsettinger om bærekraftig byutvikling, økologiske arealprinsipper, biologisk mangfold og en generell blågrønn struktur omsettes i praksis.

 

Tilgjengelighet og opplevelse

Tilgjengelighet for beboere blir vektlagt i studiet. Det skal være enkle muligheter for rekreasjon i friluft.

- Tverrforbindelsen vil gjøre dalbunnen og den nye bystrukturen som vokser fram tilgjengelig fra boligområdene i markas randsone, samt at den vil gjøre marka tilgjengelig for eventuelle nye boligområder i dalbunnen, heter det i studiet.

- Etter hvert som turveien opparbeides vil vi etablere elementer og aktiviteter som gir en viss økt opplevelseskvalitet, forteller Karlsson.

 

Kun starten på en lang prosess

Han vil igjen understreke at dette kun er et mulighetsstudie, og at eventuelle tiltak som er satt opp med et kortsiktig tidsperspektiv vil bli gjennomført tidligst innen få år.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.