Grønt belte på tvers

Grønt belte på tvers

 

Groruddals-satsingen tøffer videre, og i den forbindelse ble det nylig lansert et mulighetsstudie for utvikling av en ny og grønnere tverrforbindelse fra Rødtvet til Lindeberg.

Skrevet av:

Studiet bygger på Strategisk grunnstrukturplan for Groruddalen fra 2004, og undersøker mulighetene for en sammen-hengende grønnstruktur fra Rødtvet til Lindeberg. I studiets innledning heter det:

- Mulighetsstudiet er lagt opp som en visuell reise på tvers av dalen, og følges av en forenklet handlingsplan som kort beskriver hva som må til av planavklaring, erverv og fysiske tiltak for at forslagene skal kunne realiseres.

Studiet er utarbeidet av RambøllNorge AS på oppdrag fra Friluftsetaten. Er finansiert av Groruddals-satsingen og del av arbeidet med programområde 2: Alna, grønnstruktur idrett og kulturmiljø.

 

Utgangspunkt i dagens trasé

Tverrforbindelsen skal være en sammenhengende parkdrag som en blå og grønn lunge tvers gjennom dalen fra mark til mark.

Det eksisterer allerede en turvei, D15 fra Lillomarka ved Rødtvet via dalbunnen og Alna Miljøpark til Lindeberg og Østmarka. Store deler av denne traseen er imidlertid preget av tung, støyende og kald infrastruktur og lever ikke opp til Oslo kommunes ambisjoner om en overordnet grønnstruktur og naturmangfold i området.

Det er derfor lagt vekt på å finne en alternativ trasé til D15 mellom Veitvet og Lindeberg, samt vise hvordan turveiens eksisterende trasé mellom Veitvet og Rødtvet best mulig kan utbedres og videreutvikles.

 

Kun et mulighetsstudie

- Tanken bak opprustingen av tverrforbindelsen er å forsterke D15 som turvei, og å tilgjengeliggjøre Alna for dalens innbyggere, forteller Christer Karlsson. Han er prosjektleder i Friluftsetaten.

- Det er imidlertid viktig å huske at dette foreløpig kun er et mulighetsstudie, hvor forslag og ideer til hvordan dette kan gjøres er redegjort for. En faktisk gjennomføring vil komme an på veldig mange faktorer for eksempel i forhold til eksisterende infrastruktur og en eventuell omstrukturering av denne, fortsetter han.

 

Forslag til ny trasé

I studiet legges det fram forslag til ny trasé. I korte drag kan den sammenfattes slik: Vi følger Lindebergbekken fra marka, gjennom boligområdet via løvskogen ved Lindeberg omsorgssenter og under E6 i forlengelse av Tevlingveien. Videre fortsetter bekken og turveien gjennom Furuset idrettspark frem til Strømsveien. Gjennom eksisterende vegetasjon i industriområdet og til Alna.

Turveien kan krysse Alna på den gamle jernbanebrua, og fortsette videre langs Alna og turvei D10 fram til Nedre Kalbakkvei som går i bru over Alna. Her kan vi krysse  under veien, ta av fra turvei D 10 og følge Nedre Kalbakkvei mot Veitvet.

En egen fotgjengerundergang under Hovedbanen og en mer arealeffektiv utforming av krysset Østre Aker vei, Nedre Kalbakkvei/Veitvetveien vil gjøre det mulig å skape en tydelig blågrønn forbindelse fra Alna til Veitvet. Her kan turveien følge Veitvetbekken til Veitvetparken og det åpne kulturlandskapet på Bredtvet.

Karlsson forteller forøvrig at opparbeiding av denne strekningen, langs Veitvetbekken i Bredtvet-området, kan begynne allerede i løpet inneværende år.

Videre foreslår studiet ei ny gangbru over Trondheimsveien til Rødtvet, hvor turveien vil fortsette gjennom boligområdet til marka.

Langs turveien opparbeides det byparker og grøntområdet som skal bidra til at overordnede målsettinger om bærekraftig byutvikling, økologiske arealprinsipper, biologisk mangfold og en generell blågrønn struktur omsettes i praksis.

 

Tilgjengelighet og opplevelse

Tilgjengelighet for beboere blir vektlagt i studiet. Det skal være enkle muligheter for rekreasjon i friluft.

- Tverrforbindelsen vil gjøre dalbunnen og den nye bystrukturen som vokser fram tilgjengelig fra boligområdene i markas randsone, samt at den vil gjøre marka tilgjengelig for eventuelle nye boligområder i dalbunnen, heter det i studiet.

- Etter hvert som turveien opparbeides vil vi etablere elementer og aktiviteter som gir en viss økt opplevelseskvalitet, forteller Karlsson.

 

Kun starten på en lang prosess

Han vil igjen understreke at dette kun er et mulighetsstudie, og at eventuelle tiltak som er satt opp med et kortsiktig tidsperspektiv vil bli gjennomført tidligst innen få år.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!