Grønt lys for gangbro, men...

Grønt lys for gangbro, men...

 

En gangbro mellom Alna stasjon og Vollebekk t-banestasjon ble vedtatt i 2010, men det er først nå saken har gått igjennom uten klager. Likevel starter ikke prosjekteringen med det første.

Skrevet av:

Saken kan spores helt tilbake til 2007. I et planforslag ved Plan- og bygningsetaten (PBE) kommer det fram en løsning om en gang- og sykkelvei som en forbindelse mellom Alna stasjon og Vollebekk t-banestasjon.

Her kommer det fram at «...planforslaget er ment til å føre til en lettfattelig, komfortabel og rask kommunikasjonsåre mellom to kollektivpunkter for å øke kollektivtransportens andel av transportarbeidet, og oppmuntre til å bruke sykkel eller gå til holdeplasser og arbeidsplasser». PBE anbefalte forslaget, men ble stoppet grunnet klager gjennom høringstiden.

I mars ble et nytt reguleringsforslag vedtatt i Oslo bystyre, og dette ble aldri påklaget. Det betyr at utbygger, Statens Vegvesen, har fått grønt lys for å starte prosjekteringen.

- Vi har satt saken på vent, bekrefter seksjonssjef for utbygging i Oslo, Anders Aaram, ved Statens Vegvesen region øst.

Aaram er klar på at prosjektet ikke skrinlegges:

- Vi har ikke planlagt å sette i gang noen aktiviteter for dette i år, men kanskje til neste år, sier han.

- Når vi går i gang vil det først være en tung runde med prosjektering av denne broa.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Jernbaneverket. Kommunikasjonssjef for Jernbaneverket Øst, Trude Isaksen, forteller til Akers Avis Groruddalen at også de har plassert planene lengre ned på prioriteringslista:

- Vi har dessverre ikke hatt mulighet til å sette av noen midler til dette i år, men samtidig ser vi at Alna stasjon trenger en oppgradering, og det er satt av en del midler til tiltak på Alna i årene som kommer, sier Isaksen.

Isaksen kan ikke utdype om planen vil være aktuell til neste år eller året etter der igjen.

- Men vi synes det er et positivt tiltak å binde to veiårer på denne måten, men vi må altså komme tilbake til det.

I begynnelsen av desember skrev Akers Avis Groruddalen om flere togstasjoner i Groruddalen, og hvor vanskelig det var for personer i rullestol eller med barnevogn å komme seg inn på perrongene ved noen av stasjonene. Alna stasjon er én av disse.

- Det er ikke god tilgjengelighet på denne stasjonen i dag, så når vi skal oppgradere vil vi selvsagt ta dette med oss, forteller Isaksen.

I dag har rullestolbrukere kun adkomst i søndre del av plattformen. De nye planene vil sikre en ny adkomst i nordenden, slik at alt på hjul vil komme seg fram i begge ender.

Planforslag for gangbroa ble vedtatt av bystyret første gang 25. august 2010. Dette vedtaket ble påklaget av berørte grunneiere, og derfor sendt til Fylkesmannen for avgjørelse.

- En vesentlig klagebegrunnelse gjaldt riggområdets størrelse. En av grunneierne mente at området som var avsatt til rigg under anleggsperioden var så stort at virksomhetens lønnsomhet ville bli truet, opplyser senioringeniør Pål Nyberg i Plan- og bygningsetaten.

Klageren var en bilforretning i området, og Fylkesmannen ga vedkommende medhold i at riggarealet måtte reduseres. Statens Vegvesen region øst har siden den tid måttet bearbeide sitt planforslag slik at Fylkesmannens krav ble oppfylt. Og det var altså dette planforslaget som ble vedtatt av bystyret i mars.

Dag Tveit Bråthen, som er leder i Linderud og omegn vel, sier til Akers Avis Groruddalen at han er kjent med plansaken. Han er imidlertid usikker på hvor viktig denne gangbroa er for nærmiljøet.

- Men jeg ser at det vil være et klart behov for den når utbyggingen på Vollebekk starter, sier han og fortsetter:

- Vollebekk-utbyggingen vil føre til at det kommer mellom 600 og 800 nye leiligheter i området fra Thon Hotel Linne og ned til Østre Aker vei. Da vil nok denne gangbroa ha mer nytte for seg, fordi man snakker også om en gågate i denne sammenheng.

- Det er også mange som arbeider i industriområdet her, som sannsynligvis vil få en enklere reisevei med denne gangbroa, avslutter Bråthen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!