Grønt lys for gangbro, men...

Grønt lys for gangbro, men...

 

En gangbro mellom Alna stasjon og Vollebekk t-banestasjon ble vedtatt i 2010, men det er først nå saken har gått igjennom uten klager. Likevel starter ikke prosjekteringen med det første.

Skrevet av:

Saken kan spores helt tilbake til 2007. I et planforslag ved Plan- og bygningsetaten (PBE) kommer det fram en løsning om en gang- og sykkelvei som en forbindelse mellom Alna stasjon og Vollebekk t-banestasjon.

Her kommer det fram at «...planforslaget er ment til å føre til en lettfattelig, komfortabel og rask kommunikasjonsåre mellom to kollektivpunkter for å øke kollektivtransportens andel av transportarbeidet, og oppmuntre til å bruke sykkel eller gå til holdeplasser og arbeidsplasser». PBE anbefalte forslaget, men ble stoppet grunnet klager gjennom høringstiden.

I mars ble et nytt reguleringsforslag vedtatt i Oslo bystyre, og dette ble aldri påklaget. Det betyr at utbygger, Statens Vegvesen, har fått grønt lys for å starte prosjekteringen.

- Vi har satt saken på vent, bekrefter seksjonssjef for utbygging i Oslo, Anders Aaram, ved Statens Vegvesen region øst.

Aaram er klar på at prosjektet ikke skrinlegges:

- Vi har ikke planlagt å sette i gang noen aktiviteter for dette i år, men kanskje til neste år, sier han.

- Når vi går i gang vil det først være en tung runde med prosjektering av denne broa.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Jernbaneverket. Kommunikasjonssjef for Jernbaneverket Øst, Trude Isaksen, forteller til Akers Avis Groruddalen at også de har plassert planene lengre ned på prioriteringslista:

- Vi har dessverre ikke hatt mulighet til å sette av noen midler til dette i år, men samtidig ser vi at Alna stasjon trenger en oppgradering, og det er satt av en del midler til tiltak på Alna i årene som kommer, sier Isaksen.

Isaksen kan ikke utdype om planen vil være aktuell til neste år eller året etter der igjen.

- Men vi synes det er et positivt tiltak å binde to veiårer på denne måten, men vi må altså komme tilbake til det.

I begynnelsen av desember skrev Akers Avis Groruddalen om flere togstasjoner i Groruddalen, og hvor vanskelig det var for personer i rullestol eller med barnevogn å komme seg inn på perrongene ved noen av stasjonene. Alna stasjon er én av disse.

- Det er ikke god tilgjengelighet på denne stasjonen i dag, så når vi skal oppgradere vil vi selvsagt ta dette med oss, forteller Isaksen.

I dag har rullestolbrukere kun adkomst i søndre del av plattformen. De nye planene vil sikre en ny adkomst i nordenden, slik at alt på hjul vil komme seg fram i begge ender.

Planforslag for gangbroa ble vedtatt av bystyret første gang 25. august 2010. Dette vedtaket ble påklaget av berørte grunneiere, og derfor sendt til Fylkesmannen for avgjørelse.

- En vesentlig klagebegrunnelse gjaldt riggområdets størrelse. En av grunneierne mente at området som var avsatt til rigg under anleggsperioden var så stort at virksomhetens lønnsomhet ville bli truet, opplyser senioringeniør Pål Nyberg i Plan- og bygningsetaten.

Klageren var en bilforretning i området, og Fylkesmannen ga vedkommende medhold i at riggarealet måtte reduseres. Statens Vegvesen region øst har siden den tid måttet bearbeide sitt planforslag slik at Fylkesmannens krav ble oppfylt. Og det var altså dette planforslaget som ble vedtatt av bystyret i mars.

Dag Tveit Bråthen, som er leder i Linderud og omegn vel, sier til Akers Avis Groruddalen at han er kjent med plansaken. Han er imidlertid usikker på hvor viktig denne gangbroa er for nærmiljøet.

- Men jeg ser at det vil være et klart behov for den når utbyggingen på Vollebekk starter, sier han og fortsetter:

- Vollebekk-utbyggingen vil føre til at det kommer mellom 600 og 800 nye leiligheter i området fra Thon Hotel Linne og ned til Østre Aker vei. Da vil nok denne gangbroa ha mer nytte for seg, fordi man snakker også om en gågate i denne sammenheng.

- Det er også mange som arbeider i industriområdet her, som sannsynligvis vil få en enklere reisevei med denne gangbroa, avslutter Bråthen.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!