Grønt lys for gangbro, men...

Grønt lys for gangbro, men...

 

En gangbro mellom Alna stasjon og Vollebekk t-banestasjon ble vedtatt i 2010, men det er først nå saken har gått igjennom uten klager. Likevel starter ikke prosjekteringen med det første.

Saken kan spores helt tilbake til 2007. I et planforslag ved Plan- og bygningsetaten (PBE) kommer det fram en løsning om en gang- og sykkelvei som en forbindelse mellom Alna stasjon og Vollebekk t-banestasjon.

Her kommer det fram at «...planforslaget er ment til å føre til en lettfattelig, komfortabel og rask kommunikasjonsåre mellom to kollektivpunkter for å øke kollektivtransportens andel av transportarbeidet, og oppmuntre til å bruke sykkel eller gå til holdeplasser og arbeidsplasser». PBE anbefalte forslaget, men ble stoppet grunnet klager gjennom høringstiden.

I mars ble et nytt reguleringsforslag vedtatt i Oslo bystyre, og dette ble aldri påklaget. Det betyr at utbygger, Statens Vegvesen, har fått grønt lys for å starte prosjekteringen.

- Vi har satt saken på vent, bekrefter seksjonssjef for utbygging i Oslo, Anders Aaram, ved Statens Vegvesen region øst.

Aaram er klar på at prosjektet ikke skrinlegges:

- Vi har ikke planlagt å sette i gang noen aktiviteter for dette i år, men kanskje til neste år, sier han.

- Når vi går i gang vil det først være en tung runde med prosjektering av denne broa.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Jernbaneverket. Kommunikasjonssjef for Jernbaneverket Øst, Trude Isaksen, forteller til Akers Avis Groruddalen at også de har plassert planene lengre ned på prioriteringslista:

- Vi har dessverre ikke hatt mulighet til å sette av noen midler til dette i år, men samtidig ser vi at Alna stasjon trenger en oppgradering, og det er satt av en del midler til tiltak på Alna i årene som kommer, sier Isaksen.

Isaksen kan ikke utdype om planen vil være aktuell til neste år eller året etter der igjen.

- Men vi synes det er et positivt tiltak å binde to veiårer på denne måten, men vi må altså komme tilbake til det.

I begynnelsen av desember skrev Akers Avis Groruddalen om flere togstasjoner i Groruddalen, og hvor vanskelig det var for personer i rullestol eller med barnevogn å komme seg inn på perrongene ved noen av stasjonene. Alna stasjon er én av disse.

- Det er ikke god tilgjengelighet på denne stasjonen i dag, så når vi skal oppgradere vil vi selvsagt ta dette med oss, forteller Isaksen.

I dag har rullestolbrukere kun adkomst i søndre del av plattformen. De nye planene vil sikre en ny adkomst i nordenden, slik at alt på hjul vil komme seg fram i begge ender.

Planforslag for gangbroa ble vedtatt av bystyret første gang 25. august 2010. Dette vedtaket ble påklaget av berørte grunneiere, og derfor sendt til Fylkesmannen for avgjørelse.

- En vesentlig klagebegrunnelse gjaldt riggområdets størrelse. En av grunneierne mente at området som var avsatt til rigg under anleggsperioden var så stort at virksomhetens lønnsomhet ville bli truet, opplyser senioringeniør Pål Nyberg i Plan- og bygningsetaten.

Klageren var en bilforretning i området, og Fylkesmannen ga vedkommende medhold i at riggarealet måtte reduseres. Statens Vegvesen region øst har siden den tid måttet bearbeide sitt planforslag slik at Fylkesmannens krav ble oppfylt. Og det var altså dette planforslaget som ble vedtatt av bystyret i mars.

Dag Tveit Bråthen, som er leder i Linderud og omegn vel, sier til Akers Avis Groruddalen at han er kjent med plansaken. Han er imidlertid usikker på hvor viktig denne gangbroa er for nærmiljøet.

- Men jeg ser at det vil være et klart behov for den når utbyggingen på Vollebekk starter, sier han og fortsetter:

- Vollebekk-utbyggingen vil føre til at det kommer mellom 600 og 800 nye leiligheter i området fra Thon Hotel Linne og ned til Østre Aker vei. Da vil nok denne gangbroa ha mer nytte for seg, fordi man snakker også om en gågate i denne sammenheng.

- Det er også mange som arbeider i industriområdet her, som sannsynligvis vil få en enklere reisevei med denne gangbroa, avslutter Bråthen.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!