Grønt lys for NRF-utbygging

Grønt lys for NRF-utbygging

 

Bystyregruppene til Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet har bestemt seg. Allerede nå gir de klarsignal for Postens bygging av terminal på NRF-tomta – men de avviser at de føler seg presset av samlasternes krigserklæring.

Skrevet av:

- Vi ønsker å gi et signal om at det er i byens beste interesse at vi får en effektiv og moderne logistikkfunksjon også på NRF-tomta, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Bård Folke Fredriksen.

- Vi gjør dette for å gi utbyggerne forutsigbarhet. Det er viktig at Posten får bygge her, sier Svenn Kristiansen, gruppeleder for Frp.

Det har ikke lykkes Akers Avis Groruddalen å komme i kontakt med Arbeiderpartiets gruppeleder, Rune Gerhardsen.

I et felles brev skriver gruppelederne for Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet at de kommer til å støtte et reguleringsplanforslag som tillater bygging av terminal på både Nettlast-tomta og NRF-tomta i henhold til de behov som Posten Norge har beskrevet.

Dermed forskutterer de også den videre behandlingen av den omstridte saken. Svaret er nå gitt, selv om Plan- og bygningsetaten - bystyrets egen fagetat - gjennom hele prosessen har jobbet for å bevare NRF-tomta som friområde.

- Utmerket område

Samlasterne har de mektige arbeidslivsorganisasjonene LO Oslo og NHO Oslo og Akershus i ryggen. I mai varslet samlasterne med Schenker i spissen at de gikk til krig mot kommunen - med det for øyet å få det som de ville.

Nå får de det.

Det kan se ut som om flertallet av bystyre-politikerne har latt seg skremme, men Folke Fredriksen avviser at partiene føler seg presset til å komme med denne uttalelsen.

- Vi har ikke følt noe press. Dette er en politisk vilje-erklæring. Vi er veldig opptatt av at næringslivet, arbeidsplassene og handelen i Oslo skal fungere godt. Da er tilkoplingen mellom samlasterne og jernbaneterminalen viktig. Dette området egner seg utmerket, sier Folke Fredriksen.

Konklusjonen er gitt

Han understreker at de tre partiene ikke har bestemt seg for hvilket utbyggings-alternativ (det foreligger fire) som er det beste for Alnabru, men med vilje-erklæringen har de gjort det likevel.

- Et alternativ uten bebyggelse på NRF-tomta er et meningsløst prosjekt, understreker Folke Fredriksen.

I motsetning til Plan- og bygningsetaten, mener de tre gruppelederne at NRF-tomta

ikke egner seg som friområde.

«Miljøgevinsten ved å beholde NRF-tomta som friområde er ubetydelig, i forhold til skadevirkningene området vil bli påført ved å ikke tilknytte terminalene for Bring til jernbaneterminalen», skriver de i brevet.

Hva med Alnaelva?

- Hvor viktig er det å få Alnaelva opp i dagen?

- Elva er viktig. Oslo kommune har en plan om å få den fram. Det er viktig å få til et turveidrag med elv, sier Folke Fredriksen

Kristiansen er enig.

Derfor mener partiene at aktørene i planområdet må bidra til dette gjennom utbyggingsavtaler for å sikre at Alnaelva kommer opp i dagen.

- Ønsker dere en levende elv eller en kunstig løsning?

- Vi har ikke gått inn på hvilken løsning som er best, svarer Folke Fredriksen.

- Hvordan tror du en utbygging av området vil påvirke miljøet i Groruddalen?

- Det vil helt klart bedre miljøet, svarer han.

- Tror du det vil være mulig å bo på Alnabru også i fremtiden?

- Det er ingenting i denne saken som skal gjøre det mindre attraktivt å bo på Alnabru, svarer han.

Plan- og bygningsetaten ønsker å kommentere saken på det nåværende tidspunkt.

Vil ikke ha elv

Edvard Nervig, ansvarlig for terminaler i Posten Norge/Bring Logistics, er kjempefornøyd med signalene som nå kommer fra rådhuset.

- Vi er glade for at politikerne i kommunen nå tar affære og gir oss tydelige signaler, sier han.

Nervig synes det er godt å endelig få en avklaring.

- Prosessen har vært lang. Vi kjøpte tomta allerede i 1999. Det er godt å snart være i mål.

- Hva er deres tanker rundt å få Alnaelva opp i dagen?

- Vi er ikke noen stor tilhenger av elva. Vi driver med tungtransport og ser ikke for oss dette som et typisk rekreasjonsområde. Det blir vanskelig å få en effektiv terminal med elva i dagen, men det er Oslo kommune som legger føringer, understreker han.

- Nå må Oslo kommune og andre se hva som er mulig å få til, men jeg er ikke sikker på at det er mulig å få elva fram gjennom terminalområdet.

 

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!