Grønt lys for NRF-utbygging

Grønt lys for NRF-utbygging

 

Bystyregruppene til Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet har bestemt seg. Allerede nå gir de klarsignal for Postens bygging av terminal på NRF-tomta – men de avviser at de føler seg presset av samlasternes krigserklæring.

Skrevet av:

- Vi ønsker å gi et signal om at det er i byens beste interesse at vi får en effektiv og moderne logistikkfunksjon også på NRF-tomta, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Bård Folke Fredriksen.

- Vi gjør dette for å gi utbyggerne forutsigbarhet. Det er viktig at Posten får bygge her, sier Svenn Kristiansen, gruppeleder for Frp.

Det har ikke lykkes Akers Avis Groruddalen å komme i kontakt med Arbeiderpartiets gruppeleder, Rune Gerhardsen.

I et felles brev skriver gruppelederne for Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet at de kommer til å støtte et reguleringsplanforslag som tillater bygging av terminal på både Nettlast-tomta og NRF-tomta i henhold til de behov som Posten Norge har beskrevet.

Dermed forskutterer de også den videre behandlingen av den omstridte saken. Svaret er nå gitt, selv om Plan- og bygningsetaten - bystyrets egen fagetat - gjennom hele prosessen har jobbet for å bevare NRF-tomta som friområde.

- Utmerket område

Samlasterne har de mektige arbeidslivsorganisasjonene LO Oslo og NHO Oslo og Akershus i ryggen. I mai varslet samlasterne med Schenker i spissen at de gikk til krig mot kommunen - med det for øyet å få det som de ville.

Nå får de det.

Det kan se ut som om flertallet av bystyre-politikerne har latt seg skremme, men Folke Fredriksen avviser at partiene føler seg presset til å komme med denne uttalelsen.

- Vi har ikke følt noe press. Dette er en politisk vilje-erklæring. Vi er veldig opptatt av at næringslivet, arbeidsplassene og handelen i Oslo skal fungere godt. Da er tilkoplingen mellom samlasterne og jernbaneterminalen viktig. Dette området egner seg utmerket, sier Folke Fredriksen.

Konklusjonen er gitt

Han understreker at de tre partiene ikke har bestemt seg for hvilket utbyggings-alternativ (det foreligger fire) som er det beste for Alnabru, men med vilje-erklæringen har de gjort det likevel.

- Et alternativ uten bebyggelse på NRF-tomta er et meningsløst prosjekt, understreker Folke Fredriksen.

I motsetning til Plan- og bygningsetaten, mener de tre gruppelederne at NRF-tomta

ikke egner seg som friområde.

«Miljøgevinsten ved å beholde NRF-tomta som friområde er ubetydelig, i forhold til skadevirkningene området vil bli påført ved å ikke tilknytte terminalene for Bring til jernbaneterminalen», skriver de i brevet.

Hva med Alnaelva?

- Hvor viktig er det å få Alnaelva opp i dagen?

- Elva er viktig. Oslo kommune har en plan om å få den fram. Det er viktig å få til et turveidrag med elv, sier Folke Fredriksen

Kristiansen er enig.

Derfor mener partiene at aktørene i planområdet må bidra til dette gjennom utbyggingsavtaler for å sikre at Alnaelva kommer opp i dagen.

- Ønsker dere en levende elv eller en kunstig løsning?

- Vi har ikke gått inn på hvilken løsning som er best, svarer Folke Fredriksen.

- Hvordan tror du en utbygging av området vil påvirke miljøet i Groruddalen?

- Det vil helt klart bedre miljøet, svarer han.

- Tror du det vil være mulig å bo på Alnabru også i fremtiden?

- Det er ingenting i denne saken som skal gjøre det mindre attraktivt å bo på Alnabru, svarer han.

Plan- og bygningsetaten ønsker å kommentere saken på det nåværende tidspunkt.

Vil ikke ha elv

Edvard Nervig, ansvarlig for terminaler i Posten Norge/Bring Logistics, er kjempefornøyd med signalene som nå kommer fra rådhuset.

- Vi er glade for at politikerne i kommunen nå tar affære og gir oss tydelige signaler, sier han.

Nervig synes det er godt å endelig få en avklaring.

- Prosessen har vært lang. Vi kjøpte tomta allerede i 1999. Det er godt å snart være i mål.

- Hva er deres tanker rundt å få Alnaelva opp i dagen?

- Vi er ikke noen stor tilhenger av elva. Vi driver med tungtransport og ser ikke for oss dette som et typisk rekreasjonsområde. Det blir vanskelig å få en effektiv terminal med elva i dagen, men det er Oslo kommune som legger føringer, understreker han.

- Nå må Oslo kommune og andre se hva som er mulig å få til, men jeg er ikke sikker på at det er mulig å få elva fram gjennom terminalområdet.

 

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!