Grønt lys for NRF-utbygging

Grønt lys for NRF-utbygging

 

Bystyregruppene til Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet har bestemt seg. Allerede nå gir de klarsignal for Postens bygging av terminal på NRF-tomta – men de avviser at de føler seg presset av samlasternes krigserklæring.

Tekst:

Publisert:

- Vi ønsker å gi et signal om at det er i byens beste interesse at vi får en effektiv og moderne logistikkfunksjon også på NRF-tomta, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Bård Folke Fredriksen.

- Vi gjør dette for å gi utbyggerne forutsigbarhet. Det er viktig at Posten får bygge her, sier Svenn Kristiansen, gruppeleder for Frp.

Det har ikke lykkes Akers Avis Groruddalen å komme i kontakt med Arbeiderpartiets gruppeleder, Rune Gerhardsen.

I et felles brev skriver gruppelederne for Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet at de kommer til å støtte et reguleringsplanforslag som tillater bygging av terminal på både Nettlast-tomta og NRF-tomta i henhold til de behov som Posten Norge har beskrevet.

Dermed forskutterer de også den videre behandlingen av den omstridte saken. Svaret er nå gitt, selv om Plan- og bygningsetaten - bystyrets egen fagetat - gjennom hele prosessen har jobbet for å bevare NRF-tomta som friområde.

- Utmerket område

Samlasterne har de mektige arbeidslivsorganisasjonene LO Oslo og NHO Oslo og Akershus i ryggen. I mai varslet samlasterne med Schenker i spissen at de gikk til krig mot kommunen - med det for øyet å få det som de ville.

Nå får de det.

Det kan se ut som om flertallet av bystyre-politikerne har latt seg skremme, men Folke Fredriksen avviser at partiene føler seg presset til å komme med denne uttalelsen.

- Vi har ikke følt noe press. Dette er en politisk vilje-erklæring. Vi er veldig opptatt av at næringslivet, arbeidsplassene og handelen i Oslo skal fungere godt. Da er tilkoplingen mellom samlasterne og jernbaneterminalen viktig. Dette området egner seg utmerket, sier Folke Fredriksen.

Konklusjonen er gitt

Han understreker at de tre partiene ikke har bestemt seg for hvilket utbyggings-alternativ (det foreligger fire) som er det beste for Alnabru, men med vilje-erklæringen har de gjort det likevel.

- Et alternativ uten bebyggelse på NRF-tomta er et meningsløst prosjekt, understreker Folke Fredriksen.

I motsetning til Plan- og bygningsetaten, mener de tre gruppelederne at NRF-tomta

ikke egner seg som friområde.

«Miljøgevinsten ved å beholde NRF-tomta som friområde er ubetydelig, i forhold til skadevirkningene området vil bli påført ved å ikke tilknytte terminalene for Bring til jernbaneterminalen», skriver de i brevet.

Hva med Alnaelva?

- Hvor viktig er det å få Alnaelva opp i dagen?

- Elva er viktig. Oslo kommune har en plan om å få den fram. Det er viktig å få til et turveidrag med elv, sier Folke Fredriksen

Kristiansen er enig.

Derfor mener partiene at aktørene i planområdet må bidra til dette gjennom utbyggingsavtaler for å sikre at Alnaelva kommer opp i dagen.

- Ønsker dere en levende elv eller en kunstig løsning?

- Vi har ikke gått inn på hvilken løsning som er best, svarer Folke Fredriksen.

- Hvordan tror du en utbygging av området vil påvirke miljøet i Groruddalen?

- Det vil helt klart bedre miljøet, svarer han.

- Tror du det vil være mulig å bo på Alnabru også i fremtiden?

- Det er ingenting i denne saken som skal gjøre det mindre attraktivt å bo på Alnabru, svarer han.

Plan- og bygningsetaten ønsker å kommentere saken på det nåværende tidspunkt.

Vil ikke ha elv

Edvard Nervig, ansvarlig for terminaler i Posten Norge/Bring Logistics, er kjempefornøyd med signalene som nå kommer fra rådhuset.

- Vi er glade for at politikerne i kommunen nå tar affære og gir oss tydelige signaler, sier han.

Nervig synes det er godt å endelig få en avklaring.

- Prosessen har vært lang. Vi kjøpte tomta allerede i 1999. Det er godt å snart være i mål.

- Hva er deres tanker rundt å få Alnaelva opp i dagen?

- Vi er ikke noen stor tilhenger av elva. Vi driver med tungtransport og ser ikke for oss dette som et typisk rekreasjonsområde. Det blir vanskelig å få en effektiv terminal med elva i dagen, men det er Oslo kommune som legger føringer, understreker han.

- Nå må Oslo kommune og andre se hva som er mulig å få til, men jeg er ikke sikker på at det er mulig å få elva fram gjennom terminalområdet.

 

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.