ANNONSE

Grorudbanen stenger i sommer

Grorudbanen stenger i sommer

 

De to siste somrene har det vært et slit å ta seg fram på Oslos østkant når både Oslo S og E6 har vært stengt. Til sommeren stenger Grorudbanen, mens det blir kaos på Ring 3 og Østre Aker vei når Lørentunnelen åpner.

Tekst:

Publisert:

Fra 24. juni til 23. september blir «buss for bane» på linje fem mellom Vestli og Hasle. På forsommeren er første del av den nye tunnelen fra Økern til Sinsen ferdig. Da begynner Statens Vegvesen å koble på trafikken sakte, men sikkert.

-  Dette er det store åpningsåret for prosjektet og på forsommeren tar vi i bruk første del av tunnelen, men dette vil skje i flere omganger og vil innebære store trafikkomlegginger, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens Vegvesen, Merete Ulvund og legger til: 

-  Omleggingen vil medføre redusert kapasitet og fremkommelighet på Ring 3 og Østre Aker vei i samme periode som anleggsarbeidene foregår på Grorudbanen.

Foreløpig er det ikke klart hvor mange omleggingsfaser vegvesenet trenger før all trafikken går via tunnelen, men det blir flere større og mindre omlegginger.

 

Bygger lørenbanen 

Det eneste som er bestemt er at vestgående løp fra Økern til Sinsen vil være ferdig først.  

-  Når en omlegging er ferdig må vi gjøre unna arbeider et annet sted før vi kan flette nye veier på tunnelnettet. Dette er ikke gjort over natta og i et så befolket og trafikkert område er dette er puslespill, sier Ulvund, som antar at tunnelen er 100 prosent operativ på senhøsten.  

Samtidig som kapasiteten på veinettet blir redusert skal Ruter stenge Grorudbanen. Årsaken er at de skal i gang med byggingen av Lørenbanen. Den nye t-banestrekningen som bygges vil binde Grorudbanen og den nye t-baneringen sammen.  

-  Først og fremst er vi opptatt av at det vil bli en veldig forbedring, men for å få gjort arbeidet som må til, er vi også nødt til å stenge banen og det gjør vi bevisst på sommeren. Årsaken er at vi har langt færre reisende da, sier pressevakt i Ruter, Gro Janborg.  

 

Mange rammes

I normale måneder er det gjennomsnittlig 42.000 reisende på linje 5 hver eneste dag. I fellesferien er tallet halvert, men likevel kommer svært mange til å berørt ettersom anleggsperioden er i hele august og store deler av september.  

-  Det blir en utfordring for oss, men vi skal sørge for alternativ transport i form av busser slik at reisende enkelt og greit kan komme seg videre likevel, sier Janborg, som understreker at gevinsten blir stor.

For når Lørenbanen er klar blir det mulig å gjøre sammenhengende strekninger uten at alle tog må gjennom fellestunnelen mellom Tøyen og Majorstua. Forbedringen vil øke kapasiteten på t-banenettet med 30 prosent.  

-  Dette er en forbedring som vil glede mange, men det krever litt tålmodighet i anleggsperioden.

 

Pusser opp  

Mens Grorudbanen holder sommerstengt benytter Ruter muligheten til å pusse opp stasjonene Vestli, Stovner og Romsås. Dermed vil alle stasjonen på linje fem i Groruddalen være nyoppusset.

Ruter varsler at de vil komme med en mer detaljert plan for hvordan bussene vil erstatte t-banen. Det åpnes blant annet for en forsterkning av de ordinære busslinjene på Trondheimsveien som i liten grad vil påvirkes av tunnelåpningen til Statens Vegvesen.  

Lørentunnelen blir 1200 meter lang og bygges med to adskilte tunnelløp med tre kjørefelt i hver retning.

Dagens Ring 3 over bakken vil få status som lokalvei og det er forventet en trafikknedgang fra 80.000 til 10.000 biler i døgnet når tunnelen åpner.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE