Groruddalen i 2030?

Groruddalen i 2030?

 

Oslos befolkning øker raskt. Mange av hovedstadens fremtidige innbyggere må trolig bosette seg i dalbunnen. Plan- og bygningsetaten ser for seg 60.000 nye boliger og 120.000 nye arbeidsplasser i Groruddalen de neste årene. Da trengs det både nye t-banetraséer og veiløsninger.

Skrevet av:

 - Beregninger viser at Oslo kommer til å øke med 200.000 innbyggere i årene som kommer. Med dette i tankene, er dalbunnen et veldig viktig område for byutvikling, sier Målfrid Nyrnes, som er enhetsleder i Plan- og bygningsetaten.

Plan- og bygningsetaten har regnet ut at det er plass til 60.000 boliger i dalbunnen. Det betyr at det i fremtiden kan komme til å bo så mange som 120.000 mennesker på områder som i dag er preget av både forurensing og industri. I tillegg tror etaten at det er potensial for like mange nye arbeidsplasser.

Viktige løsninger

For å transformere dette området, er det viktig med nye kollektiv- og veiløsninger. Derfor er hovedtemaet i planprogrammet for Breivoll- og Alnabruområdet, som ble offentliggjort på mandag, å utforske ulike alternative kollektivtransportløsninger - blant annet hvordan Breivoll kan utvikles til et nytt kollektivknutepunkt og hvordan det eksisterende t-banenettet kan utvikles videre.

- Dette planprogrammet har mye å si for utviklingen av hele dalbunnen, sier prosjektleder Gerrit Moseback.

- Det aller viktigste for dalbunnen er å finne en ny, fremtidig t-banetrasé og hvor knutepunktet på Breivoll skal lokaliseres. t-banetraséen vil legge føringer på resten av utviklingen, forklarer Nyrnes.

 

Tverrforbindelse

I planprogrammet har etaten utredet flere muligheter for tverrforbindelse mellom Grorudbanen og Furusetbanen - kombinert med en ny t-banetrasé under bakken i dalbunnen. Et naturlig første steg mener Pbe er å bygge en t-baneforbindelse mellom Økern og Breivollområdet når den planlagte Lørensvingen er ferdigstilt. Deretter påpeker de det vil være naturlig å bygge en ny trasé fra Breivoll til Furuset med stasjoner på Alna senter og nytt fotballstadion på Kjelsrud.

- Vi anbefaler en løsning som også betjener dalbunnen, siden vi mener det er veldig viktig for utviklingen, sier Nyrnes.

I tillegg trekkes det fram at en kobling mot hovedbanen - altså der toget kjører - er viktig, siden det vil øke kundegrunnlaget for t-banen.

Miljølokk over E6 og ny direkteadkomst fra Alnabruterminalen til E6 er heller ikke glemt.

- I planprogrammet diskuteres det hvordan E6 kan bli lagt i lokk. E6 er en fysisk barriere. Men vi ser ikke på E6 som en lang slange som åler seg gjennom dalen - derfor  har vi delt den opp.

Blant annet er ikke etaten sikker på at et sammenhengende lokk er den beste løsningen.

- For eksempel er det viktig å ikke ha lokk i området hvor Alnaelva krysser E6, sier Nyrnes.

- Bygger du et lokk på feil sted, kan det forverre luftkvaliteten, supplerer Mosebach.

 

Sammensatt område

Planområdet er stort og det strekker seg fra Østre Aker kirke i vest til Nedre Kalbakkvei/Tvetenveien i øst. Mot nord grenser planområdet til Terminalveien/Alfasetveien og i syd mot Tveita Haugerud og Trosterud.

Dette området beskrives som svært sammensatt. Blant annet grenser landet tyngste landbaserte godsterminal til villaområdene Fjellhus, Risløkka og Tittutgrenda, men i tillegg til dette er det et bredt spekter av annen industri og lagervirksomhet innenfor planområdets grenser.

Både Nyrnes og Mosebach er imidlertid sikre på at dette kan bli forvandlet til attraktive området med boliger og arbeidsplasser i skjønn forening.

- Ikke alle kan forestille seg at dette kan bli bra, men vi har stor tro på Groruddalen.Vi har stor tro på at det skal gå an å transformere dette området, sier Mosebach.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!