Oslopakke 3:

– Groruddalen får
bare avgiftsøkning

– Groruddalen får <BR>bare avgiftsøkning

LANG KØ: På Trondheimsveien hoper det seg opp mot fylkesgrensa allerede rundt klokka 15. Hver dag.

Tommy Skjervold (Frp) i samferdsels- og miljøkomiteen ser ikke lyset i enden av tunnelen for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. Han mener prosjekter på vestkanten prioriteres – og at groruddøler sitter igjen med regningen.

Skrevet av:

Oppdatert:
10.06.2016 kl 08:53

Revidert utgave av Oslopakke 3 ble presentert på mandag. I følge styringsgruppa har det vært noen tøffe forhandlinger, og resultatet ble en smørbrødliste med prosjekter som skal igangsettes eller planlegges. For Groruddalen sin del ligger det inne planer om lokk over E6, baneløsning for Nedre Romerike (tidligere Ahusbanen), og Manglerudprosjektet. Haken er at flere av prosjektene ikke settes igang før i 2024.

– Synes du Groruddalen blir prioritert i revidert avtale?

Nei, jeg har ikke inntrykk av det. Grunnen er at Groruddalen vil få økte bompenger. Det blir høyere pris i dagens bomring, og avtalen sier at det opprettes nye bomsnitt i nord – noe som betyr at det kommer en bomring et eller annet sted i Groruddalen om kort tid. Da vil groruddøler få høye bomavgifter uten at det foretas prosjekter som man ser nytten av nå. Groruddalen får bare en avgiftsøkning, sier Skjervold.

Tviler på lokk over E6

Han fnyser at gladmeldingen om at biltrafikken sannsynligvis kan gå ned 15 prosent i Groruddalen.

– De menneskene må ha et alternativ til reise annet enn å betale mer. Det løser ikke utfordringene, spesielt når en t-baneløsning fra Lillestrøm ikke kommer på mange år.

Les også: Milliardutbygginger i vest...venter på planer i øst

Skjervold er også negativ til tidsaspektet når det gjelder lokk over E6 – som har ligget inne i avtalen i lang tid.

– Den er så vidt nevnt for ikke å bli glemt. Det er ikke fastsatt noen tider, og vi snakker realisering 20 år fram i tid. Er det da Groruddalen skal få bedre luft? Det er jeg usikker på, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

KAOS: Store og små biler skaper kaos i trafikken i rush-tiden på Trondheimsveien.

Langt fram i tid

– Jeg forstår at befolkningen i Groruddalen føler at man ikke blir hørt, spesielt når det tas hensyn i andre deler av byen. Det skapes forventninger, og det ligger i fasiten at man ikke er glemt, men det er langt unna. Det er urovekkende, mener han.

Han trekker fram at andelen bompenger skal brukes på 93 prosent kollektivt.

– Da blir det lite igjen til veiprosjekter. Det synes jeg er skremmende.

– Står Groruddalen fortsatt på stedet hvil?

– Ja. Det tror jeg handler om politiske prioriteringer og hvem som når fram. En rekke prosjekter på vestsiden har nådd fram her, og nådd fram i planlegging og prosjektering på et tidligere stadium. Groruddalen snakker man gjerne om, men det har ikke skjedd noe med planleggingen. Det skyves bare lengre og lengre fram i tid. Når Groruddalen ikke kommer klarere fram enn dette ser det ikke lyst ut.

Les onsdagens leder her: Det blir ikke bedre

Les mer om reaksjoner på revidert Oslopakke 3 i vår papiravis og eAvis. Følg med på våre nettsider for mer informasjon.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!