ANNONSE

Oslopakke 3:

– Groruddalen får
bare avgiftsøkning

– Groruddalen får <BR>bare avgiftsøkning

LANG KØ: På Trondheimsveien hoper det seg opp mot fylkesgrensa allerede rundt klokka 15. Hver dag.

Tommy Skjervold (Frp) i samferdsels- og miljøkomiteen ser ikke lyset i enden av tunnelen for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. Han mener prosjekter på vestkanten prioriteres – og at groruddøler sitter igjen med regningen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.06.2016 kl 08:53

Se bildet større

UROVEKKENDE: Tommy Skjervold (Frp) i miljø- og samferdselskomiteen mener Groruddalen må betale for vestkantens goder når det kommer til prioriteringer i revidert Oslopakke 3. Han forteller også at det kommer enda en bomring på østkanten i nærmeste fremtid.


Revidert utgave av Oslopakke 3 ble presentert på mandag. I følge styringsgruppa har det vært noen tøffe forhandlinger, og resultatet ble en smørbrødliste med prosjekter som skal igangsettes eller planlegges. For Groruddalen sin del ligger det inne planer om lokk over E6, baneløsning for Nedre Romerike (tidligere Ahusbanen), og Manglerudprosjektet. Haken er at flere av prosjektene ikke settes igang før i 2024.

– Synes du Groruddalen blir prioritert i revidert avtale?

Nei, jeg har ikke inntrykk av det. Grunnen er at Groruddalen vil få økte bompenger. Det blir høyere pris i dagens bomring, og avtalen sier at det opprettes nye bomsnitt i nord – noe som betyr at det kommer en bomring et eller annet sted i Groruddalen om kort tid. Da vil groruddøler få høye bomavgifter uten at det foretas prosjekter som man ser nytten av nå. Groruddalen får bare en avgiftsøkning, sier Skjervold.

Tviler på lokk over E6

Han fnyser at gladmeldingen om at biltrafikken sannsynligvis kan gå ned 15 prosent i Groruddalen.

– De menneskene må ha et alternativ til reise annet enn å betale mer. Det løser ikke utfordringene, spesielt når en t-baneløsning fra Lillestrøm ikke kommer på mange år.

Les også: Milliardutbygginger i vest...venter på planer i øst

Skjervold er også negativ til tidsaspektet når det gjelder lokk over E6 – som har ligget inne i avtalen i lang tid.

– Den er så vidt nevnt for ikke å bli glemt. Det er ikke fastsatt noen tider, og vi snakker realisering 20 år fram i tid. Er det da Groruddalen skal få bedre luft? Det er jeg usikker på, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

KAOS: Store og små biler skaper kaos i trafikken i rush-tiden på Trondheimsveien.

Langt fram i tid

– Jeg forstår at befolkningen i Groruddalen føler at man ikke blir hørt, spesielt når det tas hensyn i andre deler av byen. Det skapes forventninger, og det ligger i fasiten at man ikke er glemt, men det er langt unna. Det er urovekkende, mener han.

Han trekker fram at andelen bompenger skal brukes på 93 prosent kollektivt.

– Da blir det lite igjen til veiprosjekter. Det synes jeg er skremmende.

– Står Groruddalen fortsatt på stedet hvil?

– Ja. Det tror jeg handler om politiske prioriteringer og hvem som når fram. En rekke prosjekter på vestsiden har nådd fram her, og nådd fram i planlegging og prosjektering på et tidligere stadium. Groruddalen snakker man gjerne om, men det har ikke skjedd noe med planleggingen. Det skyves bare lengre og lengre fram i tid. Når Groruddalen ikke kommer klarere fram enn dette ser det ikke lyst ut.

Les onsdagens leder her: Det blir ikke bedre

Les mer om reaksjoner på revidert Oslopakke 3 i vår papiravis og eAvis. Følg med på våre nettsider for mer informasjon.

Siste nytt i Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status i Groruddalen

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

ANNONSE
Batterijakt på Veitvet

Miljøagentene stilte sist onsdag opp på Veitvet skole for å sette i gang batterijakten. Fjerdeklassinger fra hele landet skal i tre uker konkurrere om å samle inn mest brukte batterier.

 
Bredt klimaengasjement

Furuset bibliotek og aktivitetshus ble fylt til randen av «grønne» groruddøler tirsdag 7. mars, da den store dagen for klimatoppmøtet endelig hadde kommet. Et bredt klimaengasjement ble spredt ut fra stands rundt i lokalet, og ikke minst fra det tettpakkede og varierte sceneprogrammet.

Åpner for å bygge boliger i røde støysoner

I Groruddalen finnes det mange avvikssoner som har rød støysone. Nå har regjeringen godkjent støyreglene i kommuneplanen som åpner for å bygge boliger i disse områdene. Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Alna er skeptisk.

Vil verne om Fossumbekken<BR> – og Groruddalen

Stovner-ungdom tar til orde for å verne om friluftslivet i Groruddalen. Under klimakonferansen til Groruddalen Miljøforum skal de snakke om vannprøver tatt fra Fossumbekken.

 
ANNONSE