Oslopakke 3:

– Groruddalen får
bare avgiftsøkning

– Groruddalen får <BR>bare avgiftsøkning

LANG KØ: På Trondheimsveien hoper det seg opp mot fylkesgrensa allerede rundt klokka 15. Hver dag.

Tommy Skjervold (Frp) i samferdsels- og miljøkomiteen ser ikke lyset i enden av tunnelen for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. Han mener prosjekter på vestkanten prioriteres – og at groruddøler sitter igjen med regningen.

Skrevet av:

Oppdatert:
10.06.2016 kl 08:53

Revidert utgave av Oslopakke 3 ble presentert på mandag. I følge styringsgruppa har det vært noen tøffe forhandlinger, og resultatet ble en smørbrødliste med prosjekter som skal igangsettes eller planlegges. For Groruddalen sin del ligger det inne planer om lokk over E6, baneløsning for Nedre Romerike (tidligere Ahusbanen), og Manglerudprosjektet. Haken er at flere av prosjektene ikke settes igang før i 2024.

– Synes du Groruddalen blir prioritert i revidert avtale?

Nei, jeg har ikke inntrykk av det. Grunnen er at Groruddalen vil få økte bompenger. Det blir høyere pris i dagens bomring, og avtalen sier at det opprettes nye bomsnitt i nord – noe som betyr at det kommer en bomring et eller annet sted i Groruddalen om kort tid. Da vil groruddøler få høye bomavgifter uten at det foretas prosjekter som man ser nytten av nå. Groruddalen får bare en avgiftsøkning, sier Skjervold.

Tviler på lokk over E6

Han fnyser at gladmeldingen om at biltrafikken sannsynligvis kan gå ned 15 prosent i Groruddalen.

– De menneskene må ha et alternativ til reise annet enn å betale mer. Det løser ikke utfordringene, spesielt når en t-baneløsning fra Lillestrøm ikke kommer på mange år.

Les også: Milliardutbygginger i vest...venter på planer i øst

Skjervold er også negativ til tidsaspektet når det gjelder lokk over E6 – som har ligget inne i avtalen i lang tid.

– Den er så vidt nevnt for ikke å bli glemt. Det er ikke fastsatt noen tider, og vi snakker realisering 20 år fram i tid. Er det da Groruddalen skal få bedre luft? Det er jeg usikker på, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

KAOS: Store og små biler skaper kaos i trafikken i rush-tiden på Trondheimsveien.

Langt fram i tid

– Jeg forstår at befolkningen i Groruddalen føler at man ikke blir hørt, spesielt når det tas hensyn i andre deler av byen. Det skapes forventninger, og det ligger i fasiten at man ikke er glemt, men det er langt unna. Det er urovekkende, mener han.

Han trekker fram at andelen bompenger skal brukes på 93 prosent kollektivt.

– Da blir det lite igjen til veiprosjekter. Det synes jeg er skremmende.

– Står Groruddalen fortsatt på stedet hvil?

– Ja. Det tror jeg handler om politiske prioriteringer og hvem som når fram. En rekke prosjekter på vestsiden har nådd fram her, og nådd fram i planlegging og prosjektering på et tidligere stadium. Groruddalen snakker man gjerne om, men det har ikke skjedd noe med planleggingen. Det skyves bare lengre og lengre fram i tid. Når Groruddalen ikke kommer klarere fram enn dette ser det ikke lyst ut.

Les onsdagens leder her: Det blir ikke bedre

Les mer om reaksjoner på revidert Oslopakke 3 i vår papiravis og eAvis. Følg med på våre nettsider for mer informasjon.

Siste nytt i Nyheter

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

 
Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!