98d25ba4fd794.jpg
Bilde 1 av 3
KAOS: Store og små biler skaper kaos i trafikken i rush-tiden på Trondheimsveien. Foto:
KAOS: Store og små biler skaper kaos i trafikken i rush-tiden på Trondheimsveien. Foto:Bilde 2 av 3
UROVEKKENDE: Tommy Skjervold (Frp) i miljø- og samferdselskomiteen mener Groruddalen må betale for vestkantens goder når det kommer til prioriteringer i revidert Oslopakke 3. Han forteller også at det kommer enda en bomring på østkanten i nærmeste fremtid.
 Foto:
UROVEKKENDE: Tommy Skjervold (Frp) i miljø- og samferdselskomiteen mener Groruddalen må betale for vestkantens goder når det kommer til prioriteringer i revidert Oslopakke 3. Han forteller også at det kommer enda en bomring på østkanten i nærmeste fremtid.
 Foto:Bilde 3 av 3

Oslopakke 3:

– Groruddalen får bare avgiftsøkning

Tommy Skjervold (Frp) i samferdsels- og miljøkomiteen ser ikke lyset i enden av tunnelen for Groruddalen i revidert Oslopakke 3. Han mener prosjekter på vestkanten prioriteres – og at groruddøler sitter igjen med regningen.

Revidert utgave av Oslopakke 3 ble presentert på mandag. I følge styringsgruppa har det vært noen tøffe forhandlinger, og resultatet ble en smørbrødliste med prosjekter som skal igangsettes eller planlegges. For Groruddalen sin del ligger det inne planer om lokk over E6, baneløsning for Nedre Romerike (tidligere Ahusbanen), og Manglerudprosjektet. Haken er at flere av prosjektene ikke settes igang før i 2024.

– Synes du Groruddalen blir prioritert i revidert avtale?

Nei, jeg har ikke inntrykk av det. Grunnen er at Groruddalen vil få økte bompenger. Det blir høyere pris i dagens bomring, og avtalen sier at det opprettes nye bomsnitt i nord – noe som betyr at det kommer en bomring et eller annet sted i Groruddalen om kort tid. Da vil groruddøler få høye bomavgifter uten at det foretas prosjekter som man ser nytten av nå. Groruddalen får bare en avgiftsøkning, sier Skjervold.

Tviler på lokk over E6

Han fnyser at gladmeldingen om at biltrafikken sannsynligvis kan gå ned 15 prosent i Groruddalen.

– De menneskene må ha et alternativ til reise annet enn å betale mer. Det løser ikke utfordringene, spesielt når en t-baneløsning fra Lillestrøm ikke kommer på mange år.

Les også: Milliardutbygginger i vest…venter på planer i øst

Skjervold er også negativ til tidsaspektet når det gjelder lokk over E6 – som har ligget inne i avtalen i lang tid.

– Den er så vidt nevnt for ikke å bli glemt. Det er ikke fastsatt noen tider, og vi snakker realisering 20 år fram i tid. Er det da Groruddalen skal få bedre luft? Det er jeg usikker på, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

KAOS: Store og små biler skaper kaos i trafikken i rush-tiden på Trondheimsveien.

KAOS: Store og små biler skaper kaos i trafikken i rush-tiden på Trondheimsveien.

Langt fram i tid

– Jeg forstår at befolkningen i Groruddalen føler at man ikke blir hørt, spesielt når det tas hensyn i andre deler av byen. Det skapes forventninger, og det ligger i fasiten at man ikke er glemt, men det er langt unna. Det er urovekkende, mener han.

Han trekker fram at andelen bompenger skal brukes på 93 prosent kollektivt.

– Da blir det lite igjen til veiprosjekter. Det synes jeg er skremmende.

– Står Groruddalen fortsatt på stedet hvil?

– Ja. Det tror jeg handler om politiske prioriteringer og hvem som når fram. En rekke prosjekter på vestsiden har nådd fram her, og nådd fram i planlegging og prosjektering på et tidligere stadium. Groruddalen snakker man gjerne om, men det har ikke skjedd noe med planleggingen. Det skyves bare lengre og lengre fram i tid. Når Groruddalen ikke kommer klarere fram enn dette ser det ikke lyst ut.

Les onsdagens leder her: Det blir ikke bedre

Les mer om reaksjoner på revidert Oslopakke 3 i vår papiravis og eAvis. Følg med på våre nettsider for mer informasjon.