ANNONSE

Groruddalsplan må også løse tungtrafikken

Gjennom de siste 30 årene, ja kanskje til og med enda lenger tilbake, har det vært etterlyst en tungtransportplan i Groruddalen. Gjentatte ganger har den blitt lovet. For tre år siden var det helt konkret: En rapport om tungtransportplanen kom, var ute på høring og forsvant. Deretter har den ligget i en skuff i rådhuset. Den ble lovet på ny i 2010. Likevel har man ikke sett noe til den.

Tidligere samferdselsbyråd Jøran Kallmyr sa før valget at planen var sendt tilbake til Bymiljøetaten, siden enkelte svakheter, etter hans syn, måtte forbedres. Etter valget gikk som kjent Frp ut av byrådet, og tungtransportplanen har nå havnet på Ola Elvestuens bord. Han har foreløpig ikke lagt den ned i skuffen, og lover at det nå kun er uker før den etterlengtete planen kommer.

Denne uka ble også en midtveisevaluering av Groruddals-satsingen presentert. I denne trekker forskere fram at blant annet den gjentatte utsettingen av blant annet tungtransportplanen og nedgraderingen av Trondheimsveien faktisk hindrer andre gode miljøtiltak fra å igangsettes. De synes dessuten det er tankevekkende at de store grepene ikke er en del av Groruddals-satsingen, slik de har vært for eksempel i bytuviklingsprosjektene i Drammen og i Bjørvika.

Da Groruddals-satsingen i sin tid kom trodde mange det var for å ta grep om de tre store hovedveiene våre, tungtransporten og miljøet. I stedet har størsteparten av satsingen gått til å lage møteplasser og språkopplæring. For å sette det på spissen. Vi støtter de som mener vi trenger en Groruddals-satsing nummer to. Vi trenger en satsing som tar grep om de store utfordringene. Vi godtar ikke at «våre» prosjekter blir nedprioritert i ordinære budsjetter. Samtidig begynner det å blir vanskelig å forstå at de noen gang vil realiseres - spesielt om de ikke prioriteres nå - for det er jo nå det satses på Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE