Groruddalsplan må også løse tungtrafikken

Gjennom de siste 30 årene, ja kanskje til og med enda lenger tilbake, har det vært etterlyst en tungtransportplan i Groruddalen. Gjentatte ganger har den blitt lovet. For tre år siden var det helt konkret: En rapport om tungtransportplanen kom, var ute på høring og forsvant. Deretter har den ligget i en skuff i rådhuset. Den ble lovet på ny i 2010. Likevel har man ikke sett noe til den.

Tidligere samferdselsbyråd Jøran Kallmyr sa før valget at planen var sendt tilbake til Bymiljøetaten, siden enkelte svakheter, etter hans syn, måtte forbedres. Etter valget gikk som kjent Frp ut av byrådet, og tungtransportplanen har nå havnet på Ola Elvestuens bord. Han har foreløpig ikke lagt den ned i skuffen, og lover at det nå kun er uker før den etterlengtete planen kommer.

Denne uka ble også en midtveisevaluering av Groruddals-satsingen presentert. I denne trekker forskere fram at blant annet den gjentatte utsettingen av blant annet tungtransportplanen og nedgraderingen av Trondheimsveien faktisk hindrer andre gode miljøtiltak fra å igangsettes. De synes dessuten det er tankevekkende at de store grepene ikke er en del av Groruddals-satsingen, slik de har vært for eksempel i bytuviklingsprosjektene i Drammen og i Bjørvika.

Da Groruddals-satsingen i sin tid kom trodde mange det var for å ta grep om de tre store hovedveiene våre, tungtransporten og miljøet. I stedet har størsteparten av satsingen gått til å lage møteplasser og språkopplæring. For å sette det på spissen. Vi støtter de som mener vi trenger en Groruddals-satsing nummer to. Vi trenger en satsing som tar grep om de store utfordringene. Vi godtar ikke at «våre» prosjekter blir nedprioritert i ordinære budsjetter. Samtidig begynner det å blir vanskelig å forstå at de noen gang vil realiseres - spesielt om de ikke prioriteres nå - for det er jo nå det satses på Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.