ANNONSE

– Groruddøler må
betale for veier
de ikke kjører på

– Groruddøler må <BR>betale for veier <BR>de ikke kjører på

BRYTES LOVEN?: ESA-direktivets prinsipp er at man ikke skal betale for veier man ikke kjører på. I dag vedtas Oslopakke 3 i bystyret – og det ligger ingen goder inne til groruddøler før tidligst 2023.

I dag tas revidert Oslopakke 3 opp i bystyret. Arne Rolijordet (R) kaller det for en krisepakke – og mener groruddøler må betale for veier de ikke kjører på. Dette er også ulovlig ifølge EU-regler.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.06.2016 kl 16:38

Se bildet større

GJENGEN: Dette er Oslopakke-forhandlerne.

Se bildet større

RØDT: – Jeg kaller det ikke Oslopakke 3, men Krisepakke 3, sier Arne Rolijordet.

Se bildet større

AP: – Groruddøler må ikke betale for prosjekter de ikke får glede av, sier Andreas Halse.

Se bildet større

HØYRE: – Skulle gjort mer for dalen, men umulig med dagens byråd, sier Eirik Lae Solberg.

I ESA-direktivet, kontrollorgan for EU, kan man kreve at man stanser innkrevning av bompenger på veistrekninger som man ikke kjører på. I Oslopakke 3 skal vestkanten få sine veiprosjekter – mens Groruddalen nok en gang må vente på sine. I revidert utgave ligger ikke Fossumdiagonalen inne, og de andre prosjektene som lokk over E6, Manglerudprosjektet og baneløsning på Nedre Romerike med tverrforbindelse ligger langt fram i tid. I regelverket til ESA står det at: «hvert medlemsland er selv ansvarlig for at brukerbetalingene ikke fører til diskriminering mellom vegbrukerene, samt at ordningen er transparent, det vil si at den er åpen og kjent for brukerne».

Oslopakke 3 er Krisepakke 3. Det er en skjevfordeling mellom vestkanten og østkanten i Oslo. Miljøeffektene er tvilsom, og Groruddalens beboere som er avhengig av å kjøre til jobb og barnehage må betale for bredere vei på vestkanten i flere år. Det er et hån mot Groruddalen og de kravene befolkningen har stilt i mange år, sier Rolijordet.

Les også: Milliardutbygginger i vest...

Usikkerhet om fremtiden

Han mener dette strider mot ESA-regelverket som Norge er bundet av.

– En teoretisk mulighet for å komme seg unna den siden av saken på er jo å starte utbygging av Ahusbanen (baneløsningen) første byggetrinn med en gang. Da blir veiavgiften vi betaler i Groruddalen med en gang brukt på denne siden, påpeker han.

– De typiske ting fra Groruddalen som tverrgående forbindelse, Fossumdiagonalen og Ahusbanen er nå blitt avhengig av politiske konjunkturer i årene fremover. Vi vet ikke hvem som vil sitte med byrådsmakt og regjeringsmakt i årene fremover.

Han peker også på at det mangler et erstatningstilbud for de som skal bruke bilen mindre.

– Det antas at økt takst fører til reduksjon i innfart til Oslo. Men hvordan skal folk komme seg til hovedstaden med overfylte og mangelfulle kollektivtilbud?

Vil forkaste hele pakka

Marit Halse (R) i Oslo bystyre mener Groruddalen har blitt for lite tilgodesett i avtalen.

– Fossumdiagonalen, som skulle føre trafikk fra Trondheimsveien til Østre Aker vei og gi bedre bomiljø langs strekninga Årvoll-Gjelleråsen, er ute av pakken. Groruddalen har store utfordringer knyttet til trafikk, støy og luftforurensning og kollektivtilbudet i Oslo sør er mangelfullt, forteller hun.

Rødt vil også forkaste hele planen. Andreas Halse (Ap) har sittet i Oslopakke-forhandlingsutvalget. Han er helt uenig i dette. Han mener også at man ikke bryter med et ESA-direktiv, selv om det ikke har blitt nevnt i forhandlingene.

Det har ikke vært et tema. Jeg føler meg trygg på at dette er innenfor rammene til direktivet, og er ikke bekymret. Jeg er også grunnleggende uenig i faktabeskrivelser om at groruddøler må betale for andre deler av byen.

Eirik Lae Solberg (H) har også sittet i utvalget. Han er sikker på at pakken blir vedtatt i bystyret i dag. Han forteller også at det ikke ligger flere veiprosjekter inne på grunn av fargen på byrådet.

– Jeg mener Fossumdiagonalen er et bra prosjekt. Men det er vanskelig å få gjennomslag for nye veiprosjekter med dagens byråd, Ap, MDG og SV. Jeg satte inn støtet for lokk over E6 og Manglerudprosjektet, og har innsett at i denne runden med det politiske flertallet vi har i Oslo nå – var det umulig å få gjennomslag for flere veiprosjekter, sier Lae Solberg.

Les også: – Groruddalen får bare en avgiftsøkning

Les hele saken om revidert Oslopakke 3 i vår eAvis og i vår papirutgave. Følg med fremover for flere saker om Oslopakke 3.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE