– Groruddøler må
betale for veier
de ikke kjører på

– Groruddøler må <BR>betale for veier <BR>de ikke kjører på

BRYTES LOVEN?: ESA-direktivets prinsipp er at man ikke skal betale for veier man ikke kjører på. I dag vedtas Oslopakke 3 i bystyret – og det ligger ingen goder inne til groruddøler før tidligst 2023.

I dag tas revidert Oslopakke 3 opp i bystyret. Arne Rolijordet (R) kaller det for en krisepakke – og mener groruddøler må betale for veier de ikke kjører på. Dette er også ulovlig ifølge EU-regler.

Skrevet av:

Oppdatert:
22.06.2016 kl 16:38

I ESA-direktivet, kontrollorgan for EU, kan man kreve at man stanser innkrevning av bompenger på veistrekninger som man ikke kjører på. I Oslopakke 3 skal vestkanten få sine veiprosjekter – mens Groruddalen nok en gang må vente på sine. I revidert utgave ligger ikke Fossumdiagonalen inne, og de andre prosjektene som lokk over E6, Manglerudprosjektet og baneløsning på Nedre Romerike med tverrforbindelse ligger langt fram i tid. I regelverket til ESA står det at: «hvert medlemsland er selv ansvarlig for at brukerbetalingene ikke fører til diskriminering mellom vegbrukerene, samt at ordningen er transparent, det vil si at den er åpen og kjent for brukerne».

Oslopakke 3 er Krisepakke 3. Det er en skjevfordeling mellom vestkanten og østkanten i Oslo. Miljøeffektene er tvilsom, og Groruddalens beboere som er avhengig av å kjøre til jobb og barnehage må betale for bredere vei på vestkanten i flere år. Det er et hån mot Groruddalen og de kravene befolkningen har stilt i mange år, sier Rolijordet.

Les også: Milliardutbygginger i vest...

Usikkerhet om fremtiden

Han mener dette strider mot ESA-regelverket som Norge er bundet av.

– En teoretisk mulighet for å komme seg unna den siden av saken på er jo å starte utbygging av Ahusbanen (baneløsningen) første byggetrinn med en gang. Da blir veiavgiften vi betaler i Groruddalen med en gang brukt på denne siden, påpeker han.

– De typiske ting fra Groruddalen som tverrgående forbindelse, Fossumdiagonalen og Ahusbanen er nå blitt avhengig av politiske konjunkturer i årene fremover. Vi vet ikke hvem som vil sitte med byrådsmakt og regjeringsmakt i årene fremover.

Han peker også på at det mangler et erstatningstilbud for de som skal bruke bilen mindre.

– Det antas at økt takst fører til reduksjon i innfart til Oslo. Men hvordan skal folk komme seg til hovedstaden med overfylte og mangelfulle kollektivtilbud?

Vil forkaste hele pakka

Marit Halse (R) i Oslo bystyre mener Groruddalen har blitt for lite tilgodesett i avtalen.

– Fossumdiagonalen, som skulle føre trafikk fra Trondheimsveien til Østre Aker vei og gi bedre bomiljø langs strekninga Årvoll-Gjelleråsen, er ute av pakken. Groruddalen har store utfordringer knyttet til trafikk, støy og luftforurensning og kollektivtilbudet i Oslo sør er mangelfullt, forteller hun.

Rødt vil også forkaste hele planen. Andreas Halse (Ap) har sittet i Oslopakke-forhandlingsutvalget. Han er helt uenig i dette. Han mener også at man ikke bryter med et ESA-direktiv, selv om det ikke har blitt nevnt i forhandlingene.

Det har ikke vært et tema. Jeg føler meg trygg på at dette er innenfor rammene til direktivet, og er ikke bekymret. Jeg er også grunnleggende uenig i faktabeskrivelser om at groruddøler må betale for andre deler av byen.

Eirik Lae Solberg (H) har også sittet i utvalget. Han er sikker på at pakken blir vedtatt i bystyret i dag. Han forteller også at det ikke ligger flere veiprosjekter inne på grunn av fargen på byrådet.

– Jeg mener Fossumdiagonalen er et bra prosjekt. Men det er vanskelig å få gjennomslag for nye veiprosjekter med dagens byråd, Ap, MDG og SV. Jeg satte inn støtet for lokk over E6 og Manglerudprosjektet, og har innsett at i denne runden med det politiske flertallet vi har i Oslo nå – var det umulig å få gjennomslag for flere veiprosjekter, sier Lae Solberg.

Les også: – Groruddalen får bare en avgiftsøkning

Les hele saken om revidert Oslopakke 3 i vår eAvis og i vår papirutgave. Følg med fremover for flere saker om Oslopakke 3.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!