– Groruddøler må
betale for veier
de ikke kjører på

– Groruddøler må <BR>betale for veier <BR>de ikke kjører på

BRYTES LOVEN?: ESA-direktivets prinsipp er at man ikke skal betale for veier man ikke kjører på. I dag vedtas Oslopakke 3 i bystyret – og det ligger ingen goder inne til groruddøler før tidligst 2023.

I dag tas revidert Oslopakke 3 opp i bystyret. Arne Rolijordet (R) kaller det for en krisepakke – og mener groruddøler må betale for veier de ikke kjører på. Dette er også ulovlig ifølge EU-regler.

Skrevet av:

Oppdatert:
22.06.2016 kl 16:38

I ESA-direktivet, kontrollorgan for EU, kan man kreve at man stanser innkrevning av bompenger på veistrekninger som man ikke kjører på. I Oslopakke 3 skal vestkanten få sine veiprosjekter – mens Groruddalen nok en gang må vente på sine. I revidert utgave ligger ikke Fossumdiagonalen inne, og de andre prosjektene som lokk over E6, Manglerudprosjektet og baneløsning på Nedre Romerike med tverrforbindelse ligger langt fram i tid. I regelverket til ESA står det at: «hvert medlemsland er selv ansvarlig for at brukerbetalingene ikke fører til diskriminering mellom vegbrukerene, samt at ordningen er transparent, det vil si at den er åpen og kjent for brukerne».

Oslopakke 3 er Krisepakke 3. Det er en skjevfordeling mellom vestkanten og østkanten i Oslo. Miljøeffektene er tvilsom, og Groruddalens beboere som er avhengig av å kjøre til jobb og barnehage må betale for bredere vei på vestkanten i flere år. Det er et hån mot Groruddalen og de kravene befolkningen har stilt i mange år, sier Rolijordet.

Les også: Milliardutbygginger i vest...

Usikkerhet om fremtiden

Han mener dette strider mot ESA-regelverket som Norge er bundet av.

– En teoretisk mulighet for å komme seg unna den siden av saken på er jo å starte utbygging av Ahusbanen (baneløsningen) første byggetrinn med en gang. Da blir veiavgiften vi betaler i Groruddalen med en gang brukt på denne siden, påpeker han.

– De typiske ting fra Groruddalen som tverrgående forbindelse, Fossumdiagonalen og Ahusbanen er nå blitt avhengig av politiske konjunkturer i årene fremover. Vi vet ikke hvem som vil sitte med byrådsmakt og regjeringsmakt i årene fremover.

Han peker også på at det mangler et erstatningstilbud for de som skal bruke bilen mindre.

– Det antas at økt takst fører til reduksjon i innfart til Oslo. Men hvordan skal folk komme seg til hovedstaden med overfylte og mangelfulle kollektivtilbud?

Vil forkaste hele pakka

Marit Halse (R) i Oslo bystyre mener Groruddalen har blitt for lite tilgodesett i avtalen.

– Fossumdiagonalen, som skulle føre trafikk fra Trondheimsveien til Østre Aker vei og gi bedre bomiljø langs strekninga Årvoll-Gjelleråsen, er ute av pakken. Groruddalen har store utfordringer knyttet til trafikk, støy og luftforurensning og kollektivtilbudet i Oslo sør er mangelfullt, forteller hun.

Rødt vil også forkaste hele planen. Andreas Halse (Ap) har sittet i Oslopakke-forhandlingsutvalget. Han er helt uenig i dette. Han mener også at man ikke bryter med et ESA-direktiv, selv om det ikke har blitt nevnt i forhandlingene.

Det har ikke vært et tema. Jeg føler meg trygg på at dette er innenfor rammene til direktivet, og er ikke bekymret. Jeg er også grunnleggende uenig i faktabeskrivelser om at groruddøler må betale for andre deler av byen.

Eirik Lae Solberg (H) har også sittet i utvalget. Han er sikker på at pakken blir vedtatt i bystyret i dag. Han forteller også at det ikke ligger flere veiprosjekter inne på grunn av fargen på byrådet.

– Jeg mener Fossumdiagonalen er et bra prosjekt. Men det er vanskelig å få gjennomslag for nye veiprosjekter med dagens byråd, Ap, MDG og SV. Jeg satte inn støtet for lokk over E6 og Manglerudprosjektet, og har innsett at i denne runden med det politiske flertallet vi har i Oslo nå – var det umulig å få gjennomslag for flere veiprosjekter, sier Lae Solberg.

Les også: – Groruddalen får bare en avgiftsøkning

Les hele saken om revidert Oslopakke 3 i vår eAvis og i vår papirutgave. Følg med fremover for flere saker om Oslopakke 3.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!