ANNONSE

Gult og mer kult etter påske

Gult og mer kult etter påske

PUSSER OPP ETTER PÅSKE: Gult blir også kult etter påske. Per-Olav Nilsen og Trude Isaksen fra Jernbaneverket ser fram til å ruste opp et av Norges eldste jernbanebygg – som ligger på Linderud.

Jernbaneverket pusser opp et av Norges eldste jernbanebygg på Linderud. Entreprenøren har fått nøkkelen allerede, og starter for fullt etter påskeferien.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.04.2014 kl 15:40

Se bildet større

SLIK SER DET UT: Den gamle vokterboligen er fra 1854 da også Hovedbanen ble åpnet.

Se bildet større

PÅ KJØKKENET: Oppholdsrommene er nesten de eneste som brukes i dag.

Se bildet større

SKIKKELIG GAMMELT: Det er behov for mer enn et malingsstrøk for å få soverommene til dagens standard.

Det gule bygget, som lyser opp ved jernbanelinjene på Linderud langs Alnabruterminalen, er en vokterbolig som ble bygget til åpning i 1854 av Hovedbanen – som var Norges aller første jernbanestrekning.

– Banevokteren bodde her før i tiden, opplyser kommunikasjonssjef Trude Isaksen i Jernbaneverket region øst.

Prosjektleder og eiendomsforvalter Per-Olav Nilsen i Jernbaneverket Eiendom forteller til Akers Avis Groruddalen at bygget er vernet gjennom den nasjonale verdenplanen for jernbanen fra 1996.

– Egentlig kunne man ha revet hele bygget siden Alnabruterminalen skal utvides, men det offentlige vil ikke rive. Da må vi sette bygget tilbake i stand.

Først påskefri

Bygget er såpass nedslitt at det skal pusses opp både utvendig og innvending for rundt én million. MHA Entreprenør AS har allerede fått nøkkelen til døren.

– De setter i gang så fort påskeferien er over, forteller Nilsen.

Jernbanebygget har vært, og er fortsatt, brukt som overnattingssted for ansatte i Jernbaneverket. Standarden har imidlertid sunket kraftig gjennom flere år, og det er derfor bare ett soverom som brukes i dag. Ellers brukes rom som kjøkken, stue og bad.

– Det er seks rom totalt og dumt at fem av disse står ubrukt. I dag er det flere som bruker fellesrommene, men overnatter i en campingvogn utenfor selve bygget, opplyser Nilsen.

Nær originalen

Restaureringen skal gjøres slik at man på best mulig måte finner tilbake til den originale togstasjon-stilen; en kombinasjon av hvordan det så ut før og dagens Lørenskog stasjon.

– Vi skal også totalrenovere stallen som ligger rett ved siden av. Den brukes som en garasje og var opprinnelig en brannstasjon, sier Nilsen.

Akkurat som «før-i-tia’» vil vokterboligen etter opprustingen kunne brukes til det nærmeste vi i dag kommer den originale funksjonen, da det blir et overnattingssted for Jernbaneverkets beredskapsvakter som reiser ut for å rette feil på jernbanelinja til alle døgnets tider.

– Det er flott at vi kan ta i bruk igjen et bygg som ligger så sentralt som dette, sier Isaksen.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE