Gutta med null sykefravær

Gutta med null sykefravær

 

Chris André Gilberg og Olav Lauritzen jobber på Tollpost Globes terminal på Alfaset. De siste ni månedene har ingen i teamet deres vært syk én eneste dag.

Skrevet av:

 - Arbeidsmiljøet er viktig. Her får vi lov til å møte opp selv om vi hangler litt. I stedet for at vi er hjemme får vi litt lettere arbeidsoppgaver, forteller Olav Lauritzen.

Han får støtte av kollega Chris André Gilberg.

- Du er som oftest ikke dårlig i hele kroppen på én gang, supplerer Gilberg.

Guttene jobber  på Team Nord 2 på Tollpost Globes terminal på Alfaset. Til sammen er de 15 på teamet. Likevel har det ikke vært ett eneste sykefravær på teamet siden april i fjor.

Dette imponerer ikke bare kollegaen i Tollpost Globe - men også stortingspolitikere. Nylig tok stortingsrepresentant Anette Tret­te­bergstuen (Ap) turen til Alfaset, for å få et innblikk i hva hemmeligheten bak det lave sykefraværet på nettopp dette teamet er. 

 

Redusere sykefravær

Bakgrunnen for besøket er at regjeringen den siste tiden har økt fokuset på å redusere sykefraværet. I sin nyttårstale inviterte statsminister Jens Stoltenberg til et rådslag om samarbeid for arbeid.

Som fraksjonsleder for Arbeiderpartiet i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget er det derfor naturlig for Trettebergstuen å reise på bedriftsbesøk - og ta med seg innspill fra bedrifter som lykkes i arbeidet med å redusere sykefraværet.

- Det er helt klart at dere har klart å skape et godt arbeidsmiljø her, sier Trettebergstuen under besøket.

Likevel er hun rask med å understreke at det ikke er noe mål for Arbeiderpartiet at sykefraværet skal være null.

- Er du syk, skal du være hjemme. Alle er syke en gang i blant. Vi ønsker heller ikke å gjøre om ordningen med full lønn under sykdom, sier hun.

 

Gleder seg til jobb

Gutta på Team Nord 2 forteller at  det ikke er heldig å være borte fra jobb over lengre perioder i deres yrke.

- Vi kommer fort ut av det. Setter vi oss ned, tar det en stund å komme i gang igjen, sier Lauritzen.

- Er folk redde for å bli syke, siden dere har holdt dere friske i ni måneder?

- Nei, og det blir ingen sure miner om en av oss blir borte på grunn av sykdom. Men terskelen for å bli syk har nok blitt litt høyere, svarer Gilberg og fortsetter:

- Vi gleder oss rett og slett til å gå på jobb.

 

Gjensidig respekt

Guttene gir teamlederen sin, Servet Filizer, mye av æren for det lave sykefraværet.

- Han tilrettelegger mye for oss, sier Lauritzen.

- Vi opplever en gjensidig respekt fra ham. Er det noe som plager oss har vi mulighet til å si i fra, og da tar han oss på alvor, supplerer Gilberg.

Filizer forteller at sykefraværet lå på 26 prosent da han tok over som teamleder i 2006.

- Jeg valgte å sette fokus på sykefraværet fra startet. Det er en leders ansvar å tilrettelegge for at folk kan arbeide, selv om de ikke føler seg 100 prosent, sier han.

Allerede i 2007 var sykefraværet på teamet hans redusert med sju prosent, i 2008 var det redusert ytterligere, til under fem prosent. Og de siste ni månedene har det altså vært et sykefravær på null.

Noe av hemmeligheten tror han er prinsippet om balanse mellom høy trivsel og høy produktivitet. Han har også tatt tak i en del områder som skapte problemer tidligere.

- Da jeg overtok var det et problem at ansatte som hadde høy ansiennitet følte at de kunne gjøre som de ville, mens de nye fikk beskjed om hva de skulle gjøre. Det måtte jeg ta tak i, sier han.

 

Bevisstgjør arbeiderne

HR-direktør Terje Stove i Tollpost Globe forteller at bedriften legger stor vekt på å forebygge sykefravær. Totalt sett lå sykefraværet hos terminalen på Alfaset på 8,6 prosent i 2009.

- Bevisstgjøring av egen betydning for arbeidsgiver er viktig. Føler du deg overflødig, er det også lettere å bli borte lengre, sier han.

Han nevner samarbeid, tole­ranse, aksept og respekt.

Trettebergstuen var godt fornøyd med besøket på Tollpost Globe. I tillegg til å hilse på arbeidere fikk hun også se bedriftens svømmebasseng, kantine og trimrom.

- Det er alvorlig med høyt sykefravær for personene som er syke, både for bedriftene og for samfunnet. Derfor tar vi tak i det, sier hun og fortsetter:

- Målet vårt er ikke å få syke folk til å presse seg på jobb, men å forebygge at folk blir syke. Vi har ikke konkludert på hvordan vi skal klare det. Foreløpig er vi bare på idéstadiet.

Siste nytt i Nyheter

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!