- Håper boremaskinen er i gang i 2018

- Håper boremaskinen er i gang i 2018

FÅR STATLIGE MIDLER: Forkjempere for Ahusbanen/Romeriksbanen demonstrerte viktigheten av å framskynde prosjektet tidligere i høst ved å ta på seg arbeidsklær. Nå er de sikret finansieringen fra staten.

Onsdag garanterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) statlig støtte til Ahusbanen. Banens forkjempere mener likevel at planprosessen må forseres.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

MÅ FORSERES: Statlige midler ble avklart på forrige holdeplass, neste stopp er å framskynde fremgangen av banen til Ahus. Det uttrykker leder Bjørn Engstrøm i Forum for Ahusbanen/Romerikbanen.

Se bildet større

GIR GRØNT LYS: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) lover penger til å finansiere «halve» Ahusbanen, men vil ikke spekulere i når spaden går i jorda.

- Dette er positivt, for det kommer klart og tydelig fram at regjeringen ikke ønsker å forsinke Ahusbanen/Romeriksbanen, sier leder i Forum for Ahusbanen, Bjørn Engstrøm.

- Nå kaller vi banen for Ahusbanen/Romeriksbanen, for dette er så mye mer enn en bane til bare et sykehus, forklarer han.

Forvirringen rundt Ahusbanen svirret opp etter et utsendt brev signert av statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet. Her kom nemlig sjokkbeskjeden om at banen måtte vente minst ti år før den fikk se snurten av noen penger - til tross for at det i Oslopakke 3 går fram at Ahusbanen kan påstartes i 2018 for å stå ferdig i 2023. Solvik-Olsen ryddet imidlertid opp i misforståelsen etter spørsmål fra Jan Bøhler (Ap) i Stortingets spørretime.

- Det er gledelig, og slik vi håpet, at dette var basert på misforståelser, sier Engstrøm.

Banen må forseres

Engstrøm er glad for statlig finansiering, men understreker at kampen ikke er over.

- Nå håper jeg boremaskinen kan settes i gang i 2018. Det er det vi skal jobbe for nå.

- Konseptvalgutredningen (KVU) hos Ruter må gå sin gang, den skal være ferdig første halvår i 2015, og så er det oppfølging av den som vil stå på dagsordenen. Planprosessen som følger etter at KVU-en er ferdig, må forseres, mener Engstrøm.

Forum for Ahusbanen/Romeriksbanen ble etablert etter initiativ fra Ellingsrud Vel, som Engstrøm er nestleder i, og har etter hvert fått flere med på laget: enkeltpersoner, fagforeninger, interesseorganisasjoner og partilag.

- Banen er fortsatt høyt prioritert hos oss. Jo flere vi er i forumet, gjerne også noen fra næringslivet, jo større tyngde har vi til å jobbe med saken videre, sier Engstrøm.

- ET KONKRET LØFTE

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har en ambisjon om å få Ahusbanen på dagsordenen, men vil ikke prioritere på vegne av lokale aktører.

Til Akers Avis Groruddalen sier statsråden at Oslopakke 3 ikke er politisk vedtatt i Stortinget, og at byggestart av Ahusbanen her, rent konkret, er satt til 2022 som et ønske.

- Men vår regjering har lovet at staten skal ta halvparten av investeringer på de store kollektivinfrastruktur-løftene i de fire største byene. Forrige regjering sa at de kan bidra, vi sier at staten skal bidra, sier samferdselsministeren.

- Det er et mye tydligere og konkret løfte, og vil koste mye mer enn det som ble forelagt oss av forrige regjering.

- Vil det skje noe før 2022?

- Det er helt klart min ambisjon, men hvor fort ting skjer er opp til Oslo og Akershus og hvilke prioriteringer de vil gjøre. Jeg skal ikke som statsråd diktere hva slags rekkefølge ting skal ha lokalt, det må være et samarbeid mellom stat, fylkeskommune og kommune.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.