Ny skole til 280 millioner:

Havner midt i et støy-inferno

Havner midt i et støy-inferno

STØYINFERNO: Med Østre Aker vei, Alnabruterminalen og politiets beredskapsbase som nærmeste nabo vil nye Veitvet skole ligge utsatt til.

Nye Veitvet skole til 280 millioner kroner bygges tett inntil Østre Aker vei, Alnabruterminalen og politiets nye helikopterbase. En av Norges fremste støyeksperter mener det blir vanskelig å ha undervisning på den nye skolen. Foreldrene fortviler.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.05.2014 kl 14:51

Se bildet større

Politiet vil bygge sin nye beredskapsbase på Alnabru - 400 meter fra Veitvet skole.

Se bildet større

BEKYMRET: FAU-leder Oda Sjøvoll og driftsstyre-medlem Arnfinn Midtbøen har begge barn som skal gå på Veitvet skole. De er bekymret for all støyen skolen blir eksponert for.

Se bildet større

INGEN GOD IDÉ: Støyekspert og lege Ørn Terje Foss er svært skeptisk til plasseringen av nye Veitvet skole. (Foto: Privat)

Faktaboks

Dette er saken:

• Nye Veitvet skole til 280 millioner kroner er under oppføring.

• Den ligger tett inntil Østre Aker vei og Alnabruterminalen. I tillegg skal politiets nye beredskapsbase ligge 400 meter unna.

• En av Norges fremste støy-eksperter mener skolen burde ligget et annet sted.

• I tilknytning til basen ble det foreslått å plassere Politihøgskolen. Det ble ikke noe av fordi utredningene viste at støyen ikke var forenlig med undervisning.

• Foreldre fortviler og frykter at barna vil slite med å konsentrere seg på skolebenken.

–  Østre Aker vei og Alnabruterminalen i seg selv er nok til at man burde revurdert skolens plassering. Om politiets beredskapsbase kommer som planlagt, er det veldig problematisk. Jeg ville ikke anbefalt noen å bygge en skole her, sier Ørn Terje Foss, arbeidsmedisiner og fagsjef for arbeidsmiljø og helse i NSB.

Han er med i Støyforeningens sakkyndige råd som ekspert på sammenhengen mellom støy og helse.

– Støyområder, uansett om det gjelder trafikkerte veier, jernbane der gods fraktes eller helikopterbaser, bør ikke ligge i samme område. I hvert fall ikke i kombinasjon, mener han.

Les også: Utdanningsetaten har ikke tatt høyde for helikopterbasen.

Jobben med å bygge nye Veitvet skole med idrettshall er i full gang. 1-10-skolen skal romme 480 elever fordelt på 11.5000 kvadratmeter. Prislappen er estimert til 280 millioner kroner. Avstanden mellom nye og gamle Veitvet skole er ikke lang, men den nye ligger enda nærmere motorveien og jernbane-terminalen.

Foredrene er bekymra

Hvis Justisdepartementet får vilja si, skal politiets nye base ligge omlag 400 meter unna skolen.

FAU-leder Oda Sjøvoll og medlem av driftsstyret, Arnfinn Midtbøen, reagerer på opplysningene som kommer fram. De har begge barn som skal gå på den nye skolen.

–  Støyproblematikken i forbindelse Østre Aker vei har vært snakket om lenge, men hyppig helikopter-trafikk er verre. Det vil gå ut over læringsmiljøet på skolen, mener de.

Det har vært snakket om å plassere Politihøgskolen i nærheten av den nye basen, men utredninger viser at det vanskelig kan la seg gjøre på grunn av støyproblematikk.

–  Til alt overmål skal nye Veitvet skole være en base-skole der en lærer kan ha opptil 40 elever alene. Når du i tillegg får all støyen, blir det vanskelig å holde undervisning, mener Midtbøen.

Forringer bomiljøet

Basen ble bestemt lagt til Alnabru av den rødgrønne regjeringen som et strakstiltak etter terrorangrepet 22. juli 2011. Siden har det vist seg arealene i dalbunnen kan være for små, men Oslo politidistrikt er klokkeklar på at basen bør ligge på Alnabru grunnet den sentrale beliggenheten. Den blå-blå regjeringen har Alnabru som sin første prioritet, men det jobbes med andre alternativer. Blant annet er Lahaugmoen i Akershus et hett alternativ som også er ønsket av ordføreren i Skedsmo kommune.

–  Her virker det som man har begynt i feil ende. Etatene har neppe snakket godt sammen i planleggingsfasen, sier Sjøvoll.

I tillegg til støy-problemet skolen vil møte, er de bekymret for bomiljøet på Veitvet.

–  Vi er i ferd med å vinne kampen mot tungtrafikk i Veitvetveien, som har vært en stor bekymring for oss foreldre i mange år. Nå ser det ut til at vi får et nytt problem, sukker de og legger til:

–  Dersom lokale krefter ønsker beredskapsbasen velkommen til Lahaugmoen, så må det være et bedre alternativ. Bolig- og skoleområder må skjermes, mener Sjøvoll og Midtbøen.

– Dårlig planlegging

Ørn Terje Foss viser til forskning som konkluderer med at ujevne støy-topper er mer skadelig og forstyrrende enn jevn støy.

–  Sus fra motorvei er bedre enn ujevne støykilder, som for eksempel helikoptre som tar av og lander. Det er litt av essensen i problemet: Man klarer ikke å forholde seg til støyen fordi den ikke er regelmessig.

– Er det en tabbe å bygge Veitvet skole her?

–  Det er i hvert fall veldig dårlig planlegging. Jeg kan ikke konkludere med at det er noen tabbe før jeg vet hva som gjøres for å isolere mot støy.

–  Hva kan i så fall gjøres for å skjerme elever og lærere?

–  Teknisk sett kan man bygge høye bygg tett inntil Østre Aker vei, noe som vil ta unna støyen. Problemet med helikoptre, er at lyden kommer ovenfra og er ofte av en lavfrekvent type som det nesten er umulig å isolere seg bort fra. Dessuten har jo skoler ofte mye aktivitet utendørs, påpeker Foss.

Påvirker helsa

Han kan vise til forskning som sier at støy påvirker konsentrasjonsevnen, noe som igjen går utover læringsutbyttet.

– Hvilke helsemessige konsekvenser kan det få for personer som blir eksponert for denne typen støy?

–  En ting er elevene som går på skolen i en tidsbestemt periode, men for lærere og personer som bor i området vil det være en stressfaktor. Vi vet at det blant annet kan føre til hjerte- og karsykdommer, i tillegg kan søvnkvaliteten bli dårligere, sier han.

Rektor på Veitvet skole, Dag Petter Ulvin, har følgende kommentar.

–  Vi vet det er planer for å bygge kontorbygg ved Østre Aker vei som skal skjerme for støy, men vi vet ikke når dette vil skje. Helikopterbasen gir imidlertid en helt annen utfordring, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.