ANNONSE

Hellerud stasjon rustes også opp

Hellerud stasjon rustes også opp

 

Det er ikke bare stasjonene langs Grorudbanen som er rustet opp i sommer. Hellerud stasjon er i ferd med å fornyes og skal bli både triveligere og lettere tilgjengelig.

Tekst:

Publisert:

- Hellerud stasjon ble bygd på 60-tallet og er forferdelig nedslitt. Det er ikke noe hyggelig å tilby kundene våre så gamle, nedslitte stasjoner. Så når vi nå fant budsjettmidler til å ruste opp Hellerud satt vi i gang, sier Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift.

Arbeidene startet 6. juli, og forventes å være ferdig i midten av måneden. Det skal bygges helt nye perronger. Perrongen i østgående retning er revet, og når den er bygd opp igjen og klar til bruk skal den andre rives, forteller Rydmark.

Baner i østgående retning stopper derfor inntil videre ikke på Hellerud, så passasjerene må i stedet bruke enten Tveita eller

Godlia stasjon, og de som skal bytte fra linje 2 vestover til linje 3 østover må gjøre det på Brynseng.

En bussløsning til og fra den stengte stasjonen, slik det har vært på Økern, var ikke mulig å få til på grunn av beligenheten til Hellerud stasjon, forteller Bjørn Rydmark.

- Vi forstår at dette kan være plagsomt for de reisende akkurat nå. Men passasjerene skal virkelig merke fornyingen, ved at stasjonen blir triveligere med ny asfalt, nye leskur og ny belysning. Samtidig skal den bli lettere tilgjengelig, ikke minst for rullestolbrukere og folk med barnevogn. De har hatt for dårlig tilgjengelighet til nå, sier han.

De nye rampene opp til perrongene skal gjøres lengre og slakere, og mange av gjerdene rundt skal bort. Det skal komme en ny trapp opp fra Fyrstikkveien, og en snarvei fra Tvetenveien. Fra Peter Aas' vei og til perrongen fra sentrum kommer en ny gang- og sykkelvei.

Innfartsparkering

- Også skinnene ved stasjonen er fra 60-tallet og fryktelig slitte. Passasjerene har kanskje merket at banen har kjørt sakte forbi Hellerud. Nå skal også de skiftes, sier Rydmark.

I samarbeid med samferdselsetaten er det planlagt bedre parkeringsmuligheter ved stasjonen, men noen konkrete planer for dette foreligger ikke ennå.

- Med det vil stasjonen få innfartsparkering, som skal oppmuntre folk til å kjøre til stasjonen og ta t-banen videre, i stedet for å kjøre ned til byen, sier Rydmark.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE