Hellerud stasjon rustes også opp

Hellerud stasjon rustes også opp

 

Det er ikke bare stasjonene langs Grorudbanen som er rustet opp i sommer. Hellerud stasjon er i ferd med å fornyes og skal bli både triveligere og lettere tilgjengelig.

Tekst:

Publisert:

- Hellerud stasjon ble bygd på 60-tallet og er forferdelig nedslitt. Det er ikke noe hyggelig å tilby kundene våre så gamle, nedslitte stasjoner. Så når vi nå fant budsjettmidler til å ruste opp Hellerud satt vi i gang, sier Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift.

Arbeidene startet 6. juli, og forventes å være ferdig i midten av måneden. Det skal bygges helt nye perronger. Perrongen i østgående retning er revet, og når den er bygd opp igjen og klar til bruk skal den andre rives, forteller Rydmark.

Baner i østgående retning stopper derfor inntil videre ikke på Hellerud, så passasjerene må i stedet bruke enten Tveita eller

Godlia stasjon, og de som skal bytte fra linje 2 vestover til linje 3 østover må gjøre det på Brynseng.

En bussløsning til og fra den stengte stasjonen, slik det har vært på Økern, var ikke mulig å få til på grunn av beligenheten til Hellerud stasjon, forteller Bjørn Rydmark.

- Vi forstår at dette kan være plagsomt for de reisende akkurat nå. Men passasjerene skal virkelig merke fornyingen, ved at stasjonen blir triveligere med ny asfalt, nye leskur og ny belysning. Samtidig skal den bli lettere tilgjengelig, ikke minst for rullestolbrukere og folk med barnevogn. De har hatt for dårlig tilgjengelighet til nå, sier han.

De nye rampene opp til perrongene skal gjøres lengre og slakere, og mange av gjerdene rundt skal bort. Det skal komme en ny trapp opp fra Fyrstikkveien, og en snarvei fra Tvetenveien. Fra Peter Aas' vei og til perrongen fra sentrum kommer en ny gang- og sykkelvei.

Innfartsparkering

- Også skinnene ved stasjonen er fra 60-tallet og fryktelig slitte. Passasjerene har kanskje merket at banen har kjørt sakte forbi Hellerud. Nå skal også de skiftes, sier Rydmark.

I samarbeid med samferdselsetaten er det planlagt bedre parkeringsmuligheter ved stasjonen, men noen konkrete planer for dette foreligger ikke ennå.

- Med det vil stasjonen få innfartsparkering, som skal oppmuntre folk til å kjøre til stasjonen og ta t-banen videre, i stedet for å kjøre ned til byen, sier Rydmark.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.