ANNONSE

Byrådet sier ja til Coop

Her blir det butikk i 10 år

Her blir det butikk i 10 år

GIR GRØNT LYS: Byrådet gir Coop tillatelse til å åpne en ny storbutikk i Haavard Martinsens vei på Rommen. Her er lokalpolitiker Tony Tiller (H, t.v.) og byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H).


Byrådet trosser sin egen fagetat når de tillater Coop å åpne en ny stor-butikk i Haavard Martinsens vei på Rommen. Bård Folke Fredriksen (H) tror dette er starten på at Rommen går fra å være et industrifelt til å bli et boligområde.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.05.2015 kl 10:42

Gallup

Hva mener du om den nye Coop-butikken på Rommen?

Jeg liker det! Den vil være en motor i videre utvikling av boligområdet
Jeg er helt imot. Dette betyr økt trafikk og hemmer byutviklingen
Jeg bryr meg ikke

Vis resultat

Coop ønsker å åpne en byggevarebutikk på eiendommen sin i Haavard Martinsens vei. Coop sier det også er aktuelt å åpne et såkalt hypermarked her. Nylig søkte de kommunen om dispensasjon til å endre bruken fra industri til handel.

Plan- og bygningsetaten gikk imot forslaget. De mener at det blir for mye trafikk, og at den nye butikken vil true nærbutikkene på Haugenstua senter. Byrådet har valgt å trosse sin egen fagetat. Nå gir de Coop dispensasjon til å drive butikk på Rommen i ti år.

– Butikken skal åpnes i et område som vi har stor tro på at kan bli et boligområde mellom Rommen t-bane og Haugenstua togstasjon. Men vi vet at utviklingen tar tid, og min vurdering er at en midlertid bruk fra Coop vil være en «motor» i den videre utviklingen av Rommen, sier byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen (H).

– Hvorfor gir dere dispensasjon i ti år?

– Fordi vi vil markere at en stor butikk ikke er et mål i seg selv. Vårt mål er å transformere Rommen fra å være et industrifelt til å bli en moderne boligby. Det er mange grunneiere som viser interesse for utvikling. Butikken kan være starten som markerer at området har mer enn bare lagervirksomhet, sier Fredriksen.

– Det finnes grunneiere som sier de er klare til å bygge boliger på Rommen. Bidrar dere til å stoppe utviklingen ved å gi Coop tillatelse til å drive butikk i ti år?

– Tvert imot. Jeg tror dette er en motor gjør at endringene kommer raskere. Samtidig kan vi aldri vedta en boligby. Den må skapes og utvikles. Det tar tid før etterspørselen etter boliger blir stor nok her. Først bygges Hovinbyen ut, sier Fredriksen.

Frykter ikke trafikken

– Hvilke bekymringer har du når det gjelder den økte trafikken som butikken vil generere?

Jeg mener at plasseringen i Haavard Martinsens vei er ganske bra. Herfra kan man kjøre rett ut på Østre Aker vei – det går knapt an å ligge nærmere hovedveinettet enn dette. Butikken vil gi mer trafikk, men samtidig er det mange fra Stovner, Smedstua og Haugenstua som får gangavstand hit, sier Fredriksen.

– Dessuten er det et problem at mange tar bilen og reiser ut av Oslo når de skal handle. Folk i Groruddalen drar til Romerike, folk som bor på vestkanten drar til Sandvika og de som bor sør i Oslo drar til Ski. Dersom et godt butikktilbud i Oslo kan gjøre at folk kjører mindre, så er det positivt, mener byråden.

Lokalpolitiker Tony Tiller fra Stovner er positiv til Coop-butikken.

– Det blir et bra tilskudd til nærmiljøet fordi det vil bidra til å stoppe handelslekkasjen til Romerike. Dessuten er en butikk mer positivt enn et laget, sier han.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE