Her er planen for Vollebekk

Her er planen for Vollebekk

 

Plan- og bygningsetaten lanserer i disse dager et planprogram for Vollebekk. En ny skole skal på plass, 1500 nye boliger kan bli bygget og industrien flytter vekk fra området.

I dag er Vollebekk-området preget av industri og næringsbygg. Flere private grunneiere i området er allerede i gang med planprosesser for å omregulere eiendommene sine fra industri og næring til bolig.

- Grunneierne har vært veldig positive. De ser at tomteverdiene deres øker, slik at det lønner seg å selge til boligbyggere, forteller Karen Rognstad, prosjektleder i Plan- og bygningsetaten.  

Nå lanserer etaten to alternativer for utvikling på Vollebekk, som legges ut på høring. I dag, torsdag, kl 14.00 skal planene stilles ut på Linderud senter. Utstillingen henger oppe fram til lørdag 27. april. To dager senere går høringsfristen ut.

-  Vi ønsker diskusjon rundt planene. Etter at vi har fått innspill på våre to alternativer sender vi vår endelige anbefaling til byrådet, forteller hun.

Bygger ny skole 

Vollebekk er en del av områdeløftet Linderud - Økernbråten - Vollebekk i Bydel Bjerke og Groruddals-satsingen. Forslaget til planprogram dreier seg om en transformasjon av området nord for t-banestasjonen.  

-  I planprogrammet åpner vi for boliger, forretninger, kontor, nye torg og møteplasser. En full transformasjon kan gi mellom 1200 og 1500 boliger, og så godt som alle boligene innenfor planområdet har mindre enn 500 meter gangavstand til Vollebekk t-bane, noe som er i tråd med moderne byfortetting rundt knutepunkter, forteller Arne Bergsgard, enhetsleder for Groruddals-enheten i Plan- og bygningsetaten.  

I 2011 kjøpte Oslo kommune en stor tomt i Vollebekkveien 1. Her skal det bygges ny barne- og ungdomskole og barnehage.  

 

Ferdig i 2016

Skoletomta strekker seg fra Lunden og helt opp til Brobekkveien. Ifølge planene vil skolebygget ligge nærmest Brobekkveien og barnehagen er vil ligge nær Lunden og t-banen. Utdanningsetaten ønsker at alt skal stå klart til skolestart i 2016.

-  Vi tror det er positivt at Oslo kommune kommer på banen med en betydelig investering. Det gjør området mer attraktivt for private utbyggere som ønsker å ta del i utviklingen av området, sier Bergsgard.  

Rognstad forteller at hensikten med planprogrammet er at området skal ses i helhet.

-  På den måten unngår vi at prosjektet blir oppstykket i flere deler som jobber uavhengig av hverandre. Vi legger visse føringer for hva arealene skal brukes til, sier hun. 

Hva slags type boliger som blir bygd på tomtene blir bestemt i hvert enkelt prosjekt, men det er hovedsaklig lagt opp til blokkbebyggelse.

 

Fjerner mast 

Plan- og bygningsetaten understreker at mye av infrastrukturen i området allerede er på plass. De resterende oppgraderingene skal betales av de private grunneierne. Blant annet skal høyspentlinjen som krysser planområdet graves ned, i tillegg skal det gjøres tiltak på den sterkt trafikkerte Brobekkveien.

- Vi ønsker at den skal gjøres om til en bygate med beplantning og fartsreduserende tiltak, noe som fører til mindre støy, sier prosjektlederen.

Det legges opp til noen næringsbygg. Disse vil bli plassert nærmest Østre Aker vei og vil fungere som en støyskjerm til bebyggelsen.

I øyeblikket er Statens Vegvesen i gang med å planlegge en ny bro som skal gå fra Vollebekk og ned til Alna togstasjon.

-  Slike prosjekter er med på å knytte områder tettere sammen, noe som gjør infrastrukturen bedre, sier Bergsgard.

 

Vokser utover

Allerede er det klart at Andvord selger sin tomt, i tillegg er Thon Hotell Linne i full gang med å utvide arealene sine.

- Det skjer allerede mye, og innen skolen er på plass i 2016 vil planene for de andre tomtene ha kommet langt, sier de.  

Vollebekk-transformasjonen er en del av Hovinbyen, som blant annet omfatter Løren, Hasle, Økern, Ensjø, Helsfyr-området og Vollebekk. Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) har flere ganger understreket at dette er Oslos store satsingsområde de neste årene. Industri flytter vekk og det bygges boliger nær knutepunkter.  

-  Med tid og stunder vil byutviklingen bevege seg utover. Da vil den komme til Breivoll, Furuset og Grorud. Det er en lang, men veldig spennende prosess, uttalte byråden.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!