Her er tungtransportplanen

Her er tungtransportplanen

 

Nedre Kalbakkvei må trolig finne seg i å fortsatt være en trafikkåre for lastebiler de neste 10 årene. Andre boligveier slipper billigere unna.

Skrevet av:

Akers Avis Groruddalen har fått innsyn i den etterlengtede rapporten som Groruddalen har ventet på i over 30 år. En arbeidsgruppe har kommet fram til en rekke tiltak som skal gjennomføres på kort og lang sikt.

I nærmeste fremtid foreslås det å innføre restriksjoner mot tungbiltrafikk på Refstadveien, Statsråd Mathiesens vei, Erich Mogensøns vei, nordsiden av Veitvetveien og Grorudveien, og Kalbakkveien.

Nedre Kalbakkvei vil forsette som en snarvei for lastebiler som skal fra Trondheimsveien til Østre Aker vei og Alnabruterminalen. Denne veien vil med andre ord ikke skånes fra gjennomkjøring inntil et helhetlig tungtransportnett er i boks.

Snarveier

Det kommer ikke fram i rapporten om hvilke restriksjoner som skal gjelde for tungtransport i de utsatte boligveiene. Det er foreslått å enten innføre restriksjoner knyttet til

1) lengdegrense, hvor gjennomkjøring vil være forbudt kun for kjøretøy over en viss lengde,

2) mot motorvogn som har flere enn fire hjul og som har høyere totalvekt enn 3,5 tonn, eller

3) et generelt forbud for lastebil og trekkbil.

Arbeidsgruppa foreslår alternativt at tungbiler kun skal få kjøre i boligveier på gitte tidspunkter av døgnet, for eksempel mellom 22.00 om kvelden og 06.00 om morgenen. Videre står det at en «vil dels måtte basere seg på manuell kontroll, men på sikt bør en utvikle automatiserte kontrollsystemer.»

Ikke forbud

Tiltak som skal gjennomføres på kort sikt er blant annet å gi tungbilsjåfører såkalte anbefalte kjøreruter. Dette dreier seg i hovedsak om transport til og fra terminaler og lagerbedrifter i Groruddalen, og som skal «skjerme utvalgte boligveier mot mer eller mindre tilfeldig tungtrafikk».

Som et miljøtiltak er det foreslått å senke fartsgrensa på Trondheimsveien fra 70 til 60 km/t.

Arbeidsgruppa har blitt ledet av Statens vegvesen region øst i samarbeid med byrådsavdeling for miljø og samferdsel, plankontoret for Groruddalen, plan- og bygningsetaten, bymiljøetaten og Oslo politidistrikt. En referansegruppe har også kommet med sine synspunkter i saken. Dette er representanter fra blant annet bydeler, næringsliv og interesseorganisasjoner.

Langsiktig

I rapporten snakkes det også om langsiktige tiltak som krever ytterligere utredninger. Disse tiltakene må ses på «som et skritt i retning av visjonen, som er et attraktivt hovedvegnett med den nye Fossumdiagonalen på plass».

På lang sikt skal tungtransporten anbefales å bruke kjørerutene E6, RV 190, RV 191, RV 159, og en ny RV 4-vei som er der Østre Aker vei går i dag, og som vil fortsette inn i Fossumdiagonalen - som skal ligge under Trondheimsveien mellom Romsås og Rommen.

Hvor langt fram i tid en eventuell Fossumdiagonal vil være på plass, er uvisst. Det er foreløpig ikke satt av penger til en slik diagonal.

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) ønsket ikke å kommentere saken overfor Akers Avis Groruddalen tirsdag ettermiddag. Les mer om tungtransportplanen i avisens fredagsutgave.

Få tilgang til hele rapporten her.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!