Her er tungtransportplanen

Her er tungtransportplanen

 

Nedre Kalbakkvei må trolig finne seg i å fortsatt være en trafikkåre for lastebiler de neste 10 årene. Andre boligveier slipper billigere unna.

Skrevet av:

Akers Avis Groruddalen har fått innsyn i den etterlengtede rapporten som Groruddalen har ventet på i over 30 år. En arbeidsgruppe har kommet fram til en rekke tiltak som skal gjennomføres på kort og lang sikt.

I nærmeste fremtid foreslås det å innføre restriksjoner mot tungbiltrafikk på Refstadveien, Statsråd Mathiesens vei, Erich Mogensøns vei, nordsiden av Veitvetveien og Grorudveien, og Kalbakkveien.

Nedre Kalbakkvei vil forsette som en snarvei for lastebiler som skal fra Trondheimsveien til Østre Aker vei og Alnabruterminalen. Denne veien vil med andre ord ikke skånes fra gjennomkjøring inntil et helhetlig tungtransportnett er i boks.

Snarveier

Det kommer ikke fram i rapporten om hvilke restriksjoner som skal gjelde for tungtransport i de utsatte boligveiene. Det er foreslått å enten innføre restriksjoner knyttet til

1) lengdegrense, hvor gjennomkjøring vil være forbudt kun for kjøretøy over en viss lengde,

2) mot motorvogn som har flere enn fire hjul og som har høyere totalvekt enn 3,5 tonn, eller

3) et generelt forbud for lastebil og trekkbil.

Arbeidsgruppa foreslår alternativt at tungbiler kun skal få kjøre i boligveier på gitte tidspunkter av døgnet, for eksempel mellom 22.00 om kvelden og 06.00 om morgenen. Videre står det at en «vil dels måtte basere seg på manuell kontroll, men på sikt bør en utvikle automatiserte kontrollsystemer.»

Ikke forbud

Tiltak som skal gjennomføres på kort sikt er blant annet å gi tungbilsjåfører såkalte anbefalte kjøreruter. Dette dreier seg i hovedsak om transport til og fra terminaler og lagerbedrifter i Groruddalen, og som skal «skjerme utvalgte boligveier mot mer eller mindre tilfeldig tungtrafikk».

Som et miljøtiltak er det foreslått å senke fartsgrensa på Trondheimsveien fra 70 til 60 km/t.

Arbeidsgruppa har blitt ledet av Statens vegvesen region øst i samarbeid med byrådsavdeling for miljø og samferdsel, plankontoret for Groruddalen, plan- og bygningsetaten, bymiljøetaten og Oslo politidistrikt. En referansegruppe har også kommet med sine synspunkter i saken. Dette er representanter fra blant annet bydeler, næringsliv og interesseorganisasjoner.

Langsiktig

I rapporten snakkes det også om langsiktige tiltak som krever ytterligere utredninger. Disse tiltakene må ses på «som et skritt i retning av visjonen, som er et attraktivt hovedvegnett med den nye Fossumdiagonalen på plass».

På lang sikt skal tungtransporten anbefales å bruke kjørerutene E6, RV 190, RV 191, RV 159, og en ny RV 4-vei som er der Østre Aker vei går i dag, og som vil fortsette inn i Fossumdiagonalen - som skal ligge under Trondheimsveien mellom Romsås og Rommen.

Hvor langt fram i tid en eventuell Fossumdiagonal vil være på plass, er uvisst. Det er foreløpig ikke satt av penger til en slik diagonal.

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) ønsket ikke å kommentere saken overfor Akers Avis Groruddalen tirsdag ettermiddag. Les mer om tungtransportplanen i avisens fredagsutgave.

Få tilgang til hele rapporten her.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!