Her er tungtransportplanen

Her er tungtransportplanen

 

Nedre Kalbakkvei må trolig finne seg i å fortsatt være en trafikkåre for lastebiler de neste 10 årene. Andre boligveier slipper billigere unna.

Tekst:

Publisert:

Akers Avis Groruddalen har fått innsyn i den etterlengtede rapporten som Groruddalen har ventet på i over 30 år. En arbeidsgruppe har kommet fram til en rekke tiltak som skal gjennomføres på kort og lang sikt.

I nærmeste fremtid foreslås det å innføre restriksjoner mot tungbiltrafikk på Refstadveien, Statsråd Mathiesens vei, Erich Mogensøns vei, nordsiden av Veitvetveien og Grorudveien, og Kalbakkveien.

Nedre Kalbakkvei vil forsette som en snarvei for lastebiler som skal fra Trondheimsveien til Østre Aker vei og Alnabruterminalen. Denne veien vil med andre ord ikke skånes fra gjennomkjøring inntil et helhetlig tungtransportnett er i boks.

Snarveier

Det kommer ikke fram i rapporten om hvilke restriksjoner som skal gjelde for tungtransport i de utsatte boligveiene. Det er foreslått å enten innføre restriksjoner knyttet til

1) lengdegrense, hvor gjennomkjøring vil være forbudt kun for kjøretøy over en viss lengde,

2) mot motorvogn som har flere enn fire hjul og som har høyere totalvekt enn 3,5 tonn, eller

3) et generelt forbud for lastebil og trekkbil.

Arbeidsgruppa foreslår alternativt at tungbiler kun skal få kjøre i boligveier på gitte tidspunkter av døgnet, for eksempel mellom 22.00 om kvelden og 06.00 om morgenen. Videre står det at en «vil dels måtte basere seg på manuell kontroll, men på sikt bør en utvikle automatiserte kontrollsystemer.»

Ikke forbud

Tiltak som skal gjennomføres på kort sikt er blant annet å gi tungbilsjåfører såkalte anbefalte kjøreruter. Dette dreier seg i hovedsak om transport til og fra terminaler og lagerbedrifter i Groruddalen, og som skal «skjerme utvalgte boligveier mot mer eller mindre tilfeldig tungtrafikk».

Som et miljøtiltak er det foreslått å senke fartsgrensa på Trondheimsveien fra 70 til 60 km/t.

Arbeidsgruppa har blitt ledet av Statens vegvesen region øst i samarbeid med byrådsavdeling for miljø og samferdsel, plankontoret for Groruddalen, plan- og bygningsetaten, bymiljøetaten og Oslo politidistrikt. En referansegruppe har også kommet med sine synspunkter i saken. Dette er representanter fra blant annet bydeler, næringsliv og interesseorganisasjoner.

Langsiktig

I rapporten snakkes det også om langsiktige tiltak som krever ytterligere utredninger. Disse tiltakene må ses på «som et skritt i retning av visjonen, som er et attraktivt hovedvegnett med den nye Fossumdiagonalen på plass».

På lang sikt skal tungtransporten anbefales å bruke kjørerutene E6, RV 190, RV 191, RV 159, og en ny RV 4-vei som er der Østre Aker vei går i dag, og som vil fortsette inn i Fossumdiagonalen - som skal ligge under Trondheimsveien mellom Romsås og Rommen.

Hvor langt fram i tid en eventuell Fossumdiagonal vil være på plass, er uvisst. Det er foreløpig ikke satt av penger til en slik diagonal.

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) ønsket ikke å kommentere saken overfor Akers Avis Groruddalen tirsdag ettermiddag. Les mer om tungtransportplanen i avisens fredagsutgave.

Få tilgang til hele rapporten her.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.